Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
MINŐSÉGMENEDZSMENT ALAPJAI I. félév
2
Dr.Topár József egyetemi adjunktus
BME Ipari Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék T.épület 44. Tel: , fax:
4
I. MINŐSÉGMENEDZSMENT RENDSZEREK FEJLŐDÉSE
5
A minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai és jellemzői
Minőségellenőrzés Minőségszabályozás Minőségbiztosítás Total Quality Management
6
Minőségmenedzsement rendszerek fontosabb jellemzői
Minőségmenedzsment modell Jellemzők Minőségellenőrzés Minőségellenőrzés Minőségszabályozás Minőségszabályozás Minőségbiztosítás Minőségbiztosítás Total Quality Management Total Quality Management Elsődleges cél Hibamegállapítás Minőségproblémák megoldása Homogén termék „Szabványosítás és mérés” Ellenőrzés, válogatás, számítások elvégzése, minősítés Minőségellenőrzési részleg Minőség „ellenőrzése” Hibamegállapítás Minőségproblémák megoldása Homogén termék „Szabványosítás és mérés” Ellenőrzés, válogatás, számítások elvégzése, minősítés Minőségellenőrzési részleg Minőség „ellenőrzése” Ellenőrzés és szabályozás Homogén termék kevesebb ellenőrzés mellett Statisztikai eszközök és technikák Hibaelhárítás és a statisztikai módszerek alkalmazása Termelő és egyéb műszaki részlegek Minőség „szabályozása” Ellenőrzés és szabályozás Homogén termék kevesebb ellenőrzés mellett Statisztikai eszközök és technikák Hibaelhárítás és a statisztikai módszerek alkalmazása Termelő és egyéb műszaki részlegek Minőség „szabályozása” Összehangolás A tágabb termelési lánc hibamegelőzésre fókuszálva Minőségprojektek és rendszerek Minőségtervezés, min. programok, minőségügyi rendszer értékelése Minden részleg A minőségi rendszer „felépítése és működtetése Összehangolás A tágabb termelési lánc hibamegelőzésre fókuszálva Minőségprojektek és rendszerek Minőségtervezés, min. programok, minőségügyi rendszer értékelése Minden részleg A minőségi rendszer „felépítése és működtetése Stratégiai befolyásolás Állandó versenyképes helyzet biztosítása A piaci és fogyasztói igények Stratégiai tervezés; a célok rendszerbe foglalása, a teljes rendszer mobilizálása Minőségcélok rendszerbe foglalása, oktatás, tréningek, más részlegek támogatása, min.-i programok tervezése Valamennyi alkalmazott a vezetés elkötelezett irányításával és közreműködésével „Minőségi” vezetési rendszer Stratégiai befolyásolás Állandó versenyképes helyzet biztosítása A piaci és fogyasztói igények Stratégiai tervezés; a célok rendszerbe foglalása, a teljes rendszer mobilizálása Minőségcélok rendszerbe foglalása, oktatás, tréningek, más részlegek támogatása, min.-i programok tervezése Valamennyi alkalmazott a vezetés elkötelezett irányításával és közreműködésével „Minőségi” vezetési rendszer A minőség elérésének útja A tevékenység hangsúlya Módszerek Minőségügyi szakemberek és szervezet feladata Felelősség a minőségért A minőség megközelítése, orientáció
7
? EU EU, USA USA Japán Minőségellenőrzés QCh = Quality Check
Minőségügyi rendszerek QAS = Quality Assurance System EU Minőségbiztosítás QA = Quality Assurance EU, USA Minőségszabályozás SQC = Statistical Quality Control USA Japán Teljeskörű minőségmenedzsment TQM = Total Quality Management Teljeskörű minőségszabályozás TQC = Total Quality Control ?
8
II. MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI
RENDSZEREK
9
Világ-színvonalú minőségi rendszer Minőségi rendszer nélkül
ISO TS 16949 ISO 9000 Szabv. QS 9000 kritériumok Comenius 2000 Előírások AS 9000 Iparági min.r. HACCP Világ-színvonalú minőségi rendszer Minőségi rendszer nélkül TL9000 GMP ISO 14000 Minőségi Díj értékelési kritériumok VDA 6.1 Military Standards ISO/IEC 17025 ISO 9000 kiegészítések BS
10
II.1. ISO 9000 SZABVÁNYRENDSZER
11
ISO 9000 szabványrendszer főbb jellemzői:
MINŐSÉGÜGYI RENDSZER ISO 9000 szabványrendszer főbb jellemzői: A tág értelemben vett termelő rendszert szabályozza Stabil, megbízható és reprodukálható terméket biztosít a vevő igényeinek megfelelően Rendszer szabvány! A szabvány általános követelményeket fogalmaz meg. A rendszert minden szervezet magának alakítja ki. Mi a rendszer kiépítés előnye ? Mit jelent a tanúsítás? Tanúsító szervezetek kiválasztásának szempontjai Tanúsítás folyamata
12
II.1.1. AZ ISO 9000 SZABVÁNYRENDSZER LEGFONTOSABB ELEMEI
ISO Minőségirányítási és minőségbiztosítási szabványok. Irányelvek a kiválasztáshoz és az alkalmazáshoz. ISO 9001 Minőségügyi rendszerek. A tervezés, a fejlesztés, a gyártás, a telepítés és a vevőszolgálat minőségbiztosítási modellje. ISO 9002 Minőségügyi rendszerek. A gyártás, a telepítés és a vevőszolgálat minőségbiztosítási modellje. ISO 9003 Minőségügyi rendszerek. A végellenőrzés és a vizsgálat minőségbiztosítási modellje. ISO Minőségirányítás és minőségügyi rendszerelemek. Irányelvek ISO Minőségirányítás és minőségügyi rendszerelemek. Irányelvek szolgáltatásokhoz. ISO Minőségirányítás és minőségügyi rendszerelemek. Irányelvek feldolgozott anyagokhoz. ISO Minőségirányítás és minőségügyi rendszerelemek. Irányelvek minőségfejlesztéshez
13
Kapcsolódó ISO szabványok
ISO 8402 Szakszótár ISO 9000:2000 ISO Irányelvek minőségügyi rendszerek auditjához » 1 Audit » 2 A minőségügyi rendszerek auditorainak minősítési kritériumai » 3 Audit programok irányítása
14
akkreditálásának előírásai
EN sorozat ISO/IEC 17025 Mérő és vizsgáló laboratóriumok akkreditálásának előírásai ISO Minőségirányítási és minőségbiztosítási szabványok. » 2 Általános irányelvek az ISO 900(1-3) alkalmazásához » 3 Irányelvek az ISO 9001 alkalmazásához a szoftverek kifejlesztésére, szállítására és karbantartására » 4 Útmutató megbízhatósági programok irányításához
15
ISO 10005 A minőségtervezés irányelvei
ISO Az irányítás módszerének irányelvei ISO Minőségbiztosítási követelmények mérőberendezésekre. Mérőberendezések metrológiai ellenőrzésének rendszerei ISO A minőségügyi kézikönyv kidolgozásának irányelvei
16
Műszaki szolgáltatás és karbantartás
A minőségi hurok Marketing és piackutatás Tervezés, gyártmányfejlesztés Anyagbeszerzés Leselejtezés és újrahasznosítás használat után Folyamattervezés és fejlesztés Gyártás Műszaki szolgáltatás és karbantartás Ellenőrzés és vizsgálat Felszerelés és üzemeltetés Csomagolás és tárolás Értékesítés és elosztás
17
Szolgáltatási minőséghurok
specifikáció Szolgáltatási terv Tervezési folyamat Szolgáltatás teljesítési specifikáció Vevő Szállító Minőségszabályozási specifikáció Szolgál- tatás ered- ménye Szolgál- tatás igény Marketing folyamat Szolgáltatás teljesítése Vevői ellenőrzés Szállítói ellenőrzés Szolgáltatás hatékonyságának elemzése,javítása
18
Az ISO 9001:1994 elemei 1. Vezetői felelősség 2. Minőségügyi rendszer 3. Szerződések felülvizsgálata 4. Tervezés szabályozása 5. Dokumentumok és adatok kezelése
19
Az ISO 9001:1994 elemei 6. Beszerzés
7. A vevő által szolgáltatott termék kezelése 8. A termék azonosítása és nyomonkövethetősége 9. Folyamatszabályozás 10. Ellenőrzés és vizsgálat
20
Az ISO 9001:1994 elemei 11. Ellenőrző-, mérő és vizsgálóeszközök felügyelete 12. Ellenőrzött és vizsgált állapot 13. Nemmegfelelő termék kezelése 14. Helyesbítő és megelőző intézkedések 15. Árukezelés, tárolás, csomagolás, állagvédelem és kiszállítás
21
Az ISO 9001:1994 elemei 16. A minőségfeljegyzések kezelése 17. Belső minőségauditok 18. Képzés 19. Vevőszolgálat 20. Statisztikai módszerek
22
A szabványnak megfelelő minőségügyi rendszer követelményei
ISO 9001:2000 ELŐZMÉNYEK AZ MSZ EN ISO 9001:1996 „A szabvány 20 fejezete” A vezetőség felelőssége 1 Minőségügyi rendszer 2 A szerződés átvizsgálása 3 A műszaki tervezés szabályozása 4 A dokumentumok és adatok kezelése 5 Beszerzés A vevő által beszállított termék kezelése 7 A termék azonosítása és nyomonkövethetősége 8 Folyamatszabályozás 9 Ellenőrzés és vizsgálat Ellenőrző, mérő- és vizsgálóberendezések felügyelete 11 Ellenőrzött és vizsgált állapot 12 Nem megfelelő termék kezelése 13 Helyesbítő és megelőző tevékenység 14 Kezelés, tárolás, csomagolás, állagmegőrzés és kiszállítás 15 A minőségügyi feljegyzések kezelése 16 Belső minőségügyi auditok 17 Képzés Vevőszolgálat Statisztikai módszerek 20 A szabványnak megfelelő minőségügyi rendszer követelményei Q
23
PROBLÉMÁK (1) ISO 9001:2000 Funkcionális felépítés (merev keretek)
A MINŐSÉGGEL KAPCSOLATOS TEVÉKENYSÉGEK I. A vezetőség feladatai III. A termék minőségét közvetlenül befolyásoló funkciók II. Minőségbiztosítási tevékenységek 3. A szerződés átvizsgálása 4. A műszaki tervezés szabályozása 6. Beszerzés 7. A vevő által beszállított termék kezelése 9. Folyamatszabályozás 15. Kezelés, tárolás, csomagolás, állagmegőrzés és kiszállítás 18. Képzés 19. Vevőszolgálat 2. Minőségügyi rendszer 5. A dokumentumok és adatok kezel. 8. A termék azonosítása és nyomonkövethetősége 10. Ellenőrzés és vizsgálat 11. Ellenőrző, mérő- és vizsgálóberendezések felügyel. 12. Ellenőrzött és vizsgált állapot 13. Nem megfelelő termék kezelése 14. Helyesbítő és megelőző tevékenység 16. A minőségügyi feljegyzések kez. 17. Belső minőségügyi auditok 20. Statisztikai módszerek 1. A vezetőség felelőssége
24
ISO 9001:2000 PROBLÉMÁK (2) Nehéz a továbbfejlődés (koncepcionális különbségek) ?
25
Hol vannak a folyamatok? Felhatalmazás merev szabályozással?
Cél Elvek TQM ( Állandó javítás) Teljes elkötelezettség és felhatalmazás Folyamatok javítása Középpontban a vevõ ? ? ? Kik a belső vevők? Hol vannak a folyamatok? Felhatalmazás merev szabályozással? Q
26
Különböző módon felépített ISO-szabványok
PROBLÉMÁK (3) Rendszerharmonizációs nehézségek (eltérő struktúrák) Különböző módon felépített ISO-szabványok ISO 9001 ISO 14001 1. Környezeti politika 2. Tervezés 3. Bevezetés és működés 4. Ellenőrzés és helyesbítő akciók 5. Menedzsment felülvizsgálat
27
MÉRÉS, ELEMZÉS, FEJLESZTÉS ERŐFORRÁSOK BIZTOSÍTÁSA
ISO 9001:2000 AZ ISO 9001:2000 V E V Ő MÉRÉS, ELEMZÉS, FEJLESZTÉS BEMENET KIMENET Folyamatok VEZETÉS FELELŐSSÉGE ERŐFORRÁSOK BIZTOSÍTÁSA P D C A
28
folyamatos fejlesztése
É R D E K L T F A vezetőség felelőssége Mérés, elem- zés, fejlesztés Erőforrás - gazdálkodás Termék - vagy/és szolgáltatás előá l lítás G S Minőségügyi rendszer folyamatos fejlesztése Bemenet Kimenet Termék/ szolgál- tatás V Á O
29
A SZABVÁNYOK VÁLTOZÁSAI
ISO 9001:2000 A SZABVÁNYOK VÁLTOZÁSAI ISO 9001, 9002, 9003 helyett csak egyféle; ISO 9001 szerinti tanúsítás A nem értelmezhető elemeket nem kell figyelembe venni ISO 9000: Koncepció és szótár ISO Magyarázó szabvány
30
ISO 9000:2000 ISO 9001:2000 Minőségirányítási rendszerek. Követelmények ISO 9004:2000 Minőségirányítási rendszerek. Útmutató a teljesítőképesség továbbfejlesztéséhez.
31
ISO 9000:2000 alapelvek Vevő - (partner) - orientált szervezet Vezetés
A munkatársak részvétele Folyamatalapú megközelítés
32
ISO 9000:2000 alapelvek Rendszer-megközelítés és irányítás
Folyamatos fejlődés A tényeken alapuló döntéshozás Kölcsönösen előnyös szállítói kapcsolatok
33
AZ ISO 9001:2000 FŐ RÉSZEI ISO 9001:2000 0. Bevezetés 1. Tárgy
2. Rendelkező hivatkozások 3. Meghatározások 4. A minőségügyi rendszer követelményei 5. A vezetés felelőssége = 1 6. Erőforrások biztosítása = 2 7. Folyamatmenedzsment = 3 8. Mérés, elemzés és javítás = 4
34
V V E E V V Ő Ő A vezetés felelőssége Erőforrás menedzselés
Folyamatmenedzselés Text Text Folyamat Bemenet Kimenet V V A P C D Ő Ő Mérés, elemzés és fejlesztés
35
Általános követelmények
A rendszer alkalmazási területe, határai Eljárások utasítások a rendszer bevezetéséhez A termékek és /vagy szolgáltatások megfelelőségéhez szükséges előírások Műveleti utasítások a folyamatok végrehajtásához és ellenőrzéséhez
36
Dokumentálási követelmények
Minőségpolitika és minőségügyi célok Minőségügyi kézikönyv Előírt minőségügyi eljárások Működéshez szükséges szabályozás Szabványban előírt feljegyzések
37
A minőségügyi rendszer dokumentációjának felépítése
Minőség-biztosítási Kézikönyv Minőségbiztosítási eljárások Munkautasítások Űrlapok, jegyzőkönyvek, dokumentumok
38
Dokumentumok kezelése
Alapelv: mindig, mindenki az érvényes dokumentumokból dolgozhasson! Dokumentumok kiadása, átvizsgálás Dokumentumok módosítása Külső dokumentumok
41
Dokumentációs rendszer
A minőségügyi feljegyzések kezelése
42
folyamatos fejlesztése
É É Minőségügyi rendszer R R folyamatos fejlesztése D D E E E A vezetőség K L K felelőssége E E É E L G L Erőforrás - Mérés, elem- L V E T Á gazdálkodás zés, fejlesztés T D R E F Á Termék/ T F Kimenet Bemenet Termék - E S T szolgál- E vagy/és szolgáltatás O l L előá lítás S L K tatás É E E G K K
43
1. A vezetőség felelőssége
1.1. Vezetőség elkötelezettsége 1.2. Ügyfélközpontúság Vevői követelmények Jogi követelmények 1.3. Minőségpolitika 1.4. Minőségtervezés 1.4.1 Minőségi célok 1.4.2 Minőségügyi tervezés
44
1. A vezetőség felelőssége
1.5. Felelősség, hatáskör és kommunikáció 1.5.1 Felelősség és hatáskör (Szervezeti felépítés) 1.5.2 Vezetőség megbízottja 1.5.3 Kommunikáció 1.5.4 Vezetőségi átvizsgálás
45
folyamatos fejlesztése
É R D E K L T F A vezetőség felelőssége Mérés, elem- zés, fejlesztés Erőforrás - gazdálkodás Termék - vagy/és szolgáltatás előá l lítás G S Minőségügyi rendszer folyamatos fejlesztése Bemenet Kimenet Termék/ szolgál- tatás V Á O
46
2. Erőforrás gazdálkodás
2.1. Általános rész 2.2. Emberi erőforrások 2.2.1 Személyzet kialakítása 2.2.2 Oktatás, minősítés 2.3. Infrastruktúra 2.4. Munkakörnyezet
47
2. Erőforrás gazdálkodás
2.5. Információk 2.6. Beszállítók és partnerek 2.7. Természeti erőforrások 2.8. Pénzügyek
48
folyamatos fejlesztése
É R D E K L T F A vezetőség felelőssége Mérés, elem- zés, fejlesztés Erőforrás - gazdálkodás Termék - vagy/és szolgáltatás előá l lítás G S Minőségügyi rendszer folyamatos fejlesztése Bemenet Kimenet Termék/ szolgál- tatás V Á O
49
3. Folyamatirányítás Termék és/vagy szolgáltatás létrehozása
3.1. Általános követelmények
50
3. Folyamatirányítás 3.2. Vevővel kapcsolatos folyamatok
3.2.1 Vevői követelmények meghatározása 3.2.2 Vevői követelmények átvizsgálása A szervezeti adottságok átvizsgálása meghatározott igények kielégítésére 3.2.3 Kapcsolattartás az ügyfelekkel, a vevővel
51
3. Folyamatirányítás 3.3. Tervezés és fejlesztés
3.3.1 Általános követelmények 3.3.2 A tervezés és fejlesztés bemenő adatai 3.3.3 A tervezés és fejlesztés kimenő adatai 3.3.4 A tervezés és fejlesztés átvizsgálása
52
3. Folyamatirányítás 3.3.5 A tervezés és fejlesztés igazolása
3.3.6 A tervezés és fejlesztés érvényesítése 3.3.7 A módosítások kezelése
53
3. Folyamatirányítás 3.4. Beszerzés 3.4.1 A beszerzés szabályozása
Beszállítók értékelési rendszere 3.4.2 Beszerzési információk 3.4.3 A beszerzett termék és /vagy szolgáltatás igazoló ellenőrzése
54
3. Folyamatirányítás 3.5 Termelési és szolgáltatási műveletek
3.5.1 A működés szabályozása 3.5.2 Azonosítás és nyomonkövethetőség 3.5.3 A vevő tulajdonát képező javak 3.5.4 Árukezelés, csomagolás, raktározás, állagvédelem és kiszállítás
55
3. Folyamatirányítás 3.5.5 A folyamatok érvényesítő ellenőrzése 3.6 Ellenőrző, mérő- vizsgáló és figyelőeszközök kezelése
56
folyamatos fejlesztése
É R D E K L T F A vezetőség felelőssége Mérés, elem- zés, fejlesztés Erőforrás - gazdálkodás Termék - vagy/és szolgáltatás előá l lítás G S Minőségügyi rendszer folyamatos fejlesztése Bemenet Kimenet Termék/ szolgál- tatás V Á O
57
4.Mérés, elemzés és javítás
4.1 Általános követelmények 4.2 Ellenőrzés, mérés, és figyelés A rendszer teljesítményének mérése és figyelése A vevők/ügyfelek elégedettségének mérése és figyelése Belső audit
58
4.Mérés, elemzés és javítás
4.2.2 A folyamatok mérése és figyelése 4.2.3 A termék és/vagy szolgáltatás mérése és figyelése
59
4.Mérés, elemzés és javítás
4.3 A nemmegfelelőség kezelése Általános követelmények A nemmegfelelőség átvizsgálása és rendelkezés a továbbiakról
60
4.Mérés, elemzés és javítás
4.4 Adatok elemzése 4.5 Minőségügyi rendszer fejlesztése Általános követelmények Helyesbítő tevékenység Megelőzési tevékenység
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.