Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Etológia
2
I. Az etológia tárgya Az állatok viselkedésével, magatartásával foglalkozik: Tájékozódás, komfortmozgás, táplálékszerzés, menekülés, társas viselkedés, kommunikáció, szexuális viselkedés Ezen viselkedések funkciójával, mechanizmusaival és okaival; egyedfejlődésével és törzsfejlődésével foglalkozik.
3
Az állatok viselkedése
Öröklött elemek Tanult elemek
4
II. A viselkedés szakaszai
Késztetés (drive, hajtóerő, motiváció) A belső környezet állapota: éhség, érdeklődés, félelem, szexuális vágy stb. Kulcsinger: A külső környezet hatásai közül csak néhány váltja ki a viselkedést.
5
pl. A békák zsákmányszerzése
Csak a látótérben mozgó tárgy nagysága és mozgása a kulcsinger
6
Pl. Nikolas Tinbergen kísérlete tüskés pikóval
Kulcsinger a piros has
7
A viselkedés végrehajtása
Minél fejlettebb egy állat idegrendszere, annál több tanult elem van a viselkedésében. Minél nagyobb a kulcsinger intenzitása, annál hevesebb a rá adott válasz.(= Szupernormális inger!)
8
Szupernormális ingerek
A kakukkfióka nevelése
9
Szupernormális ingerek
A csigaforgató viselkedése különböző méretű tojásokkal szemben
10
Sokszor rávezető inger szükséges a viselkedés első megjelenéséhez, rögzülésékez
Példa: naposcsibék csipegetése a láb látványára indul be
11
4. A késztetés megszűnik
12
III. A viselkedés egységei
A viselkedés kisebb mozzanatokra ún. viselkedési egységekre bontható. Reflex= Egy meghatározott ingerre adott egyszerű válasz. A legegyszerűbb ~ Öröklött: minden egyed ugyanúgy végzi Jelentősége: ártalmas ingerre adott gyors, automatikus védekezés
13
Példák: Pupillareflex Pislogási reflex Térdreflex
14
2. A megszokás = az állat megtanulja, hogy milyen ingerre ne válaszoljon Egyénre jellemző, tanult ~ Az ártalmatlan ingerek és a veszedelmes ingerek megkülönböztetése. Pl. éti csigák, embernél a háttérzaj megszokása
15
3. Érzékennyé válás = a kellemetlen ingerek hatására már a közömbös ingerre is erős reakció jön létre. Pl. túl nagy tömeg, kutya az állatorvosi rendelő utcájában
16
Az inger a mozgás irányát is megszabja
Taxis = az inger által irányított helyváltoztató mozgás Az inger a mozgás irányát is megszabja Példák: Laposférgek taxisa Repülő rovarok fényforrás felé való mozgása A légy lárvájának mozgása A kutya szimatolás alapján követi a vadat
17
5. Megközelítés, elkerülés
= a külső ingeren kívül egy belső, öröklött kép is irányítja a mozgást A belső kép öröklött, de a mozgás kivitelezésének módja nem Pl. csecsemők-emberi arcok
18
6. 4m-reakció = az állat mozgását a külső ingeren kívül egy előzetesen megtanult belső kép is szabályozza „Mér-működik-mér-megáll” Pl. a kutya keresi a hazavezető utat
19
7. Öröklött mozgásmintázat
= az inger beindít egy szigorú sorrendben lejátszódó öröklött mozgássorozatot Példa: A csont elásása Mókusok diórejtő tevékenysége
21
Pókok hálókészítése darázspók dajkapók
22
8. Ösztön = olyan öröklött mozgássor, amelyben tanult elemek is vannak 9. Sztereotípia = tanult mozgássor Pl. Az emberi viselkedésben gyakori, megszokott mozdulatok (villanykapcsolás, ajtóbezárás)
23
Az ember létfontosságú öröklött magatartásformái
Csecsemőkori szopóreflex Nyelési reflex Légzési reflex Pupillareflex Pislogó reflex Térdreflex stb. Ezek un. Fiziológiás reflexek, amelyek egészséges embernél megvannak, hiányuk betegségre utal.
24
Az ember ősökre utaló öröklött magatartásformái
Újszülöttkori reflexek Fogóreflex Tónusos lábfogó reflex Átkarolási reflex Babinszky-reflex
25
Az ember ősökre utaló öröklött magatartásformái
Újszülöttkori hiányuk az idegrendszer kiterjedt károsodására utal. Ezek a reflexek csak bizonyos életkorig válthatók ki egészséges embernél. Tartós fennmaradásuk az idegrendszer betegségére utal.
26
Tanult magatartásformák
27
Tanult magatartásformák
Tapasztalat hatására alakul ki Nem örökölhető Az öröklött és tanult magatartásformák együtt fordulnak elő (ösztön). Minél fejlettebb az állat, annál nagyobb a tanult elemek aránya a viselkedésében.
28
A tanult magatartásformák
1. A bevésődés Konrad Lorenz –a kulcsinger fogalmának megalkotója
29
A tanult magatartásformák
Egyes ragadozók zsákmányszerzési viselkedését is fiatal korban kell elsajátítani. Példa: vadászgörény és hörcsög esete, ahol a zsákmányállat viselkedése váltja ki a tanulási folyamatot.
30
A tanult magatartásformák
3. Feltételes reflexek (Ivan Petrovics Pavlov) = egy feltétlen reflex társítása egy új ingerhez Pl. kutyák nyálelválasztásának kiváltása csengőszóra A citrom látványa
32
A tanult magatartásformák
4. Operáns tanulás= próba-szerencse tanulás Például: Edward Thorndike macskái pedállal nyíló ketrecben
33
Aktív cselekvés útján szerez tapasztalatot az állat
Aktív cselekvés útján szerez tapasztalatot az állat. Lényeges eleme a megerősítés
34
A tanult magatartásformák
5. Belátásos tanulás = „probléma-megoldó” tanulás legösszetettebb tanulási viselkedés eszközt használó állatoknál Pl: csimpánz ketrecben összeszerelhető bottal
35
Előzetesen kialakított viselkedési elemeket használ fel a probléma megoldásához
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.