Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs."— Előadás másolata:

1 Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs Szolgálat, 2008. november 27.

2 Mesterképzések Magyarországon, FISZ-konferencia, 2008. november 27. 2 A felsőoktatás szintjei  A „régi” kontinentális Európában –4 vagy 5 éves képzések –rövidebb idejű képzések közvetlenül a munkaerőpiacra –továbbképzések –kutatóképzés  Bologna –több be- és kimenet –átjárhatóság –élethosszig tartó tanulás –informális és nem-formális tanulás elismerése  „ Angolszász” modell –erős középiskola, rövidebb általános képzés –sok lehetőség a gyakorlati vagy elméleti kimenetekre  Diszciplináris különbségek

3 Mesterképzések Magyarországon, FISZ-konferencia, 2008. november 27. 3  A képesítések munkaerőpiaci és társadalmi jelentése  Finanszírozás  Irányítás  Sokszínűség és/vagy harmonizáció  Globális hatások  Állam és piac Két- illetve háromciklusú képzés: a felsőoktatás újragondolása Európában

4 Mesterképzések Magyarországon, FISZ-konferencia, 2008. november 27. 4 Átállás  Kormányzati hozzáállás –jogi és politikai nyomásgyakorlás –EU-orientáció vs. belső társadalmi igények  Intézményi hozzáállás –implementációs – átalakulási problémák –erős hagyományok  Eredmény –továbbélő változatos rendszerek „Bologna-szósszal” leöntve

5 Mesterképzések Magyarországon, FISZ-konferencia, 2008. november 27. 5 A Bologna-ciklusok bevezetése 2003

6 Mesterképzések Magyarországon, FISZ-konferencia, 2008. november 27. 6 A Bologna-ciklusok bevezetése 2007

7 Mesterképzések Magyarországon, FISZ-konferencia, 2008. november 27. 7 Magyarország Bolognában  Alapprobléma: nem lehet úgy második ciklust tervezni, hogy az első nem jól definiált  Az áttérésre való előkészítésben és az indításban csak az első ciklusról volt szó – ám koncepcionális vita az alapképesítés jellegéről nem folyt  4 féléves mesterképzés és 4 féléves szakirányú továbbképzés egymás mellett: Bologna-nonszensz  Teljes ismerethiány a középiskolákban, a családoknál és a munkáltatóknál

8 Mesterképzések Magyarországon, FISZ-konferencia, 2008. november 27. 8 Modellek és azok következményei Ez a régi típusú gondolkodás: benne maradt a fejekben, az intézmények rutinjában és a jelenlegi gyakorlatban – azonos státuszú intézmények Alapképzés – mesterképzés Doktori Ez eredetileg a (kétciklusú!) Bologna és az amerikai modell (undergraduate school, comprehensive university, graduate school) Mesterképzés - doktori Alapképzés

9 Mesterképzések Magyarországon, FISZ-konferencia, 2008. november 27. 9 Hogyan lesz a nemzeti diplomá(s)ból EU- konform munkaerő?  Tanulási eredmények (learning outcomes)  Európai és nemzeti képesítési keretrendszer  Tantervek konvergenciája  Minőségbiztosítás – akkreditációs standardok  Verseny  Közös programok

10 Mesterképzések Magyarországon, FISZ-konferencia, 2008. november 27. 10 Közös programok Európában A megkérdezett intézmények 60%-ának van legalább az egyik ciklusban közös képzése, 36% tervezi a megvalósítását, és csak 4% mondta azt, hogy nem érzi szükségét egy ilyen programnak.

11 Mesterképzések Magyarországon, FISZ-konferencia, 2008. november 27. 11 Optimista(?) prognózis  2010-ben el kell kezdeni az alapképzés áttekintését, amely az első munkaerőpiaci visszajelzések után 2012 tájára alapozhatja meg a komoly változásokat  Elkészül az átfogó felsőoktatási stratégia (Fehér Könyv), amelynek fő céljaihoz erőforrások is járulnak  Rugalmas mesterképzési szisztéma alakul ki 1 és 2 éves programokkal, elmélyítő vagy általános célzattal, s egyben lehetővé téve a specializációt vagy a váltást  A kutatói mesterprogramok és a PhD-programok egymásra épülnek  A kiemelkedő teljesítmény elválik az átlagostól és mind az oktatóknál, mind a hallgatóknál „díjazzák” azt

12 Mesterképzések Magyarországon, FISZ-konferencia, 2008. november 27. 12 Realista(?) prognózis  Saját hibákból tanulás  A politika dominanciája  Követő stratégia  Kampányok  Minőségromlás, hallgatói-kutatói elvándorlás Személyes vélemény  2015 körül Európa a globális hatások következtében áttér a 4 éves alapképzésre és az ezt követő magasabb szintű képzésre (második modell)  Magyarország a maga (lassú) módján alkalmazkodik


Letölteni ppt "Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs."

Hasonló előadás


Google Hirdetések