Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKornélia Tóthné Megváltozta több, mint 10 éve
1
2005. 09. 24. Központi Érettségi Nyílt Nap 2005. Szeptember 24.
2
2005. 09. 24. Német kétszintű érettségi analízis Előadó: Szabó Éva
3
2005. 09. 24. Általános jellemzők egynyelvű utasítások német nyelven autentikus szövegek sokféle feladattípus szabályozott értékelési rendszer szótárhasználat csak az Íráskészség résznél küszöbszint: 10%
4
2005. 09. 24. 5 egyenrangú vizsgarészből áll olvasott szöveg értése hallott szöveg értése íráskészség beszédkészség nyelvhelyesség
5
2005. 09. 24. Vizsgakövetelmények és vizsgaleírás : Cél : a kommunikatív nyelvtudás mérése írásban és szóban Követelményrendszer : az Európa Tanács ajánlása alapján: Középszint: A2 – B1 Emelt szint: B2
6
2005. 09. 24. A vizsga részei értékelésük egymástól független csak a célzottan mért készséget értékeli küszöbszint (emelt): minden vizsgarészben 10% küszöbszint (közép): írásbeli – szóbeli 10%
7
2005. 09. 24. Olvasott szöveg értése Elvárt készségek: A lényeg megértése Kulcsinformációk kiszűrése Gondolatmenet követése Részletes értés Következtetés Középszint:Emelt szint:
8
2005. 09. 24. Olvasás - a szöveg: autentikus szöveg világos szerkezet hétköznapi nyelvezet a témakörökhöz igazodó rövidebb cikk, riport, irodalmi szöveg autentikus szöveg konkrét vagy elvont témájú hosszabb, nyelvileg összetettebb publicisztika Középszint:Emelt szint:
9
2005. 09. 24. Olvasás – a feladatok: Középszint 3 szöveg 650-750 szó 25-30 item értékelés: csak a tartalom alapján helyesírási hibáért nincs pontlevonás Feladattípusok: feleletválasztás igaz/hamis állítás egymáshoz rendelés események sorrendbe rakása kiemelt mondat, bekezdés helyének azonosítása szöveg részeinek sorba rendezése hiányos mondatok kiegészítése nyitott kérdések
10
2005. 09. 24. Olvasás – a feladatok: Emelt szint 3 szöveg 1200-1300 szó 25-30 item értékelés: csak a tartalom alapján helyesírási hibáért nincs pontlevonás Feladattípusok: feleletválasztás igaz/hamis állítás egymáshoz rendelés események sorrendbe rakása kiemelt mondat, bekezdés helyének azonosítása szöveg részeinek sorba rendezése hiányos szövegösszefoglalás kiegészítése nyitott kérdések
11
2005. 09. 24. Nyelvhelyesség Elvárt készségek: alapvető nyelvtani és lexikai szerkezetek használata mondat- és szövegszinten változatos nyelvtani és lexikai szerkezetek használata szövegszinten Középszint:Emelt szint:
12
2005. 09. 24. Nyelvhelyesség - a szöveg: Középszint:Emelt szint: egyszerűbb, mint a szövegértés feladatnál autentikus világos szerkezet hétköznapi nyelvezet témakörökhöz igazodó konkrét vagy elvont témájú hosszabb, nyelvileg összetettebb
13
2005. 09. 24. Nyelvhelyesség – a feladatok: Középszint 3-4 szöveg 350-450 szó 30 item Feladattípusok: hiányos mondatok vagy szövegek kiegészítése feleletválasztással a szövegből kivett mondatrész helyének azonosítása hiányos szöveg kiegészítése megadott szavak képzett és/vagy ragozott alakjainak beillesztése a szövegbe
14
2005. 09. 24. Nyelvhelyesség – a feladatok: Emelt szint 4-5 szöveg 550-650 szó 40 item Feladattípusok: hiányos szövegek kiegészítése feleletválasztással a szövegből kivett mondatrész helyének megtalálása hiányos szöveg kiegészítése megadott szavak képzett és/vagy ragozott alakjainak beillesztése a szövegbe hibaazonosítás
15
2005. 09. 24. Hallott szöveg értése Elvárt készségek: Középszint:Emelt szint: Témafelismerés Kulcsszavak megértése Alapvető információk kiszűrése A gondolatmenet részletes követése Következtetés pl. érzelmekre, viszonyra
16
2005. 09. 24. Hallás - a szöveg: Középszint:Emelt szint: autentikus, vagy autentikus hangzású témakörökhöz igazodó normál beszédtempó anyanyelvi közvetítés mérsékelten összetett tartalmú médiaközlemények, beszélgetések, utasítások autentikus, vagy autentikus hangzású anyanyelvi közvetítés természetes/változatos tempó ismeretterjesztő szövegek
17
2005. 09. 24. Hallás – a feladatok : Középszint 2-3 szöveg 5-8 perc (2X) 20 item Feladattípusok: közérdekű közlemények rögzített telefonos szövegek utasítások médiaközlemények beszélgetések telefonbeszélgetések műsorrészletek riportok, interjúk beszámolók
18
2005. 09. 24. Hallás – a feladatok: Emelt szint 2-3 szöveg 8-10 perc (2X) 20 item Feladattípusok: közérdekű közlemények rögzített telefonos szövegek utasítások médiaközlemények beszélgetések telefonbeszélgetések műsorrészletek riportok, interjúk beszámolók ismeretterjesztő szövegek
19
2005. 09. 24. Íráskészség Elvárt készségek: Középszint:Emelt szint: kommunikációs cél megvalósítása egyszerű mondatkapcsolás összefüggő szöveg írása a szöveg tagolása megfelelő stílus, hangnem formai sajátosságok megfelelő használata árnyalt, rendszerezett érvelés a szöveg logikus tagolása, felépítése helyesírás alkalmazása rendszerszerű hiba nélkül
20
2005. 09. 24. Írás - a szöveg: Középszint:Emelt szint: Meghívó, lap Magánjellegű/hivatalos levél Olvasói levél Cikk
21
2005. 09. 24. Írás – a feladatok: 1. 40–50 szavas közlés segédanyagra reagálva (pl. üdvözlőlap, e-mail) 2. 80–100 szó terjedelmű szöveg rövid levélre, hirdetésre reagálva irányító szempontok alapján 1. 100–120 szó terjedelmű szöveg rövid levélre, hirdetésre reagálva 2. 200-250 szó terjedelmű szöveg véleménykifejtés választható témáról irányító szempontok alapján Középszint:Emelt szint:
22
2005. 09. 24. Beszédkészség Elvárt készségek: Középszint:Emelt szint: az adott kommunikációs cél megvalósítása a témakörökhöz igazodó beszélgetés kommunikációs stratégiák alkalmazása viszonylag folyékony beszéd nincs felkészülési idő folyékony nyelvhasználat természetes kiejtés normál beszédtempó világos érvelés következetes gondolatmenet nincs felkészülési idő
23
2005. 09. 24. Beszéd – a feladatok: Középszint: Emelt szint: szerepjáték önálló témakifejtés hétköznapi témához kapcsolódóan vita önálló témakifejtés (kép alapján)
24
2005. 09. 24. Témakörök 1. Személyes vonatkozások, család 2. Ember és társadalom 3. Környezetünk 4. Az iskola 5. A munka világa 6. Életmód 7. Szabadidő, művelődés, szórakozás 8. Utazás, turizmus 9. Tudomány és technika
25
2005. 09. 24. Elvárt nyelvtani szerkezetek Minőségi és mennyiségi különbség a szintek között Nyelvtani szerkezetek receptív és produktív használata Szókincs Alapja a mai német köznyelv
26
2005. 09. 24. A középszintű vizsga szerkezete VizsgarészIdőtartam (perc) Arány (%) Pont Írásbeli Olvasott szöveg értése602233 Nyelvhelyesség301218 SZÜNET Hallott szöveg értése302233 Íráskészség602233 SzóbeliBeszédkészség152233 Összesen:180+15100150
27
2005. 09. 24. Az emelt szintű vizsga szerkezete VizsgarészIdőtartam (perc) Arány (%) Pont Írásbeli Olvasott szöveg értése702030 Nyelvhelyesség502030 SZÜNET Hallott szöveg értése302030 Íráskészség902030 SzóbeliBeszédkészség20 30 Összesen:240+20100150
28
2005. 09. 24. Javítás, értékelés Megoldókulcs alapján: Olvasott szöveg értése Nyelvhelyesség Hallott szöveg értése Analitikus skálák alapján: Íráskészség Szóbeli rész
29
2005. 09. 24. Íráskészség értékelése Középszint: 1. feladat: Ha a dolgozat valamelyik szempont alapján 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont Értékelési szempontokPontszám Tartalom és szöveghossz5 Nyelvhelyesség5 Összesen:10
30
2005. 09. 24. Középszint: 2. feladat: Ha a dolgozat a Tartalom szempont alapján 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont Értékelési szempontok:Pontszám Tartalom5 Formai jegyek és hangnem3 Szövegalkotás5 Szókincs, kifejezésmód5 Nyelvtan, helyesírás5 Összesen:23
31
2005. 09. 24. Íráskészség értékelése Emelt szint: 1. feladat: Ha a dolgozat a Tartalom, Szövegalkotás, Szókincs, Nyelvtan szempont alapján 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont Értékelési szempontok:Pontszám Tartalom5 Formai jegyek és hangnem2 Szövegalkotás3 Szókincs, kifejezésmód5 Nyelvtan, helyesírás5 Összesen:20 Vizsgapont:10
32
2005. 09. 24. Emelt szint: 2. feladat: Ha a dolgozat bármelyik értékelési szempont alapján 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont Értékelési szempontok:Pontszám Tartalom5 Szövegalkotás5 Szókincs, kifejezésmód5 Nyelvtan, helyesírás5 Összesen:20
33
2005. 09. 24. Szóbeli vizsga értékelése Középszint 1. feladat: szerepjáték Ha a felelet az első értékelési szempont alapján 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont Értékelési szempontokPontszám A kommunikációs cél elérése5 Szókincs, kifejezésmód5 Nyelvtan5 Beszédtempó, kiejtés, hanglejtés5 Összesen:20
34
2005. 09. 24. Középszint 2. feladat (önálló témakifejtés) Ha a felelet az első értékelési szempont alapján 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont Értékelési szempontokPontszám Részletesség, önállóság, a téma összefüggő kifejtése 5 Szókincs, kifejezésmód5 Nyelvtan5 Beszédtempó, kiejtés, hanglejtés5 Összesen:20
35
2005. 09. 24. Szóbeli vizsga értékelése Emelt szint 1. feladat: vita Ha a felelet az első értékelési szempont alapján 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont Értékelési szempontokPontszám Vélemény kifejtése, érvelés5 Szókincs, kifejezésmód5 Nyelvtan5 Beszédtempó, kiejtés, hanglejtés5 Összesen:20
36
2005. 09. 24. Emelt szint 2. feladat: önálló témakifejtés Ha a felelet az első értékelési szempont alapján 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont Értékelési szempontokPontszám Részletesség, önállóság, a téma összefüggő kifejtése 5 Szókincs, kifejezésmód5 Nyelvtan5 Beszédtempó, kiejtés, hanglejtés5 Összesen:20
37
2005. 09. 24. Ponthatárok alakulása 1998-2005 ELTE-BTK Német szak 19981999200020012002200320042005 Összes jelentkező 530548517479536493527330 Ponthatár108103101102939883125 Felvettek száma 9810911110415610915798
38
2005. 09. 24. Köszönöm a figyelmet! Sok sikert kívánok a FISZ, és jómagam nevében az érettségihez!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.