Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLaura Szilágyiné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Egészségügyi reform 2006-2007. Az Egészségügyi Minisztérium egy éves tevékenységének összefoglalója
2
A „Gyógyszertörvény” Eltöröltük a patikaalapítás korlátait: távolság és lakosságkorlát megszüntetése. Ennek következményeként 128 elfogadott kérelemből már 31 új patika létesült az elmúlt fél évben. Több mint 400 vény nélkül kapható gyógyszer kikerült a patikákból. Az ÁNTSZ májusig 123 engedélyt adott ki gyógyszertáron kívüli forgalmazásra, ebből 117 helyen már meg is indult a forgalmazás. A törvény árversenyre kényszeríti a gyártókat, ennek eredményeként április 1-től több mint 1000 készítmény ára és térítési díja csökkent átlagosan 16 %-kal. Ezzel a vásárlók a becslések szerint 10 milliárd forintot takaríthatnak meg. Május 1-től újabb 348 készítmény ára csökkent átlagosan 8,3%-kal. Június végén újabb csökkenés várható. Megszűnt a gyógyszerkassza hiánya. A gyógyszerkiadások ésszerű keretek között tartásában az új törvénynek köszönhetően a gyógyszergyártók is érdekeltek lettek. Ha a kiadások meghaladnák a tervezett szintet, akkor ennek terheit nem a betegek, hanem a gyártók viselnék.
3
A biztosítási jogviszony ellenőrzése 2007. április 1.-től az egészségügyi szolgáltatóknak el kell végezniük a jogosultság-ellenőrzést, és a jogviszony hiánya esetén a beteget tájékoztatni kötelesek. Mindezzel párhuzamosan megkezdődött azok értesítése is, akik az adatok szerint nem rendelkeznek jogviszonnyal, vagy egyéb jogosultsággal. Az értesítés célja, felhívni az érintettek figyelmét jogviszonyuk rendezetlenségére, és segítséget nyújtani a probléma tisztázásához, rendezéséhez. Az elmúlt hónapokban a korábbi közel 1,1 millió rendezetlen jogviszonyból mára 543 ezer jogviszony rendeződött.
4
Egészségbiztosításról szóló törvény Biztosítási csomagok Három csomagot határoztunk meg: Alapcsomag: minden, jogszerűen Magyarországon tartózkodó személynek jár biztosítási jogviszonytól függetlenül. Biztosítási csomag: az az ellátási kör, amit a biztosítottak térítésmentesen vagy részleges térítés mellett vehetnek igénybe. Kiegészítő csomag: az önkéntes díjfizetés, biztosítás útján megvásárolható többletszolgáltatások. Ezzel a csomaggal a pénzünkért alapvetően kényelmet, gyorsabb gyógyulást, és nem egészséget vásárolunk. (ez jelenti pl.: a különszobát, a választott orvost, az esztétikai célú plasztikai műtétet). Várólisták szabályozása 2007. január 1-től minden kórház számára kötelező a szabályozott kialakítású és működésű, ellenőrzött és nyilvános várólista rendszer, amely április 5-től a Felügyelet honlapján is megtekinthető.
5
Az Egészségbiztosítási Felügyelet létrehozása A Felügyeletet feladata, hogy védje a betegek érdekeit, vigyázzon a biztosítottak pénzére, őrködjön annak hatékony és szabályszerű elköltése felett. A Felügyelet február 5-én kezdte meg működését. Az első eljárását február 14-én indította meg. Azóta áprilisig több mint 1140 bejelentés alapján 106 esetben indított eljárást, amelyek közül a március végéig lezárt eljárások eredményként 21 esetben pénzbírságot szabott ki. Szintén fontos feladata a Felügyeletnek a biztosítottak tájékoztatása. A Felügyelet honlapján megtalálhatók az intézmények várólistái, és az intézmények első minőségi indikátorai is.
6
Az ellátórendszer fejlesztése Az ellátórendszerben négy szint jött létre: a háziorvosi ellátás jelenti a rendszer alapját, itt dől el, hogy a későbbiekben milyen ellátást és hol vehet igénybe a beteg. Erre épül a komoly fejlesztéseken átmenő járóbeteg- ellátás. A fekvőbeteg ellátást pedig a kisebb, helyi területi kórházak, valamint a kiemelt kórházak biztosítják. A struktúraátalakítással párhuzamosan új finanszírozási rendszert is kialakítottunk, aminek következtében a kórházak 60%-a a csökkent kapacitások mellett is több forráshoz jut, és csak 25%-uk kap arányosan kevesebbet.
7
Kevesebb ágy, jobb ellátás Közel 16 ezerrel (26,1 %-al) csökkent az aktív ágyak száma, míg 7 ezerrel nőtt a krónikus (49,5 %-al), rehabilitációs (25,9 %-al) és ápolási (48,6 %-al) ágyak száma a 2006. szeptember 30-ai állapothoz képest. A 173 fekvőbeteg gyógyintézet közül 6-ban (3,4 %). szűnt meg a fekvőbeteg-szakellátás közfinanszírozása, 12-ben (5,8 %) pedig az aktív fekvőbeteg-szakellátás közfinanszírozása. 33 intézménynél szűnt meg egy vagy több aktív szakmacsoport közfinanszírozott ellátása. a 100 ezer lakosra jutó aktív kórházi ágyak száma 439 lett, míg a 100 ezer lakosra jutó krónikus kórházi ágyak száma 270. Az új finanszírozási szerződést valamennyi kórház aláírta. A struktúraátalakítás költségeit első lépésben a Minisztérium által decemberben kiírt és elbírált 6,5 milliárd Ft összegű, második lépésben pedig a májusban kiírt és elbírált 7,5 milliárd Ft összegű pályázat fedezi.
8
Mobilitás program A Kormányzati Személyügyi Államtitkárság szakmai segítségnyújtásával kidolgoztuk a Mobilitás Programot, amelynek segítségével az érintett munkavállaló (orvos, illetve egészségügyi szakdolgozó) minél távolabb költözik jelenlegi otthonától, illetve minél elmaradottabb régióba vállalja az áttelepülést, annál nagyobb támogatást élvezhet elhelyezkedésekor. A programra mintegy 500 millió forintot különítettünk el a Munkaerőpiaci Alap terhére. Pályázni a kihirdetéstől kezdve két hónapon keresztül lehet.
9
Kamarai törvény Az egészségügyi szakmai kamarák az idei évtől önkéntes alapon szerveződnek. A Kamarák súlyát, erejét a későbbiekben nem a politika határozza meg, hanem a tényleges tagság akarata. A törvényben nevesített három kamara (Magyar Orvosi Kamara, a Magyar Gyógyszerészi Kamara és a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara) továbbra is köztestület marad; közhatalmi feladataik köre csökken, az állam belső szervezetük alakításába nem szól bele.
10
A vizitdíj és a kórházi napidíj 2007. február 15-től bevezettük a vizitdíjat és kórházi napidíjat. A kisebb kezdeti nehézségek – amely minden új rendszer beindításának jellemzője - ellenére zökkenőmentesen indult a rendszer. A díjfizetés átláthatóbbá és dokumentálhatóbbá teszi a rendszer működését, csökkenti az indokolatlan igénybevételt, bevételt hoz az egészségügyi intézményeknek, és segít visszaszorítani a hálapénzt. A vizitdíj bevezetése óta 15-20%-kal csökkent az orvoshoz fordulás aránya. Az ellátás minőségének javítására garancia az, hogy a teljes bevétel a szolgáltatóknál marad, ami éves szinten több mint 20 milliárd forintot jelent. Ez egy-egy háziorvosnál – a tapasztalatok szerint – átlagosan 160-180.000,- Ft-ot, a kórházaknak több 10 millió Ft-ot jelent havonta.
11
4 hónapos a vizitdíj ORVOS BETEG TALÁLKOZÁS ALAKULÁSA IDŐSZAK20062007Csökkenés % február3 425 7543 107 5619,3 % március3 855 9863 034 52021,3 % április3 385 4512 904 46114,2 % A vizitdíj egyszerre jelent bevételt az egészségügyi intézményeknek és kiadáscsökkenést a társadalombiztosításnak. A társadalombiztosításnak nem önmagában egy háziorvosi orvos-beteg találkozás kerül sokba, hanem annak további költségei (laborvizsgálatok, gyógyszerfelírás stb.) Ha csökken a felesleges igénybevétel, akkor csökkennek a felesleges járulékos kiadások is.
12
Kevesebb felesleges gyógyszerkiadás A felesleges orvos-beteg találkozások csökkenése a felesleges gyógyszerrendelések csökkenésével járt együtt, ami csökkentette a társadalombiztosítás kiadásait. A csökkenés havonta átlagosan 1 milliárd forint támogatáscsökkenést eredményezhet a gyógyszerkassza számára. A vizitdíj bevezetése, becslések szerint, éves szinten 12 milliárd forint csökkenést eredményezhet a gyógyszerkiadásban.
13
Kevesebb felesleges kiadás a járóbeteg ellátásban A vizitdíj bevezetésének hatása a havi esetszámok változásában és a kiadások csökkenésében is megmutatkozik. Az előző év azonos időszakával összevetve a 2007. februári esetszámok 12,2%-kal (6.136.251 esetről 5.384.312 estre), a márciusi esetszámok 23,9%-kal (6.703.067 esetről 5.097.181 esetre), míg az áprilisi esetszámok 16,2%-kal (5.585.316 esetről 4.675.426 esetre) csökkentek. Az igénybevétel csökkenése a kifizetésekben is kimutatható. Ez 2007. februárban 11,4%-os (10,8 Mrd Ft-ról 9,6 Mrd Ft-ra), márciusban 9,0%-os (10,1 Mrd Ft-ról 9,2 Mrd Ft-ra) és áprilisban 15,0%-os (11,2 Mrd Ft-ról 9,5 Mrd Ft-ra) kiadáscsökkenést jelent. A vizitdíj bevezetése, becslések szerint, éves szinten mintegy 10 milliárd forinttal kevesebb kiadást jelent a járóbeteg- szakellátásban.
14
Kevesebb felesleges kiadás a kórházi ellátásban Az előző év azonos időszakához képest a 2007. február- március-április hónapokban az ápolási napok száma (sorrendben) 83,65-79,85-76,17%-ra csökkent, azaz 1.395 ezerről 1.167 ezer, 1.554 ezerről 1.241 ezer, 1.373 ezerről 1.045 ezer napra. Az ápolási napok csökkenéséből eredő kiadáscsökkenés éves szinten, a becslések szerint, 10 milliárd forint.
15
A kiadási oldal A vizitdíj és a kórházi napidíj tehát nem csak azért fontos, mert bevételt jelent, hanem azért is, mert a felesleges kiadások jelentős csökkenést eredményezi. 4 hónap tapasztalata alapján, a vizitdíjnak köszönhetően, éves szinten mintegy 32 milliárd forinttal kevesebb kiadással számolhat a társadalombiztosítás.
16
Háziorvosok: jelentős bevétel
17
Minden háziorvos jól jár
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.