Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErzsébet Fábiánné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Feladat- és felelősség- megosztás a közoktatás-irányítási rendszerben Palotás Zoltán Budapest, 2008. augusztus 26.
2
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 2 A közoktatás-irányítás főbb általános jellemzői Az 1989 és 93 között kialakult felelősség- megosztási és szabályozási rendszer alapvető jellemzői ma is változatlanok. Ezek a következők: A magyar rendszer nagymértékben decentralizált Helyi-intézményi önállóságot megengedő kétszintű szabályozás A helyi és intézményi szereplőknek nemzetközi összehasonlításban viszonylag nagy mozgástere van Az iskolai autonómia és az intézményvezetői felelősség érvényesülésének azonban erős korlátai vannak
3
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 3 A közoktatás-irányítás főbb általános jellemzői Az irányítás négyszintű, amelynek területi szintje további három belső szintet takar (régió, megye, kistérség) A magas számú és többségében kis méretű iskolafenntartók kiterjedt és azonos helyi szintű felelősségi körrel rendelkeznek A területi irányítás gyenge jogosítványokkal rendelkezik Ágazati és általános igazgatás helyi szinten integrált
4
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 4 A közoktatás tervezési rendszere Vertikális rendszer kormányprogram oktatáspolitikai stratégia (?) megyei fejlesztési terv kistérségi intézkedési terv helyi önkormányzati intézkedési terv, önkormányzati minőségirányítási program Pedagógiai program, MIP, éves munkaterv
5
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 5 Tervezés és megvalósítás A konzultációs és érdekegyeztetési rendszerek, eljárások területi és helyi szinten gyengék, illetve hiányoznak A tervek vertikális és horizontális kapcsolódása gyenge Az ágazati és az ágazatközi (pl. területfejlesztési) tervezés közötti kapcsolat laza Hiányzik a (középtávú) pénzügyi tervezés A tervek megvalósítását nem értékelik, a meg nem valósításnak nincs következménye
6
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 6 A közoktatási közszolgáltatás biztosításának átalakulása Az alapfokú közoktatás-szolgáltatás biztosítása fokozatosan a településektől (kisváros, község) a mikrotérségekhez és a kistérséghez kerül Jelentős különbségek vannak a kistérségek között (leszakadó, stagnáló, fejlődő) – eltérő fejlesztési lehetőségek és szükségletek A középfokú feladatellátásban a települési önkormányzatok mellett meghatározó szerepük van a megyei önkormányzatoknak, az egyházaknak és az alapítványoknak
7
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 7 Feladatellátási helyek (FH) és a tanulók eloszlása a középfokú oktatásban a 2007/2008-as tanévben (KSH) Megnevezés T.Ö.M.Ö.Közp.Egy- házi Alapít- vány Más∑ Szakisk. FH232126212414552600 Szakisk. Tan69715336582083353810266 3932 123192 Gimn. FH30810516105104184822 Gimn. Tan. 115237 308936684339419867 3404 200026 SZKK FH3591963330215122955 SZKK Tan. 125353 740316794467222716 8395 241961
8
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 8 A nevelési-oktatási intézményrendszer átalakulása Csökkenő gyermek és tanulólétszám Finanszírozási nehézségek és kényszerek Alacsony tanulási eredményesség Az intézményrendszer fenntartói átalakítása
9
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 9 Létszámadatok 2001-2007 (KSH) Típus 200120042007 2007/2001 (%) Óvoda 342 285325 999323 958-5,4 Általános iskola 944 244887 315809 160-14,3 Gimnázium 182 267193 366200 026+9,7 Szakközépiskola238 622245 302241 961+1,3 Szakiskola 130 545131 772132 965+1,8
10
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 10 Feladatellátási helyek száma 2001-2007 (KSH) Típus20012007 Különbség (%) Óvoda46334386- 5,5 Általános iskola38523418-11,3 Gimnázium685822+20,0 Szakközépiskola891955+7,2 Szakiskola619748+20,8
11
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 11 A nevelési-oktatási intézményrendszer átalakulása Az intézményrendszer átalakulásának irányai: Azonos feladatot ellátó intézmények összevonása (koncentráció) Különböző feladatokat ellátó intézmények összevonása - komplex feladatellátás (integráció) A koncentráció önmagában nem javítja a mérethatékonyságot és az eredményességet Az integráció önmagában nem elegendő a minőségi szolgáltatásokhoz való hozzáférés biztosítására A fenntartókat, az intézményeket és a vezetőket képessé kell tenni a fejlesztési források befogadására, a feladatellátás és a fejlesztések megvalósítására
12
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 12 Finanszírozás 2007. szeptembertől új közoktatás-finanszírozási rendszer Állami normatíva „közoktatási teljesítmény-mutató” alapján Világossá teszi az önkormányzatok számára, hogy mekkora osztálylétszámot, óraszámot és pedagógusállományt kíván finanszírozni a központi költségvetés Az állami támogatás - alacsony kihasználtság mellett - arányában és összességében is csökken Lehetőség (minta) a fenntartók számára helyi feladatfinanszírozás kialakítására
13
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 13 A vita elé… Az intézmény működtetés (átszervezés) koncepciójáról szóló fenntartói döntés a jövőben alapvetően befolyásolja a közoktatási feladatellátás minőségét. A fenntartói irányítás és az intézményvezetés minőségének javítása alapfeltétele a nevelés-oktatás minősége javításának. A fenntartói feladatfinanszírozás abban az esetben lehet költséghatékony, ha megfelelő mérethatékonysággal párosul. Egyéb esetekben a feladatellátás – akár indokolt – többletforrásokat igényel.
14
7. szekció: Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás 14 Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.