Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu."— Előadás másolata:

1 A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu konferencia 2009. november 13-14.

2 A lokális erőforrások növekvő szerepe  globális gazdasági válság  lokális erőforrások  ezek egyike: munkaerő szakmai képzettség e

3 Az oktatási rendszer átalakulása  Felnőttképzés intézményrendszere a közoktatási, felsőoktatási, illetve szakoktatási intézményrendszer mellett alakult ki 1. A „negyedik fokozat” 2. Életkori skála 3. Intézményes oktatás hatókör ének kiterjedése  oktatási rendszerek átalakulása  a munkaerő képzésének elsődleges színhelye: felnőttképzés

4 A felnőttképzés átalakulása  felnőttképzés célja: rendszerváltás előtti időszakban  kilencvenes évektől kezdődően –piaci viszonyok hatása –egyéni igények  a felnőttképzés valamennyi területe a munka világához közelebb került

5 Az átalakulás következménye  iskolarendszeren kívüli képzések: növekvő fontosságú tényezők településük stabilitásának szempontjából  kínálat reagál a gazdaság, a munkaerőpiaci kereslet változásaira  képzés struktúrája, tartalmi fejlődése  folyamatos előrejelzés, tervezés, változásokra való rugalmas reagálás feltételeinek megteremtése  DE: rugalmatlan, nem kellően hatékony a szervezett képzés

6 Az empirikus vizsgálat  kis elemszámú, előzetes vizsgálat két hazai nagyvárosban  elsődleges cél: tapasztalatszerzés egy országos empirikus kutatáshoz  minta: az Országos Képzési Jegyzékben szereplő képzéseket folytató, regisztrált felnőttoktatási intézmények összessége  módszer: survey

7 A vizsgálat tárgya 1. a formális és informális intézményi kapcsolatok áttekintése, tekintettel ezek erősségére és jellegére 2. a képzési kínálatot befolyásoló tényezők áttekintése – a társadalom vagy a gazdaság igényei érvényesülnek-e inkább

8 A koordináció modelljei Szép (2009) 1. 1. hierarchikus 2. 2. piaci 3. 3. társulási 4. 4. hálózati

9 Képzések indításának okai piaci modell dominanciája -gazdaság igényei a legfontosabbak emellett: - társadalom igényei - külvilágra nem figyelő szervezeti logika

10 Tervezett szakmák a meglévők arányában, városonként

11 Felkérések gyakorisága diverzifikált felnőttképzés felkérésre indított képzés: valóban keresletre, igényekre reagálás  munkaerőpiaci megfelelés

12 Felkérések forrása KKV-k fontos szerepe  (77%, 50%) munkaügyi központok (62 %, 43 %) oktatási intézményekkel együttműködés (31%, 50%) civil szervezetek jelentősége

13 Együttműködések jellege KKV-k fontos szerepe munkaügyi központok terembérlés az oktatási intézményektől

14 Az előzetes vizsgálat legfontosabb tapasztalatai  külső felkérések nagy aránya  KKV-k fontos szerepe  munkaügyi központok a legfontosabb finanszírozási forrás  képzési együttműködések, közös projektek: kitörési pont a civil szféra, lokális közösségek felé

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések