Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége"— Előadás másolata:

1 A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége
Dr. Baráth Tibor Szegedi Tudományegyetem

2 A változás: tudás alapú társadalmak, „kis- nagy világ”, alkalmazkodás
A modern gazdaságban meghatározó szerepe van munkaerő minőségének (felkészültség és attitűd) A munkaerőpiac egyre pontosabban határozza meg, milyen kompetenciákat vár el a különböző feladatokat, munkaköröket ellátó egyénektől A változás hatása az iskola világára – OECD forgatókönyvek A változó világ

3 Európai Uniós ajánlások
Az Európai Bizottság közleménye Elvárások, ajánlások a pedagógusképzéssel kapcsolatban A pedagógusképzés társadalmi összefüggései A pedagógusképzés közös európai alapelvei A pedagógusképzés kulcskompetenciái Ajánlások a pedagógusképzés nemzeti stratégiái számára TÁMOP B\Wordbe konvertált dokumentumok\A pedagógus kompetenciák és végzettségek közös európai elvei.doc A hazai viszonyok jellemzői Európai Uniós ajánlások

4 Képességekre vonatkozó megállapodás a szektorokban (Sector Skills Agreement)
„Skills for Business” hálózat A megállapodás célja Az LLUK (élethosszig tartó tanulás szektorális tanácsa) Lifelong Learning UK (LLUK) - Home Kompetencialevárások meghatározása a szektorban működőkre Széles körű társadalmi egyeztetés Sokrétű adatgyűjtés, elemzés, empíriára támaszkodó fejlesztés Képzési kínálat elemzése, a kompetenciafejlesztés akadályai, fejlesztések, hatásvizsgálat Nagy-Britannia

5 Hollandia: jól képzett tanárok a minőségi oktatásért*
Célok, törvényalkotás, fejlesztés, bevezetés Tanulókkal Kollégákkal Környezettel Önmagával Személyközi 1 Pedagógiai 2 Szakértői 3 Szervezeti 4 5 6 7 * Good quality teachers for good quality education, SBL anyaga alapján. Részletek: lerarenweb.nl | english

6 OKJ-ben szereplő szakmák műveléséhez szükséges kompetenciák meghatározása
A szakképesítés munkaterületének rövid, jellemző leírása A szakmai követelménymodulok Szakmai kompetenciák (ismeretek, készségek) Személyes kompetenciák (pl. pontosság, önállóság, döntésképesség, türelem, megbízható, kitartó) Társas kompetenciák (pl. határozottság, irányítási készség, kommunikációs készség) Módszerkompetenciák (pl. gyakorlatias feladatértelmezés, figyelemösszpontosítás, áttekintő képesség, helyzetfelismerés) Magyarország, NSZFI

7 Kompetencia és teljesítményértékelés
Kötelező a pedagógusok esetében a teljesítményértékelés Helyi megállapodások Együttműködő Hatékonyan kommunikál Tud konfliktust kezelni Képes a tanulókat motiválni stb. Kérdések: Hogyan történik a mérésük? (Objektivitás, validitás, reliabilitás) Hogyan használják fel az információkat? Milyen szerepe van az egyének fejlesztésében? Kompetencia és teljesítményértékelés

8 Kompetencia alapú pedagógusképzés
A TÁMOP B pályázat célja Egy lehetséges válasz Adott munkakör, feladatkör, tevékenységrendszer ellátását optimálisan végezni képes munkavállaló kompetenciáinak meghatározása. A kompetencialista alapján a kompetenciák mérésének, a tényekre épülő további tevékenységeknek – kiválasztás, fejlesztés stb. – támogatása. Tervezett módszere Interjúk, műhelyek, kérdőíves vizsgálatok Alkalmazási lehetőségek Képzések fejlesztése A hallgatók egyéni fejlesztésének támogatása A gyakorló pedagógusok szakmai fejlődésének támogatása Kompetencia alapú pedagógusképzés

9 Kompetenciamérés – mikor és hogyan?

10 A TIOK projektben részt vevő pedagógusok kompetenciáinak meghatározása, mérése, fejlesztő tanácsadás
SZAKMA projekt: szakmaprofilok és tanulói fejlesztések Vezetők támogatása, fejlesztése: funkcióprofil szakképző intézmények főigazgatói számára Példák, alkalmazások

11 Pedagógus profilok magyar holland 11

12 Szakiskolai Fejlesztési Program
Új OKJ tartalmaz személyes, társas és módszerkompetenciákat is – ez alapján szakmaprofilok Négy szakiskolában tanuló mérése, visszajelzés a tanulóknak Továbbképzési program akkreditációja Mérések folytatás a tervek szerint szakiskolákban, illetve TISZK-ekben

13 Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok
Gépi forgácsoló

14 Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok
Asztalos

15 Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok
Cukrász Pincér

16 Három asztalos tanuló

17 Szakiskolai Fejlesztési Program – tanulói mérések
Tanulóknak csoportos visszajelzés Minden tanulónak rövid egyéni leírás Fejlesztési javaslatok Fejlesztési irányok Fejlesztési tervek Konkrét tevékenységek megfogalmazása a pedagógusoknak: Közismereti tárgyak oktatása során, Pályaorientáció során, Közösségi tevékenységek során, Szülők bevonásával

18 Szakképzési főigazgatók
Főigazgatói profil létrehozása A főigazgatói feladatkörrel kapcsolatos kérdések előzetes megküldése Profilalkotó műhely a megrendelő képviselőivel Elvárások összegyűjtése, súlyozása Profil, leírás Szakmai kontroll a megrendelő részéről

19 Szakképzési főigazgatók
A funkció, szervezet és szakmaprofilok esetében mindig három pókháló egymáshoz való viszonyát vizsgáljuk, figyelni kell ezeken kívül a viselkedés és értékek profilt is!

20 Szakképzési főigazgatók – egy példa

21 A RaDAr (Role Diagrammatic Approach) egy integrált modell, egyetlen eszköz, többféle felhasználási lehetőség HR területen. Sokezer szót, kifejezést tartalmazó kompetenciatérkép. A RaDAr egy holisztikus, komplex kompetenciamérő modell, amely az emberi magatartás és viselkedés vizsgálatára alkalmas. A mérőeszköz - a RaDAr

22 A RaDAr tengelyei Megnyerő – érdeklődő
Életigenlő (optimista, pozitív életszemléletű) – serkentő Együttműködő – kötődő Lojális – elkötelezett Magabiztos – diplomatikus Független – önálló Pragmatikus (gyakorlatias) – realista Kitartó - szervező A RaDAr tengelyei

23 A RaDAr alkalmazási módja
Két internetes kérdőív kitöltése (viselkedés és értékek) Azonnali rövid visszajelzés Részletes visszajelzés – tanácsadói interjú keretében Fejlesztés, a fejlesztés értékelése A RaDAr alkalmazási módja

24 Egyén és szervezet – egymásra utalva
Ismeri-e az egyén a saját kompetenciáit? Hogyan fogja használni a kompetenciáit, az erősségeit a következőkben az iskolában? Hogyan fogja fejleszteni a kompetenciáit? Ehhez milyen segítségre van szüksége? Mi az ön hozzájárulása az iskola fejlesztéséhez? Egyén és szervezet – egymásra utalva

25 Köszönöm a figyelmüket!
Baráth Tibor


Letölteni ppt "A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége"

Hasonló előadás


Google Hirdetések