Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A pedagógusok mindennapi küzdelmei
Zalaegerszeg, Bíróné Bondor Katalin szaktanácsadó
2
Pedagógiai optimizmus
Tevékenységek végzésével, hosszabb- rövidebb gyakorlással az általános szintre mindenki eljuthat És ha nem ??? Pedagógiai optimizmus
4
A tanóra Módszerek: módszerválasztás problémák amire figyelni kell
Osztálytermi tevékenységek amivel segíthetjük a tanulási folyamatot, a megértést A tanóra
5
Tudatos módszerválasztás
Tanuló-tevékenység Tanár-feladat Ettől válik hitelessé az óra Feltételei: rendelkezünk egy módszertani repertoárral, a módszerek az adott szituációhoz alkalmazkodjanak Befolyásolja: Kit? Mit? Milyen körülmények között? Mikor? Ki? Tudatos módszerválasztás
6
Prezentációs stratégiák
előadás kérdezés szemléltetés tanulók kiselőadásai Prezentációs stratégiák
7
Előadás felkészültség felépítettség előzetes terv
hasonlatok, analógiák ismétlések:összegző, ritmikus, sulykoló személyesség és humor kontaktus Előadás
8
Kérdezés reproduktív kreatív: látens tudást felidéző
gondolkodtató, problémamegoldó anticipáló: mi lehet a folytatás véleményt firtató nyitott, zárt Kérdezés
9
Szemléltetés Amit meg lehet mutatni… vizuális szemléltetés:
fogalmi gondolkodás a vizualitásra épül egyoldalú verbális oktatás hátrány média növekvő szerepe auditív szemléltetés Szemléltetés
10
Szemléltetés
13
Szófelhő készítése www.wordle.net Create Go Print Bullzip PDF Printer
Java Szófelhő készítése
14
A tanulók kiselőadásai
idővel való gazdálkodás a „minőség biztosítása” hallgatóság motivációja a tanár feladata az integrálás a tananyagba A tanulók kiselőadásai
15
Prezentációs hátrányok
Rejtettek a tanulási folyamatok Kevés visszajelzés az előrehaladásról Nincs együttműködés Idegen tudás-átélhetetlen, megjegyezhetetlen hosszú távon Elválasztja az elméletet a gyakorlattól Különböző (átjárhatatlan) sémákban Domináns kultúra Média hatását nem veszi figyelembe Figyelmen kívül hagyja az ismeretszerzés folyamatát Idegen az információs társadalom követelményeitől Prezentációs hátrányok
16
Osztálytermi tevékenységek
Hasonlóságok és különbségek felismerése Információk gyűjtése és kiválogatása Megerősítés és elismerés Otthoni munka és gyakorlat Nonverbális bemutatás (szemléltetés) Kooperatív tanulás Célok kitűzése és visszacsatolás Hipotézisek felállítása és tesztelése Az előzetes ismeretek aktivizálása Osztálytermi tevékenységek
17
Célok funkciója tervező szervező dokumentumai tantervek tantárgyi programok megfogalmazásának alapfogalmai ismeret jártasság készség képesség
18
Ismeret Kognitív értelmi szint
Az ismereteknek struktúrában kell elrendeződni Fontosabb, hogy egy megfelelő struktúrában el tudjam helyezni, mint sok-sok ismeretre szert tenni Ismeret
19
Valamilyen tevékenységben való gyakorlottságot jelent
Csak tevékenységek végzésével lehet eljutni Autóvezetés Jártasság, készség
20
Képesség Velünk született adottságokból fejlődnek ki
Csak tevékenységek végzésével lehet fejleszteni Szintjei: általános, rátermettség, tehetség, virtuozitás, lángelme Képesség
21
Előzetes ismeretek aktivizálása
Explicit tanári kijelentések Kérdések Az előzetes szervező Háromlépcsős tábla Grafikus szervező Előzetes ismeretek aktivizálása
22
Hasonlóságok és különbségek felismerése
a tanár által irányított összehasonlítás a diák által irányított összehasonlítás Venn-diagram összehasonlító mátrix osztályba sorolás tanári irányítással a tanár által irányított metafora kidolgozása a diák által irányított metafora kidolgozása analógiák (hasonlatok) Hasonlóságok és különbségek felismerése
23
A tanár egyre kevésbé tudja, hogy mi van a gyerek fejében
Ha nem találjuk meg a kapcsolódási pontokat, akkor egyre kevésbé leszünk hatékonyak Gyerek- tárgyiasult világ Tanulási kultúra
24
Mentális tényezők fejlesztése
Figyelemjavító feladatok Koncentrációs gyakorlatok Problémamegoldó, kombinációs készséget fejlesztő logikai feladatok Rétallérné dr. Görbe Éva: TANULÁS FELSŐFOKON TANULÁSMÓDSZERTAN Mentális tényezők fejlesztése
25
Minősítés Jutalmazás formái: közvetlen közvetett
(tárgyi) (verbális, szociális) Büntetés: fájdalom és félelem keltése, hogy legátolja a büntetett viselkedést, vagy kiváltsa a kívánt viselkedést hatása: behódolás, félelem, szorongás Minősítés
26
A „jó” büntetés Mérsékelten késleltetett (feszültség növelése)
A cselekvés és a büntetés időben összekapcsolódjon Ne a tanulót, a tevékenységet (viselkedést) bíráljuk Legyen a tett nagyságánál kisebb Kísérje magas információtartalmú magyarázat a normaszegés formájáról A „jó” büntetés
27
Hatékony tanítás alapelvei
1. Támogató tanítási légkör 2. Tanulási lehetőség 3. Összehangolt tananyag 4. A tanulás irányának meghatározása 5. Összefüggések feltárása 6. Átgondolt eszmecsere 7. Gyakorlás és alkalmazás 8. A feladatok megoldásának elősegítése 9. Módszertanítás 10. Együttműködő tanulás 12. Teljesítményelvárás 11. Célorientált értékelés Forrás: Nyissunk be a tanterembe!.
28
Fogyasztói gondolkodás a közoktatásban
M A J N E Mi a Jó Nekem Ebben? A legfontosabb szabály: Derítsd ki, mi kell neki és add is meg neki! Fogyasztói gondolkodás a közoktatásban
29
Köszönöm a figyelmet! Bíróné Bondor Katalin
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.