Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pedagógusok mindennapi küzdelmei

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pedagógusok mindennapi küzdelmei"— Előadás másolata:

1 A pedagógusok mindennapi küzdelmei
Zalaegerszeg, Bíróné Bondor Katalin szaktanácsadó

2 Pedagógiai optimizmus
Tevékenységek végzésével, hosszabb- rövidebb gyakorlással az általános szintre mindenki eljuthat És ha nem ??? Pedagógiai optimizmus

3

4 A tanóra Módszerek: módszerválasztás problémák amire figyelni kell
Osztálytermi tevékenységek amivel segíthetjük a tanulási folyamatot, a megértést A tanóra

5 Tudatos módszerválasztás
Tanuló-tevékenység Tanár-feladat Ettől válik hitelessé az óra Feltételei: rendelkezünk egy módszertani repertoárral, a módszerek az adott szituációhoz alkalmazkodjanak Befolyásolja: Kit? Mit? Milyen körülmények között? Mikor? Ki? Tudatos módszerválasztás

6 Prezentációs stratégiák
előadás kérdezés szemléltetés tanulók kiselőadásai Prezentációs stratégiák

7 Előadás felkészültség felépítettség előzetes terv
hasonlatok, analógiák ismétlések:összegző, ritmikus, sulykoló személyesség és humor kontaktus Előadás

8 Kérdezés reproduktív kreatív: látens tudást felidéző
gondolkodtató, problémamegoldó anticipáló: mi lehet a folytatás véleményt firtató nyitott, zárt Kérdezés

9 Szemléltetés Amit meg lehet mutatni… vizuális szemléltetés:
fogalmi gondolkodás a vizualitásra épül egyoldalú verbális oktatás hátrány média növekvő szerepe auditív szemléltetés Szemléltetés

10 Szemléltetés

11

12

13 Szófelhő készítése www.wordle.net Create Go Print Bullzip PDF Printer
Java Szófelhő készítése

14 A tanulók kiselőadásai
idővel való gazdálkodás a „minőség biztosítása” hallgatóság motivációja a tanár feladata az integrálás a tananyagba A tanulók kiselőadásai

15 Prezentációs hátrányok
Rejtettek a tanulási folyamatok Kevés visszajelzés az előrehaladásról Nincs együttműködés Idegen tudás-átélhetetlen, megjegyezhetetlen hosszú távon Elválasztja az elméletet a gyakorlattól Különböző (átjárhatatlan) sémákban Domináns kultúra Média hatását nem veszi figyelembe Figyelmen kívül hagyja az ismeretszerzés folyamatát Idegen az információs társadalom követelményeitől Prezentációs hátrányok

16 Osztálytermi tevékenységek
Hasonlóságok és különbségek felismerése Információk gyűjtése és kiválogatása Megerősítés és elismerés Otthoni munka és gyakorlat Nonverbális bemutatás (szemléltetés) Kooperatív tanulás Célok kitűzése és visszacsatolás Hipotézisek felállítása és tesztelése Az előzetes ismeretek aktivizálása Osztálytermi tevékenységek

17 Célok funkciója tervező szervező dokumentumai tantervek tantárgyi programok megfogalmazásának alapfogalmai ismeret jártasság készség képesség

18 Ismeret Kognitív értelmi szint
Az ismereteknek struktúrában kell elrendeződni Fontosabb, hogy egy megfelelő struktúrában el tudjam helyezni, mint sok-sok ismeretre szert tenni Ismeret

19 Valamilyen tevékenységben való gyakorlottságot jelent
Csak tevékenységek végzésével lehet eljutni Autóvezetés Jártasság, készség

20 Képesség Velünk született adottságokból fejlődnek ki
Csak tevékenységek végzésével lehet fejleszteni Szintjei: általános, rátermettség, tehetség, virtuozitás, lángelme Képesség

21 Előzetes ismeretek aktivizálása
Explicit tanári kijelentések Kérdések Az előzetes szervező Háromlépcsős tábla Grafikus szervező Előzetes ismeretek aktivizálása

22 Hasonlóságok és különbségek felismerése
a tanár által irányított összehasonlítás a diák által irányított összehasonlítás Venn-diagram összehasonlító mátrix osztályba sorolás tanári irányítással a tanár által irányított metafora kidolgozása a diák által irányított metafora kidolgozása analógiák (hasonlatok) Hasonlóságok és különbségek felismerése

23 A tanár egyre kevésbé tudja, hogy mi van a gyerek fejében
Ha nem találjuk meg a kapcsolódási pontokat, akkor egyre kevésbé leszünk hatékonyak Gyerek- tárgyiasult világ Tanulási kultúra

24 Mentális tényezők fejlesztése
Figyelemjavító feladatok Koncentrációs gyakorlatok Problémamegoldó, kombinációs készséget fejlesztő logikai feladatok Rétallérné dr. Görbe Éva: TANULÁS FELSŐFOKON TANULÁSMÓDSZERTAN Mentális tényezők fejlesztése

25 Minősítés Jutalmazás formái: közvetlen közvetett
(tárgyi) (verbális, szociális) Büntetés: fájdalom és félelem keltése, hogy legátolja a büntetett viselkedést, vagy kiváltsa a kívánt viselkedést hatása: behódolás, félelem, szorongás Minősítés

26 A „jó” büntetés Mérsékelten késleltetett (feszültség növelése)
A cselekvés és a büntetés időben összekapcsolódjon Ne a tanulót, a tevékenységet (viselkedést) bíráljuk Legyen a tett nagyságánál kisebb Kísérje magas információtartalmú magyarázat a normaszegés formájáról A „jó” büntetés

27 Hatékony tanítás alapelvei
1. Támogató tanítási légkör 2. Tanulási lehetőség 3. Összehangolt tananyag 4. A tanulás irányának meghatározása 5. Összefüggések feltárása 6. Átgondolt eszmecsere 7. Gyakorlás és alkalmazás 8. A feladatok megoldásának elősegítése 9. Módszertanítás 10. Együttműködő tanulás 12. Teljesítményelvárás 11. Célorientált értékelés Forrás: Nyissunk be a tanterembe!.

28 Fogyasztói gondolkodás a közoktatásban
M A J N E Mi a Jó Nekem Ebben? A legfontosabb szabály: Derítsd ki, mi kell neki és add is meg neki! Fogyasztói gondolkodás a közoktatásban

29 Köszönöm a figyelmet! Bíróné Bondor Katalin


Letölteni ppt "A pedagógusok mindennapi küzdelmei"

Hasonló előadás


Google Hirdetések