Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Sólyom Andrea PhD Hallgató

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Sólyom Andrea PhD Hallgató"— Előadás másolata:

1 Sólyom Andrea PhD Hallgató
Tudásmegosztás: Tacit tudás megosztási piramis avagy Tudatosan Alakított Folyamatok? . Sólyom Andrea PhD Hallgató Széchenyi István Egyetem Győr

2 „Vedd ki a világból az 50 év felettiek ítélőképességét, és semmi eszközöd nem marad az állandóság biztosítására” (Henry Ford)

3 Miről lesz szó? A téma aktualitása
Akadályok, amelyekkel a vállalatoknak számolniuk kell A tervezhető munkaerőmozgás és a tacit tudás megosztását feltáró kutatás előkészítésének bemutatása

4 Miért kell foglalkozni a tudásmegosztással a munkaerőmozgás kapcsán?
Jobrotáció Felmondás, elbocsájtás Munkaerő mozgása = tudás mozgása Vállalat utódlása Helyettesítés Gyermekvállalás Sabaticals Nyugdíjba vonulás Külszolgálat

5 …gátak, amelyekkel a vállalatoknak számolniuk kell
A tapasztalati tudás egyedisége gyakran nem ismert A klasszikus átadási folyamatok elsősorban a feladatokra nem pedig a tapasztalati tudásra vonatkoznak Az átadási folyamatok ad hoc jelleggel a napi tevékenységekkel párhuzamosan, strukturálatlanul folynak „Átadók“ gyakran nem tudják, mit lenne fontos átadni. Az „átvevők”, mint „szakértők” sokszor túl biztosak magukban, és túl keveset kérdeznek.

6 …ezen felül Demográfiai változások
Az idősebbek nagy mértékben rendelkeznek azokkal az információkkal és tapasztalatokkal, amelyek az adott emberhez köthetőek …és éppen ez a tény, ami a tapasztalati tudást individuális kinccsé teszi CÉL

7 Nova P.E. Kompetencia modell
A vállalati gondolkodás, cselekvés A folyamatok és termékek ismerete Együttműködés a többiekkel Rugalmasság és nyitottság Információkezelés Döntésképesség Vállalati ismeretek Szaktudás: PC Gyártás/Termelés Karbantartás Minőségmenedzsment Könyvvizsgálat Controlling Ajánlattétel… Kapcsolat a vevőkkel Kapcsolat a beszállítókkal Kapcsolat a kölcsönzött munkaerőkkel Kommunikációs képesség Vezetői kompetenciák A képzés támogatása Csapatjátékosság A humán tőke ismerete A vevők/beszállítók/piac ismerete

8 Kutatás célja: Feltárni, hogy a vállalatok tudatosan készülnek-e a demográfiai változásokra Megoldást keresni a tudáshordozó kilépéséből származó kockázatok elkerülésére és a know-how veszteségből származó költségek csökkentésére

9 A kutatás kérdései: A vállalatok nem ismerik a kulcsembereiket, vagy ha ismerik is, tudatosan nem fordítanak figyelmet tudásuk folyamatos megőrzésére így ezeknek a hiánya az egyik legnagyobb akadálya a személyhez kötött tudás átadásának.

10 Az előre tervezhető munkaerő távozása esetében tudásátadás fogalma alatt a cégek legfeljebb a közvetlen munkakör dokumentációinak átadását értik, a tapasztalati tudás átadását nem

11 Minél többet fektet egy vállalat az explicit tudás dokumentálásába, annál kevésbé tartja fontosnak a kilépők szakértői (tacit) tudásának megőrzését.

12 TACIT TUDÁS MEGOSZTÁSI PIRAMIS

13 Résztvevők Új munkatárs Kilépő Új munkatárs Vezető Kilépő munkatárs

14 Szervezet Fenntarthatóság

15 Tacit/Tapasztalati tudás
Probst féle tudáselemek alapján

16


Letölteni ppt "Sólyom Andrea PhD Hallgató"

Hasonló előadás


Google Hirdetések