Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kultúra és kultúrák Humánetológia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kultúra és kultúrák Humánetológia."— Előadás másolata:

1 Kultúra és kultúrák Humánetológia

2 Etológia 1973 Orvosi – fiziológiai Nobel-díj Karl von Frisch
Konrad Lorenz Nikolaas Tinbergen Csányi Vilmos Az emberi természet. Humánetológia. Vince Kiadó Csányi Vilmos Az emberi viselkedés. Sanoma

3 Etológia Tinbergen klasszikus négy szempontja a viselkedés vizsgálatában (1963): mechanizmus: „hogyan” csinálja az állat az adott tevékenységet; funkció: „miért” viselkedik úgy az állat; ontogenezis: hogyan alakul ki és változik az adott viselkedés az állat egyedfejlődése során; evolúció: hogyan alakult ki és változott a vizsgált viselkedés az adott állatfaj törzsfejlődése során (filogenezis).

4 Öröklött emberi viselkedésformák
Újszülötteknél: emlőkeresés, szopóreflex fogóreflex Moro-reflex (veszély, esés esetén) úszóreflex merülési reflex lépegető reflex szemtörlő reflex hangjelzések belső állapotjelzésre kontaktusfelvétel ébredés után, alvási hang, ivó hang, elégedett hang

5 Öröklött emberi viselkedésformák
Újszülötteknél: imitáció (arcjáték, ajakkerekítés, nyelvnyújtás) mosoly (nem pusztán imitáció!) tárgyállandóság koncepció Később törekvés tárgyak megszerzésére agresszív és agresszió-csökkentő viselkedések Kulcsingerek arc- és alakészlelés

6 Öröklött emberi viselkedésformák
Sok ezek közül megtalálható a főemlősöknél is félelemgrimasz, játékarc felmagasodás, meghajlás éberségi gesztusok evés közben

7 Öröklött emberi viselkedésformák

8 Öröklött emberi viselkedésformák

9 A humán viselkedés-komplex
A csoportélettel kapcsolatos viselkedési formák: Szociális vonzódás, zárt csoportok Csoporthűség Csökkent és szabályozott belső agresszió „Idegengyűlölet” Táplálékmegosztás Több funkciójú szexualitás Szülői gondoskodás – átruházható

10 A humán viselkedés-komplex
A csoportviselkedés összehangolását szolgáló mechanizmusok Az emóciók szinkronizációja: empátia Hipnotizálhatóság Viselkedési szinkronizáció: imitáció, másolás, tanítás, fegyelmezés, szabálykövetés Érzelmi és viselkedési szinkronizáció: ritmus, ének, zene, tánc, rítus

11 A humán viselkedés-komplex
Konstrukciós képességek Mímelés – érzelem- és gondolatkifejezés Nyelvhasználat Virtuális realitás (absztrakciós készség) Tárgyak használata és készítése Szociális rendszerek Hiedelemrendszerek

12 A humán viselkedés-komplex
Végeredmény: Közös hiedelmek Közös akciók Közös konstrukciók Olyan kontraintuitív következmények is megérthetőek, mint pl. az önfeláldozás Mi a helyzet ma? „megapopuláció” , megszaladási jelenségek, „pszeudocsoportok”, egyszemélyes csoport

13 Mi az, ami specifikusan emberi?
A csoportviselkedés legtöbb eleme csak fokozati eltérést jelent a főemlősökhöz képest A konstrukciós képességek sok esetben viszont radikális újításnak látszanak Legtöbbször a nyelvi képességeket emelik ki – itt viszont túl nagy a szakadék, nehéz megérteni, hogyan alakulhatott ki (lásd erről Merlin Donald elképzeléseit később) Mi a helyzet a szinkronizációs képességekkel?

14 Mi az, ami specifikusan emberi?
A csoportméret Felső határa: táplálékszerzés Alsó határa: védelem a ragadozók ellen Páviánok fő, szorosabban, csimpánzok jóval nagyobb területen, lazább csoportokban A csoporttagok közti versengés nagy, a táplálkozás során amennyire lehet, széthúzódnak, veszély esetén összetömörülnek

15 Mi az, ami specifikusan emberi?
Az emberi csoportok A nagy testméret ellenére szoros csoportszerveződés Egy területen fő, fős primér csoportokba rendeződve Ezek között csoportszintű kapcsolatok Nagyon rég óta (időszakosan) állandó alvóhely Mi tette ezt lehetővé? A legfontosabb a csoporton belüli agresszió csökkentése A legfontosabb ezek közül a táplálékmegosztással és a szexualitással kapcsolatos agresszió elnyomása Ez a többi főemlősnél még igen erős

16 Mi az, ami specifikusan emberi?
Táplálékmegosztás Néhány társas ragadozófajnál is megtalálható A letelepedéssel és a hosszú utódgondozással hozható kapcsolatba (feltétele? következménye?) A szexuális rivalizáció csökkentése A monogámia és a párkötődés kialakulásával Az emberi kultúrák 40%-ában intézményesített a monogámia, a poligámia az azt elfogadó társadalmakban is csak a hierarchia tetején lévőkre jellemző Megváltozott funkciójú szexualitás Általában egy utódra 1-4 aktus jut átlagosan Két kivétel: az ember (~2000) és az oroszlán (~3000) „oroszlánciklus” Az ember esetében megjelenik a párkötő és örömszerző funkció (az utóbbi már a bonobóknál megfigyelhető)

17 Gondolkodás és utánzás
Az ember és a csimpánz összehasonlítása [Victoria Horner kísérlete:

18 Az ember: tanulógép Erős imitációs hajlandóság: nehéz túlbecsülni a pontos, akaratlagos utánzás szerepét az emberi kultúra kialakulásában Feltételezi a tanító felnőtteket „Forradalom 9 hónapos korban” Michael Tomasello: Gondolkodás és kultúra (Osiris, 2002). Ekkor jelenik meg az ember különleges képessége: a közös figyelmi aktusok megjelenése (a csecsemő-felnőtt-tárgy hármas viszonylatában)

19 Univerzális tanulógép?
„Üres tábla” metafora (S. Pinker) – ez a standard társadalom-tudományi modell A következő órákon árnyaljuk ezt, és megnézzük, hogyan alakulhatott ez ki! kultúra kulturális univerzálék kulturális változatosság természet genetikai egyetemesség genetikai változatosság hasonlóságok különbségek


Letölteni ppt "Kultúra és kultúrák Humánetológia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések