Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁbel Hegedűs Megváltozta több, mint 10 éve
1
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009
2
Megoldandó nehézségek A muzeális irodalom elidegeníti a témát, túl későn jutunk el a jelenkorig Túl sok a közlés, nem különül el, mi a megtanulandó Kevés a saját aktivitásból fakadó ismeretszerzés Nem épül be a vizuális nyelv és az elektronikus eszközrendszer Nem kompatibilis a tantervi anyag az érettségi struktúrával Nem kompatibilis a tananyagszerkezet a tanórai szerkezettel
3
Elsődleges rendezőelv: tanórai szerkezet 32 tanítási hét (maradjon elveszíthető időkeret) Heti 3 irodalom (ha a szövegértés is benne van) Egyik órán: 1 oldalas folyó szöveg + azt feldolgoztató oldal Másik órán: 1 oldalnyi műszöveg, műrészlet + feladatsor Harmadik órán: motivikusan kapcsolódó mai novella (kilencedikben a poentírozott novella a legmotiválóbb) (ezek elhagyhatók, az ütem tartását is lehetővé teszik)
7
Hogy épülhet fel egy algoritmizált óra: A/ vetítés A nagy téma egy részlete prezentációban megjelenítve Mindig 10-15 perc: 4 szöveges dia + 6-8 kép A kép visszakérdezi a szövegben elhangzottakat A diák tudja, hogy mindez nem megtanulandó A cél a motiváció, a plasztikusság, periférikus látómezőbe kerülő műveltségi anyag Jegyzetelnek, mert a motívumok adhatják esszéikhez a kulturális háttéranyagot Felerészben csoportmunkában készítik, felerészben tanári összeállítás Keretekbe szorított és kontrolált kiselőadás
8
Hogy épül fel egy óra: B/ szövegfeldolgozás Mindenki egyszerre aktív A tanár lehetőséget kap az egyéni kommunikációra Kompetenciafejlesztés – értékes irodalmi anyagon Gondolkodásfejlesztés: struktúrák alkotása Fogalomhasználat: definíció a szöveg alapján Gondolatérképek: a vizualitás bekapcsolása A műrészleteknél: keretek, mikrocselekvések Otthoni munka: szövegalkotási feladatok
9
Hogy épül fel egy óra: C/ ellenőrzés A helyes válaszok kivetítése A megtanulandó mindig ugyanaz és ugyanannyi -Strukturált vázlat -Fogalmi meghatározások -Memoriter (nagyon kevés, viszont nem átfolyatjuk, hanem mindig mind visszakérdezhető) (a táblázatok egyben a felelés vezérfonalai is) (szövegalkotás: mondatokká formálni a vázlatot)
10
Makroszerkezet 9.: teljes irodalomtörténeti ív, felszínes, de koordinátarendszert teremt 10.: műfajok szerinti áttekintés: epika, dráma, líra (mai novellák helyett adott műfajú mai művek) 11.: stílustörténeti áttekintés, a műelemzés igazán itt lép be 12.: a hat életmű megtárgyalása + portrékból, látásmódokból ami belefér (közelebb kerül a fő érettségi téma az érettségihez) (legjobb orvosság a konstruált életrajziság ellen) (valójában így is előrehaladunk az időrendben)
12
Megoldandó nehézségek A muzeális irodalom elidegeníti a témát, túl későn jutunk el a jelenkorig Túl sok a közlés, nem különül el, mi a megtanulandó Kevés a saját aktivitásból fakadó ismeretszerzés Nem épül be a vizuális nyelv és az elektronikus eszközrendszer Nem kompatibilis a tantervi anyag az érettségi struktúrával Nem kompatibilis a tananyagszerkezet a tanórai szerkezettel - Mai művek első perctől fogva + mind a négy ívben eljutunk a jelenkorig - Bőség a vetítésben, határoltság a vázlatokban - 15 perc fix aktivitás - Gondolattérkép + vetítés - az érettségi központi témái közelebb kerülnek időben az érettségihez - algoritmikus óravezetés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.