Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLéna Szabóné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Serdülők céljai, tervei, pályaválasztás serdülőkorban
2
Serdülőkor és a tervezgetés
serdülőkor jövőről való gondolkodás időszaka felnőtt életfeladatok előkészítése jövő felépítése: saját és mások elvárásainak összeegyeztetése
3
Jövő-orientáció fogalma
azon célok, vágyak összessége, melyet az egyének jelen élethelyzetükben szeretnének elérni vagy elkerülni, benne van a folytonosság érzése a jelen és jövő között (Husman és Lens, 1999) 4 alapvető komponense van: belevonódás, előrevetítés, jövővel való foglalkozás és előrejelzés
4
Norman (1999): jövő-orientáció tényezői
jövőbeli self elérhetősége jelenlegi self és jövőbeli self viszonya integráltság kontroll
5
Személyes célok jelentősége
jelenlegi érdeklődési kör személyes projekt individualizált életfeladatok
6
személyes célok, olyan jövő-orientált reprezentációknak tekinthetők, amelyeket a személyek jelent élethelyzetükben szeretnének elérni vagy elkerülni személyes célok rendszere: viselkedési terv, megvalósításhoz szükséges eszközök kiválasztása, saját és környezeti elvárások választás és elköteleződés személyes célok világos megfogalmazása és elérése boldogságot, élettel való elégedettséget eredményez; meghatározzák az egyén szubjektív jólétét
7
Céloknak való elköteleződés útjai:
Kognitív, interperszonális, fizikai aktivitás Keretet biztosít, amely jelentést ad au egyén cselekedeteinek Célok fontosak a sikeres fejlődéshez
8
Michalos (1980): hiányosság a saját aspiráció és a teljesítmény között
Brunstein (1993): célokkal való elköteleződés és a célok elérhetősége
9
Értékelő visszacsatolás Célok teljesítése Szubjektív jólét Célokkal való elköt. Célok elérhetősége
10
Szociális támogatás szerepe
Brunstein (1996): közeli és távoli szociális kapcsolatok szerepe a célok megfogalmazásában és kivitelezésében Nurmi (1989): negatív családi környezet – kevesebb továbbtanulási cél Pulkkinen (1990): jövőorientáció – családi emlékek Scabini, Lanz és Marta (1999): elégedett családi környezet, nyitott kommunikáció Honora (2002): családon belüli interakciók - jövőre vonatkozó kilátások
11
Életkori vonatkozások
Seginer (1995): kétféle típusú jövő-orientáció Nurmi (1992): évesek Ogilvie és Rose (1995): serdülők jövőre, középkorúak jelenlegi negatív állapot megszüntetése, idősek jelenlegi pozitív élmények megtartása Nemi különbségek Serdülők és szüleik elképzelésének eltérései (Lanz, Rosnati, Scabini és Marta)
12
Vizsgálati eljárások (Nurmi, Poole és Seginer):
nyitott kérdések, félelmek, tervek tartalomelemzési kategóriák: munka, tanulmányok, család/házasság, barátok, szülőkkel való kapcsolat, egészség, birtokolt javak … stb. kérdőívek
13
Pályaválasztás
14
Super (1980): Növekedés (születés – 14 év):különbségek észrevétele, modellek Explorációs szakasz (15-24 év): önmaguk és környezetük vizsgálata Kísérleti szakasz (25-30 év): első pályaszintézis, pályaterv Stabilizáció (31-44): alkotó szakasz, önkiteljesítés Fenntartás (45-64): megszerzett értékek „gyümölcsöztetése” Hanyatlás 65-
15
Nemi szerep és karrier motiváció
individualista és kollektivista országok eltérései Morinaga és mtsai (1993): 3 ország (Japán, Szlovénia, USA) nemi szerep attitűd és karrier motiváció összehasonlítása, amerikaiak karrier motivációja a legerősebb, fordított felosztás
16
(racionális cselekvés- elmélet szerint)
Szülők szerepe (racionális cselekvés- elmélet szerint) Eltérő távolsággal magyarázó elméletek (Boudon, 1973): családi háttér elsődleges és másodlagos hatásai érvényesülnek, kulturális tőke átörökítése, befektetés és megtérülés arányának kikalkulálása Relatív kockázattól való idegenkedés (Goldthrope, 1996): cél egy adott társadalmi státusz elérése, minden olyan pozíció, amely alacsonyabb mint a szülőké, elkerülik
17
Intézményi hatások Iskola- választás Megcélzott foglalkozás Tanulmányi
eredmény Családi háttér Iskolaválasztás oksági modellje a racionális cselekvés- elmélet alapján
18
Pályaválasztási döntések, nehézségek (Gati és mtsai, 1996)
ideális döntéshozó: tisztában van értékeivel, céljaival, ennek megfelelően hoz döntést serdülők nehezen hoznak döntést, magas stressz jár a keresési folyamattal, amely adaptív is lehet nem ideális döntéshozó: nem hoz döntést vagy kevésbé optimális döntést hoz
19
Olvasottság, tájékozottság
Döntés előtt Döntés alatt Olvasottság, tájékozottság hiánya Információ hiánya Motiváció hiánya Döntésképt. Hiedelmek zavara Önmagáról Döntéshozási folyamatról Fogl. alternatívák Infor. szerzés
20
Ellentmondó információ
Bizonytalan információ Belső konfliktus Külső konfliktus
21
Eredmények: fiúk több nehézség: külső konfliktus és irracionális elvárások 9-10 osztályosok (fiúk): több nehézség az információ szerzés módjáról ás belső konfliktus lányok (11. oszt.): információ hiánya külső konfliktusok száma az életkorral csökkent szignifikáns személyekkel való kapcsolat minősége meghatározó, minél alacsonyabb a befolyásoló hatás, annál alacsonyabb a konfliktus (11.o) fiúk esetén jobban érvényesül a kortársnyomás, társadalmi elvárások
22
Lannert (1998) Kulturális háttér Anyagi háttér Település jellege Tanulmányi átlag Továbbtanulási aspiráció Későbbi aspiráció biztonságot teremtő foglalkozások meghiúsult szülői elképzelések megvalósulása szülők ambiciózusabbak anya aspirációi, iskolai végzettsége meghatározó
23
Önhatékonyság szerepe (szociális kognitív elmélet, Lens és mtasi, 1994)
Karrierrel kapcsolatos önhatékonyság Távoli faktorok Célok Karrier Iránti érd. Közeli faktorok Karriervál. folyamat
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.