Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Monokultúra online Nagy Zsolt, Geges László Miklós
2
Mire hívom fel a figyelmet/mit állítok? Hatások a víz alatt
Miről fogok beszélni: almatermesztés, flamand és vallon közlekedési balesetek, jéghegyek,stb. Mire hívom fel a figyelmet/mit állítok? Hatások a víz alatt Értékrend hasonulás (nem morális pánik!)
3
2011: 646/15800 (4%)
4
Magyarország - Székelyföld összehasonlítás
Adatelemzés: Danó Györgyi B teszt
5
A kutatásokról: téma: tinédzserek és a média kapcsolata
megkérdezettek: 7. és 11. évfolyamos diákok Magyarországon (2008 fő) és Székelyföldön (2122 fő) részben azonos kérdések adatfelvétel ideje: 2011. * A magyarországi felmérés egy kutatássorozat része, 1998 óta a hatodik. A teljes kutatás részét képzik még: diák, tanári ill. szülői interjúk, fókuszcsoportok, adatbázisok másodelemzése, tartalomelemzés.
6
PC és internet ellátottság
mindkét területen: szinte minden gyermek otthonában van számítógép csupán tízből egy család nem rendelkezik internet hozzáféréssel
7
Médiahasználat szignifikáns különbség, 2 mintás t-próba
8
Székelyföldön fontosabb a telefon
Használod a telefonod a következőkre ? (%) Székelyföldön fontosabb a telefon Szoktad- e használni órák alatt a telefonod? (%) Mindegyik esetben szignifikáns különbség, 2 mintás t-próba Magyarország átlag napi 35 perc Székelyföld átlag napi 79 perc
9
Internetes tudás 1. 2 mintás t-próba Saját tudásuk mértékének megítélésében szignifikáns különbség, a szülőkhöz viszonyított tudásban viszont nincs különbség.
10
Internetes tudás 2. szignifikáns különbség, 2 mintás t-próba Szignifikáns a különbség a tekintetben is, hogy hány féle dolgot tudnak az internetet végezni.
11
Közösségi oldalak Magyar- ország Székely- föld Van profilja %
Átlag ismerős- szám Facebook 85 293 82 489 IWIW 67 252 33 217 82 489 33 217
12
KÖZÖSSÉGI OLDALAK Magyar Facebook felhasználók - a Socialbakers (2011. szeptemberi) adatai: EUKidsOnline: 9-16 éves gyerekek ismerőseinek száma a közösségi oldalakon Az EUKidsOnline kutatás adatai szerint az EU-ban: a 9-12 évesek 38%-ának, (magyarok 51%) a évesek 77%-ának, (magyarok 79%) van profilja valamilyen közösségi oldalon a 9–12 évesek 15%-ának 100-nál több visszaigazolt ismerőse van az adott oldalon; ez a szám Magyarország esetében a legmagasabb: 47% 12
13
Internetes tevékenységek
Szignifikáns különbségek +/- jellel jelölve. Legnagyobb az eltérés az iskolai feladatoknál. 2 mintás t-próba
14
Internetfüggőség, netfüggőség index
INDEX: Milyen gyakran fordul veled elő, hogy … kérdéseknél; gyakran 2 pont, ritkán 1 pont (csak mindegyik kérdésre válaszolók) szignifikáns különbség, 2 mintás t-próba Viszont ha nemek szerint nézzük, csak fiúknál van különbség! Kérdések: Milyen gyakran fordul veled elő, hogy nem eszel vagy nem iszol az internetezés miatt? Milyen gyakran fordult veled elő, hogy zavart, hogy nem lehetsz fent a neten? Milyen gyakran fordul veled elő az, hogy azon kapod magad, hogy szörfölsz, noha nem kerestél konkrétan semmit? Milyen gyakran fordult veled elő, hogy az internetezéssel töltött idő miatt a szükségesnél kevesebb időt töltöttél a családoddal, a barátaiddal, vagy a leckével? Milyen gyakran fordult veled elő, hogy próbáltál kevesebb időt tölteni a neten, de nem sikerült? EU Kids Online, gyakran vagy nagyon gyakran fordult elő egy vagy több internetfüggőségre utaló tevékenység: Mo. 20%, Ro. 32%
15
Hasonlóságok és különbségek
Merton az amerikai adminisztratív és az európai kritikai kutatás különbségéről: Nem tudjuk, hogy amit állítunk az lényeges-e, de legalább igaz. Jostein Gripsrud idézi a Médiakultúra, médiatársadalom c. könyvében Nem tudjuk, hogy amit állítunk, igaz-e, de legalább lényeges.
16
A különbségek eltűnnek
17
Példaképválasztás
18
A 2011-es eredményekből: Azok, akik nem ismeretségi körükből választottak példaképet, többnyire (80%) külföldi személyhez szeretnének hasonlítani. focisták: Ronaldo, Messi, Dzsudzsák Balázs énekesek, zenészek, színészek: Selena Gomez, Miley Cyrus, Maite Perroni, Chuck Norris, több X-faktoros vagy Megasztáros Székelyföldieknél a leggyakoribb említések: Ronaldo, Messi, Chuck Norris, Maite Perroni, Rihanna
19
Kitekintés#1 Kósa Éva
20
Következtetések: Az identitáskeresés során meghatározó jelentőségű az azonosulási modellek szerepe. A választási alternatívák származhatnak a személyes tapasztalatokból is, de a mai fiatalok sok vonzó alternatívát láthatnak a médiában, különösen a televízióban. A televízió azonban csak a választások korlátozott körét mutatja be egy korlátlanul sokféle és eltérő érdeklődésű közönségnek, tükrözve – és terjesztve – ezzel a domináns kulturális ideológiákat (Gerbner és mtsai, 1993). Kósa Éva 2006
21
Következtetések: Eltérő kultúra: eltérő szocializációs feladatok
Eltérő kultúra: azonos médiakörnyezet Eltérő kultúra: azonos modellek Eltérő kultúra: de azonos médiatartalom és médiamodell preferencia a serdülőknél ↓ A MÉDIA GLOBALIZÁLÓ HATÁSÚ Kósa Éva 2006
22
Kitekintés#2 Adorno 1944! Hallgató prezentációk kivonatainak felhasználásával (Márkus Viktória, Buszel Dóra, névtelen)
23
Sztárgyár A tehetségek felfedezése is a gépezet része, hiszen a sorozatgyártást csak folyamatos utánpótlással lehet garantálni. A művészeket klisékkel teli szerepekbe kényszeríti a média. a szelekció alapja ki illik a szerepbe A kultúra monopóliumai a mindenkori társadalmi gazdasági elitek kezében vannak, függő helyzetben. a pénz mozgatja őket és nem a művészi értékek megalkotása A tömegkultúrában nem kellenek zsenik csak „jó munkás emberek”. Nincs katarzis, csak irányított, előre bekalkulált érzelmi reakciók!
24
Lehet a média kultúra? Adorno felismerte a média konvergencia jelenségét már 1944-ben! hogy a médiumok egyetlen rendszert alkotnak, hatással vannak egymásra, üzenetük hasonlóvá válik, összekapcsolódik. A személyiség, az egyén elnyomás alá kerül a hierarchikus rendszerek által. Hallgató prezentációk kivonatainak felhasználásával (Márkus Viktória, Buszel Dóra, névtelen)
25
Internet, mint lételem A fiatalok mindenhol egyöntetűen vallják, hogy az állandó online jelenlét számukra alapvető a kapcsolattartás szempontjából. MTV Hungary és a GKIeNET közös kutatása, Millennials study, 15 és 24 év közötti fiatalok körében 15 országban, köztük Magyarországon végzett kutatás, 2011 A válaszadók több mint fele (hallgatók 55%, munkavállalók 62%) már nem tudná az életét az internet nélkül elképzelni, mivel az az „életük szerves részévé vált”. Cisco online kutatása, –24 éves egyetemi hallgató és –29 éves diplomás dolgozó körében, 14 országban (Magyarország nincs köztük), 2011 május/június
26
Az internetezéssel kapcsolatos szokásokra ható (globális) tényezők
Kvázi állandó tényezők* pl. infrastruktúra, internet lefedettség, lakóhely jellege, utak állapota Nehezen változó tényezők pl. vallás, média szabályzás Könnyen változó tényezők pl. értékrend, neveltetés, egyes szokások, mint pl. kommunikációs pl1. inkább buliba megy vagy interneten szórakozik; ha kicsi a lakónépesség, messze vannak lehetőségek, nincsenek utak, ha a vallás tiltja/korlátozza – akkor inkább neten szórakozik pl2. társkeresés: kultúrától és egyéb tényezőktől függetlenül is világszerte jellemző, hogy egyre inkább online felületre terelődik pl3. sokakat úgy nevelnek, hogy az erőszak elítélendő, ugyanakkor, ha a barátok ilyen tartalmakat osztanak meg, sok esetben előbb-utóbb felülírja a neveltetést, a közösség értékrendje * rövid időtávlatban nem változnak jelentősen
27
Igaz, lényeges Nagy Zsolt, Geges Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.