Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)"— Előadás másolata:

1 A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
.

2 Az előadás tartalma Középpontban a tanulás
A tanulási eredmények fogalma, szerkezete A tanulási eredmények funkciója A tanulási eredmények szervezeti tanulása Jelentősége – veszélyek Változáskövetés, változásmenedzselés

3 Középpontban a tanulás
Problémaalapú tanulás (1960-as évek) alkalmazkodás és részvétel a változásban, kreatív és kritikus gondolkodás, tanulási hiányok és erősségek felismerése, az alaptudás növekedése és a különböző források kezelése (Barrow; Tamblyn 1980, Engel 1997 idézi OFI, 2009). A jó probléma-megoldás tervezése témakörben szereplő alapvető elemek, elvek meghatározása, várható tanulási eredmények felvázolása, brainstroming alkalmazása, problémák felosztása részekre, lépésekre, tanulási segédlet készítése és a tanulók segítése a források keresésében

4 Kognitív tudományok IKT - Új tanulási környezetek Tudáskoncepciók Kompetenciák Tanuláskutatások Kritikai nézőpontok

5 A tanulási eredmények fogalma
A tanulási eredmények állítások arról, hogy a hallgató mit tud, mit képes elvégezni, milyen attitűdökkel rendelkezik a tanulási tevékenysége eredményeképpen. A magyar képesítések leírásakor az autonómia és a felelősségvállalás elérendő szintje is megjelenik. Nagyobb figyelmet fordítanak hallgató eredményeire, mint a tanári szándékra, célokra.

6 A tanulási eredmények szerkezete (pl.)
Tudás/ ismeret Az adó- szabályok Minőség-menedzsment modellek Képességek Üzleti-terv vizsgálata Cég-fejlesztési terv összeállítása Attitűd Vevő problémáira érzékeny Kritikus nézőpont Önállóság /felelősség-vállalás Önálló döntéshozó Vezető elemző segítségével

7 A tanulási eredmények funkciója 1.
Az innovációs potenciál serkentése A szakmai párbeszéd és tudásközösségek erősödése Rendszer- és szervezeti tanulás támogatása Képzések, képesítések felülvizsgálata Partnerség értelmezése (munka világa, hallgató)

8 A tanulási eredmények funkciója 2.
A diszciplína tudomány-rendszertani kérdéseinek gondozása Tudományhatárok, tudományterületek, tudományágak újradefiniálása A képzési területek és a diszciplínák illeszkedése

9 A tanulási eredmények funkciója 3.
A felsőoktatásban a képzők pedagógiai felelősségének felismerése A tudomány taníthatóságának és tanulhatóságának kérdése Változások a tanulásfelfogásban Változások a tanulásszervezésben, értékelésben Képzők képzését ösztönzi

10 A tanulási eredmények „tanulása”
Tanulásszabályozó Tudás-integráló Rendszerszabályozó Hálózat-integráló Supra Makro Mezzo Mikro Nano

11 A tanulási eredmények „tanulása”
A tanulás egyéni, társas (csoportos) és szervezeti, rendszer szintje tanulási térként értelmezhető. A kezdeményezés tere Az interakció tere A gyakorlat tere A cyber tér Nonaka és Konno (1998, idézi Tynjälä, 2008)

12 1. 2. E E E E E CS E E 3. 4. SZ CS CS CS CS SZ E CS Explicit Implicit

13 A tanulási eredmény Jelentősége: Veszélyei:
Képesítések összehasonlításának alapja Képzési reform központi fogalma Adaptív oktatás Mastery Learning Veszélyei: Felületes reformok, „újruha” Túldicsérik, „gyógyír” Többsebességes Európa Terminológiai bizonytalanság Értékelés fosszilizálódása

14 Változás-követés, -menedzselés
Implementációs stratégia Rossz gyakorlatok gyűjtése A kríziskommunikáció elemzése Szkepticizmussal, kétkedéssel szembeni nyitottság Hibából tanulás Failing to learn and learning to fail (intelligently) Tiltakozás komolyanvétele

15 Kérdések Mi segíti és mi akadályozza a tanulási eredmények alapú felsőoktatás kiépülését? Hogyan menedzselhető egy rendszer-innováció, hogyan egy képzési program és annak változása?

16 Köszönöm a figyelmet.


Letölteni ppt "A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések