Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kultúra a turizmus fejlesztésében és promóciójában 2008. december 3. Dr. Kovács Miklós szakállamtitkár Önkormányzati Minisztérium.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kultúra a turizmus fejlesztésében és promóciójában 2008. december 3. Dr. Kovács Miklós szakállamtitkár Önkormányzati Minisztérium."— Előadás másolata:

1 Kultúra a turizmus fejlesztésében és promóciójában 2008. december 3. Dr. Kovács Miklós szakállamtitkár Önkormányzati Minisztérium

2  2008 első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyeken több mint 6 millió vendég összesen 16,2 millió vendégéjszakát töltött el.  A vendégek száma 2,1%-kal nőtt, a vendégéjszakák száma pedig 1,3%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest.  A kereskedelmi szálláshelyek bruttó árbevétele 189 milliárd Ft volt → szállásdíj-bevétel 109 milliárd Ft. Ezek az értékek nem változtak számottevően.  A belföldiektől származó szállásdíj-bevétel 5%-kal nőtt, míg a külföldi vendégektől származó szállásdíj-bevétel 3,2%-kal csökkent. Idén is jól teljesít a turizmus  2008 első félévében a hazánkba látogató külföldiek 1,7 milliárd EUR-t (+11,9%) költöttek turisztikai szolgáltatásokra.

3 Vendégéjszakák alakulása az elmúlt 10 évben (január-szeptember) Hullámzó, de gyarapodó vendégéjszakák, egyre erősebb belföldi turizmus Forrás: KSH

4 ÚMFT Regionális operatív programok növekedett az ágazat súlya: NFT I-ből turizmusfejlesztési forrás: 2,7% ÚMFT alapján 2007 – 2013 várható: 4,6% Egyéb támogatási lehetőségek más operatív programok keretében: Új Magyarország Vidékfejlesztési Stratégiai Terv Gazdaságfejlesztés operatív program Európai Területi Együttműködés (korábbi Interreg) Turisztikai célelőirányzat Az uniós forrásból nem támogatott projektekre (pl. turisztikai vonzerővel bíró rendezvények) és a nemzeti marketingre fókuszál. Turizmusfejlesztési források

5 Regionális Operatív Programok 2007-2008-ban 60 milliárd forint attrakció fejlesztésre, 27 milliárd szálláshely fejlesztésre, 60 milliárd pedig a kiemelt projektekre fordítható. Az attrakció fejlesztésre benyújtott pályázatok értékelése majdnem lezárult, a végéhez közeledik a szálláshelyi pályázatok értékelése is. Az intézményrendszer fejlesztését megcélzó TDM pályázati kiírás december közepén jelenik meg, A jövő évi kiírások ütemezése: az I. negyedévben az attrakció, a II. negyedévben a szálláshelyi, a III. negyedévben pedig a TDM pályázatok kiírása várható.

6 Kultúrára épülő termékfejlesztés kulturális örökség – mint turisztikai kínálatunk egyik alapjának – megőrzését, turisztikai hasznosítását a fejlesztési irányok meghatározása során előtérbe helyezzük, fontos, hogy az egyes magyarországi desztinációk jellegzetességei fennmaradjanak, az akciótervek a régiós specifikumokat figyelembe véve tartalmazzák a kulturális értékeke turisztikai hasznosításának elősegítését pl. világörökségi helyszínek, kastélyok, várak, múzeumok fejlesztését, Kulturális tematikájú kiemelt projektek szerepe az attrakciófejlesztésben

7 Kulturális tematikájú kiemelt projektek Hit és Egészség: Máriapócs és Nyírbátor összefogása a vallási turizmus fejlesztéséért Támogatás összege: 2 382 101 000 Ft Projekt teljes költsége: 3 357 890 000 Ft A Balaton-part ékköve: a reformkori városközpont felvirágoztatása Balatonfüreden II. projekt Támogatás összege: 1 250 000 000 Ft Projekt teljes költsége: 1 770 000 000 Ft Az esztergomi Bazilika környezetében lévő pincerendszer megóvása és idegenforgalmi hasznosítása Támogatás összege: 800 000 000 Ft Projekt teljes költsége: 1 000 000 000 Ft A Gödöllő Királyi Kastély komplex, környezetbarát üzemeltetést lehetővé tevő újjáépítése és családbarát szolgáltatásokkal történő fejlesztése Támogatás összege: 1 794 600 000 Ft Projekt teljes költsége: 1 994 000 000 Ft

8 Kulturális tematikájú kiemelt projektek II. Skanzen Örökség Program - Szentendre Támogatás összege: 1 997 500 000 Ft Projekt teljes költsége: 2 350 000 000 Ft A Pannonhalmi Főapátság turisztikai vonzerő fejlesztési programja Támogatás összege: 1 272 646 000 Ft Projekt teljes költsége: 1 590 808 000 Ft Az Iseum rekonstrukciója Támogatás összege: 1 382 100 000 Ft Projekt teljes költsége: 1 626 000 000 Ft

9 Attrakciófejlesztési pályázatok Döntéssel rendelkező kulturális turisztikai projektek összesítése:

10 A döntések előkészítése Az ÚMFT ROP pályázatokhoz értékelési segédletet készített a Szakállamtitkárság Az értékelési segédlet célja, hogy a pályázatok értékelésének turizmus szakmai szempontjaihoz olyan háttérinformációkat bocsásson a beérkezett pályázatokat értékelők rendelkezésére, amelyek az értékelők munkáját támogatják a turisztikai hasznosítás funkcióira és a területi turizmusfejlesztési prioritások meghatározására vonatkozóan. Támogatják az értékelőket javaslatuk megtételében, hogy azok a projektek kerüljenek támogatásra, amelyek turizmusunk fejlesztését rövid-, közép- és hosszútávon meghatározó Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia (2005-2013) célrendszerének megvalósulását segítik elő, és ezzel hozzájárulnak turizmusunk versenyképességének, jövedelmezőségének és a foglalkoztatottságnak a javításához. A pályázatok értékeléséhez turisztikai szempontrendszer készült: Kastélyok és várak értékelése Múzeumok látogatóbarát fejlesztése Tematikus útvonalak fejlesztése témákban.

11 Turisztikai vonzerővel bíró kulturális rendezvények Jelentőségük: a turisztikai vonzerővel bíró rendezvények a turisztikai kínálat egyik legfontosabb elemét képezik. egyrészük önálló vonzerőt képvisel, másrészük kiegészítő programlehetőséget jelent azoknak, akik alapvetően más motivációval érkeztek az adott fogadóterületre, ezáltal hozzájárulnak a tartózkodási idő meghosszabbításához, valamint a szezon széthúzásához. gazdasági jelentőségük mellett lehetővé teszi a hagyományok, népi mesterségek bemutatását pl. Mesterségek Ünnepe.

12 A 2008-ban megvalósuló rendezvények: nemzetközi, országos turisztikai vonzerővel rendelkező kulturális rendezvények/fesztiválok támogatására a Nemzeti Kulturális Alappal (NKA) közös pályázatot írtunk ki. A pályázat keretösszege 400 M Ft, amelyhez a Turisztikai célelőirányzatból 200 M Ft-ot biztosítottunk. A pályázat eredményeként 45 rendezvény részesült támogatásban. a regionális pályázati rendszer keretében nagyságrendileg 800 millió Ft keretösszegből támogattuk a kisebb hatókörű rendezvényeket 2009. évi rendezvények támogatása: A jövő évi rendezvényekre vonatkozó pályázati kiírás augusztus 31-én már megjelent 700 millió Ft-os kerettel, amelyhez 400 millió Ft-ot mi biztosítunk, 300 milliót pedig az NKA. Újdonság, hogy elkülönítettünk 100 millió forintot, amely kifejezetten a gasztronómiai nagyrendezvények támogatására hivatott. 2010. évi rendezvények támogatására az ez évihez hasonló nagyságrendet terveztünk a TC-ben. Rendezvények pályázati támogatása

13 Közös programok Kultúra Magyar Városa Díj támogatása – MT Zrt.-vel együttműködésben A díj olyan városi helyi önkormányzat elismerése, mely a kulturális, művészeti életét kiemelkedően fejleszti, támogatja és kulturális értékeit példaértékűen mutatja be. 2008-ban a cím nyertesei: Miskolc, Gyula és Tokaj városok. Vendégbarát Múzeum Díj – a Magyar Turizmus Zrt. lebonyolításával A 2008. április 1-jén indult internetes játék keretében, 3 kategóriában 35 múzeumra szavazhatott a nagyközönség. A „kiemelt jelentőségű múzeum” kategóriában 2, az „országos jelentőségű múzeum” kategóriában 16, a „regionális jelentőségű múzeum” kategóriában 17 intézmény versenyzett egymással. A Programnak, illetve a sajtó visszhangnak köszönhetően a szavazófelületről közel 56 ezren látogattak el a pályázó múzeumok honlapjaira. Nyertesek: Kiemelt múzeumok: Csodák Palotája Kiállítás, Budapest Országos jelentőségű múzeumok: Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba Regionális jelentőségű múzeumok:Magyar Földrajzi Múzeum, Érd Mivel a regionális múzeumok versengése rendkívül szoros eredményt hozott, így idén először különdíjat kapott a dombóvári Fekete István Múzeum.

14 Tematikus évek a Magyar Turizmus Zrt. tevékenységében A Magyar Turizmus Zrt. 2006 óta minden évben egy kiemelt témát állít belföldi marketingtevékenységének középpontjába. A tapasztalatok azt mutatják ugyanis, hogy a források egy-egy témára való összpontosításával hatékonyabban lehet ösztönözni a belföldi turizmus fejlődését. A 2006. évi Bor és Gasztronómia Évét 2007-ben a Zöldturizmus Éve, 2008-ban pedig a Vizek Éve követte. A 2009-es évet a kulturális turizmusnak szenteli az MT Zrt.

15 2009. a Kulturális turizmus éve A marketingtevékenység alapvető a hazai turisztikai ágazat versenyképességének fenntartásához, ezért a Magyar Turizmus Zrt. jövőre is 5 milliárd forinttal gazdálkodhat. A kampányév fő célja a kulturális imázs építés mellett a belföldi vendégéjszaka szám növelése, illetve a kulturális turisztikai kínálat hangsúlyos bemutatása. A kommunikáció eredményességét az intenzív és folyamatos PR akciókkal és médiapartnerségek kialakításával valamint az OKM és háttérintézményeivel való szoros együttműködésben és összhangban kívánják elérni.

16 2009. a Kulturális turizmus éve A kampányév 5 fő kulturális „terméke”: »Fesztiválok, kulturális rendezvények »Városlátogatás »Bor és Gasztronómia »Élő hagyományok »Friss: XXI. Század kultúrája, kortárs képzőművészet, stb. Ezeket a „termékeket” a turisztikai régiók szabadon használhatják, súlyozásukról a kommunikációban maguk dönthetnek.

17 Új arculat

18

19 Témaévet megelőző év Témaév Témaévet követő év Témaévet alapozó kutatás Szakértői megkérdezés Lakossági fókuszcsoport Lakossági kvantitatív megkérdezés Kreatívok tesztelése Lakossági fókuszcsoport Témaév hatékonyságát bemutató kutatás Lakossági kvantitatív megkérdezés Szakmai megkérdezés (kvalitatív és kvantitatív) Monitoring Látogatottsági adatok Témaév ismertségére vonatkozó adatok A témaévet megalapozó kutatás

20 A témaévet megalapozó kutatás legfontosabb megállapításai A felmérést követő 12 hónap során a megkérdezettek közel fele (49,5%) tervez olyan, legalább egyéjszakás belföldi utazást, amelynek a fő célja kifejezetten kulturális jellegű lesz. A megkérdezettek számára egyaránt fontos, hogy a belépők árából kedvezményt kapjanak, illetve a felkeresett helyszín közelében egyszerű, olcsó szálláshelyek legyenek. A panoráma, a várak, kastélyok, kúriák és a történelmi városrészek érdeklik leginkább a megkérdezetteket. Forrás: MT.Zrt./M.Á.S.T.

21 Marketingeszközök A kampányév kiadványai: Eseménynaptár/Falinaptár Ajánlati kiadvány A5 méretű összefoglaló kiadvány a kampányévről Regionális kiadványok Vásárok Tanulmányutak Egyéb eszközök

22 Falinaptár

23 Budapesti Őszi Fesztivál Budapesti Tavaszi Fesztivál Művészetek Palotája Híres magyarok Élő hagyományok Vallás Friss (modern művészet) Bor Pécs 2010 A magyar motorsport kultúrája Egészségturizmus A kampányév központi tanulmányútjai

24 2010 - Fesztiválok Éve A Zrt. 2008. májusában – kérdőív segítségével – kikérte a turisztikai szolgáltatók, a szakmai szervezetek, az önkormányzatok, a Tourinform irodák, az oktatási intézmények, a média képviselőinek és a Társaság munkatársainak véleményét a tematikus évadokra vonatkozóan a „Fesztiválok Éve” kampányév célja a hazai sokszínű fesztiválkínálat népszerűsítése, különös hangsúlyt fektetve a „Pécs 2010 – Európa Kulturális Fővárosa” programsorozatra

25 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Kultúra a turizmus fejlesztésében és promóciójában 2008. december 3. Dr. Kovács Miklós szakállamtitkár Önkormányzati Minisztérium."

Hasonló előadás


Google Hirdetések