Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaTamás Kerekes Megváltozta több, mint 10 éve
1
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok” c. konferenciáján Budapest, 2006. május 29. Hrubos Ildikó egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem – Felsőoktatási Kutatóintézet ildiko.hrubos@uni-corvinus.hu
2
Szintek és szempontok az Európai Felsőoktatási Térségben Az előadás vázlata Az értékek konfliktusa Az intézményi missziók konfliktusa Konfliktus az intézmény működésének dimenziói között Konfliktus az intézményi irányítás három vonala között A szintek konfliktusa
3
Az értékek konfliktusa Három legitim érték Társadalmi esélyegyenlőség (jogi és szociológiai értelmezés) Hatékonyság (feltételezi a mérhetőséget, a költség/haszon elemzést) Minőség (mérni kellene a mérhetetlent – minőségirányítás – intézményi rangsorok) A konfliktus a tömegessé válással jelenik meg éles formában – a felsőoktatás átpolitizálódik
4
Az intézményi missziók konfliktusa Kutató egyetem (definíciós problémák) Oktató egyetem/felsőoktatási intézmény Alapképzés, mesterképzés, posztgraduális képzés, doktori képzés Akadémiai képzés – szakképzés, egyetem – főiskola Tipikus korcsoport – felnőttképzés – életen át tartó tanulás Szakértés, szolgáltatás Vita a missziókról és a rangsorokról
5
Konfliktus az intézmény működésének dimenziói között akadémiai dimenzió (az oktatás szakmai, tartalmi kérdései, a kutatás), az egyetem legsajátosabb, tradicionális értékeit, misszióját képviseli bürokratikus dimenzió (a nagyra nőtt és összetett szervezet működtetésének kezelését jelenti), a kontinentális Európában a 19. századtól, az állami szerepvállalás megjelenésétől ismert, jelentősége pedig a 20. század második felében, az expanziós folyamatok következtében megnőtt gazdálkodási dimenzió, amely a fejlett országok egyetemein az 1980-as évek közepétől válik egyre fontosabbá, miután a kormányzatok a finanszírozás nehézségeinek kezelését az indirekt irányítási rendszerre való áttéréssel kívánták megoldani. (Ennek lényeges eleme a nem költségvetési források keresésének egyre határozottabb ösztönzése.) Az egyes dimenziókhoz más-más vezetési modell illeszthető: kollegiális, bürokratikus, menedzseri
6
Konfliktus az intézményi irányítás három vonala között A tiszta modell akadémiai vonal (rektor és helyettesei, dékán és helyettesei, tanszékvezetők), amelyben főhivatású oktató-kutató professzorok töltik be a posztokat bürokratikus vonal (sokféle elnevezés található az első számú vezetőjére, pl. főtitkár, kancellár, aki az egyetemi, a kari és a tanszéki szintű adminisztrációt irányítja, az adott munkatársaknak ő a hivatali főnöke) gazdasági vonal (gazdasági főigazgató, aki a kari és tanszéki szintű gazdasági felelősök hivatali főnöke) A feladatok ellátása a tiszta modellben egy háromdimenziós térben értelmezhető (tehát még bonyolultabb a helyzet, mint a sokszor emlegetett mátrix szerkezetben). A konfliktus forrásai: presztízsküzdelem, szemléletbeli eltérés, felkészületlenség, az egyeztetési mechanizmusok működtetéséhez szükséges kultúra hiány
7
A szintek konfliktusa Nemzetek feletti szint (Európai Unió vagy az Európai Felsőoktatási Térség?) Nemzeti kormányzatok Egyes intézmények (a Magna Charta Universitatum megjelenése óta megkerülhetetlen alapelv az intézményi autonómia)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.