Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az új modulrendszer ű OKJ a gazdaság szemszögéb ő l Dr. Szilágyi János.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az új modulrendszer ű OKJ a gazdaság szemszögéb ő l Dr. Szilágyi János."— Előadás másolata:

1 Az új modulrendszer ű OKJ a gazdaság szemszögéb ő l Dr. Szilágyi János

2 Gazdaság és szakképzés partneri együttműködése  A munkaerő-piac, a felhasználó szféra igényeinek nem megfelelő szakképzés  A tanulók felkészültségének hiányosságai, pályakezdőkkel történő elégedettség  Nem általában nem tartják megfelelően a pályakezdők felkészültségét, hanem, a képzések iránya, jellege és súlypontjai nem felelnek meg minden esetben az elvárásoknak

3 Pályázói csoportokElőnyt jelentKözömbös Hátrányt jelent Szakképzett fizikai dolgozó Az illető pályakezdő9,357,233,4 Fiatal, de gyakorlattal rendelkezik85,912,81,3 20-30 éves tapasztalattal rendelkezik61,334,54,2 Középfokú végzettségű szellemi dolgozó Az illető pályakezdő10,250,339,5 Fiatal, de gyakorlattal rendelkezik86,811,91,3 20-30 éves tapasztalattal rendelkezik5835,76,2 Forrás: MMSZ vizsgálat (1995.) Munkáltatói szempontok munkaerő-felvételkor

4 Forrás: Szakképzett munkaerő iránti kereslet a feldolgozóiparban egy empirikus vállalati felvétel tükrében MKIK-GVI - 2005. július - 4.1. táblázat

5 Forrás: A pályakezdők iránti vállalati kereslet és a velük való elégedettség egy vállalati felmérés tükrében (MKIK-GVI - 2001. szeptember - 6.3. táblázat)

6 Forrás: Szakképzett munkaerő iránti kereslet a feldolgozóiparban egy empirikus vállalati felvétel tükrében (MKIK-GVI - 2005. július - 4.1. táblázat)

7

8 A problémák fontossági sorrendje (MKIK GVI 2001. felmérés alapján) Hiányosságok- problémák OKJ szakképzettséggel Főiskolai végzettek Egyetemi végzettek Érettségi nélkülÉrettségivel Önálló munkavégzés képességének hiánya 1. 2. Gyenge szakmai gyakorlati jártasság 2. 4. Munkafegyelmi problémák 3.3-4.7. Munkakultúra hiányosságai általában 4.3-4.5-6.6. Gyenge szakmai elméleti alapok 5.5-6.9. Rossz együttműködési készség 6.7.8. Gazdasági ismeretek hiánya 11. 5-6.5. Számítógépes ismeretek hiánya 12.5-6.3.2. Idegennyelv-tudás hiánya 13.8.1.

9 Új OKJ - tapasztalatok  Kiváló és a mai kor követelményeinek megfelelő elméleti modell  A gyakorlati megvalósításra, a működtetés kidolgozására nem maradt elegendő idő és humánerőforrás kapacitás  A felhasználói szféra számára még nem sikerült meggyőzően igazolni, hogy az új rendszer:  áttekinthető  könnyen kezelhető és  felhasználóbarát  Logisztikailag bizonyos elemek nem álltak időben rendelkezésre:  vizsgákhoz feladatbankok, szoftver, dokumentumok  modulokhoz igazodó tankönyvek  előzetes tudás mérése és beszámítása  A fő egységekhez kapcsolódó időkeretek kialakításában nem álltak rendelkezésre egzakt módszerek

10 Új OKJ - tapasztalatok  A tantárgyi rendszerről a modulrendszerre történő átálláshoz komoly támogató rendszer és humánerőforrás menedzsment működtetésére van szükség: modulokat tantárgyiasítják  A követelményrendszerben az elmélet orientáltság dominanciája érvényesül, a széles alapozású koncepciót differenciáltabban lehetett volna alkalmazni  Vigyázat, mert jön az FSZ képzés!  Az elméletigényes gyakorlat bevezetése és értelmezése a tanár és a diák szempontjából  A modulrendszerű képzés szinergiája a gyakorlati képzéssel: oktatásvezérelt gyakorlati képzés, két iskola – egy gyakorló hely  A 9-10 osztály és a NAT kerettanterv lehetőségei, előnyei, illetve a szakmacsoportos alapozás 9-12 évfolyamon

11 PISA 2003 - Hazai rétegadatok nemzetközi összehasonlításban

12 Gyakorlati képzés óraszáma Magyarországon kőművesszobafestőkereskedő élelmiszer- eladó 2517 1645 óraszám 2210 1596 2517 1596

13 Gyakorlati képzés óraszám arányának alakulása Németországban és Magyarországon fémforgácsoló kőműves élelmiszer vegyiárukereskedő óraszám 1645 1144 4288 1596

14 „Végy egy magyart, aki kitalálja aztán még hozzál öt németet, aki meg is tudja csinálni.” (egy vállalati interjú során idézett mondás)

15 A szakiskolai kilenc-tizedik évfolyamos program óraterve (óra/hét) 9. évf. 10. évf. Matematika 22 Magyar nyelv és irodalom 22 Történelem és társadalomismeret 2 2 Természetismeret és környezetei nevelés 2 2 Élő idegen nyelv 22 Informatika 22 Testnevelés2,52,5 Osztályfőnöki óra11 Pályaorientáció 2 Gyakorlati oktatás 6 Szakmai alapozó képzés (elmélet és gyakorlat) - 8 Helyi programban meghatározott 4 4 Összesen 27,5 27,5 Szabadon választható, nem kötelező órakeret 4 4

16 Új OKJ - tapasztalatok  A 16 kamarai szvk tapasztalatai: 2-3 éves képzések dilemmái  Bemeneti szintek, illetve bemeneti kompetenciák  Alap és rész szakképesítések rendszere: 5-ös szintkódú szakmák és rész szakképesítéseik:  hiányszakmák  szakiskolák gyengülése  államilag finanszírozott képzés  3+1 év  Rész szakképesítés nem cél az iskolarendszerű képzésben: a tankötelezettség miatt melegedőt csinál, nem kellően motivál  A vizsgáztatás és az új OKJ: feltételrendszer megteremtése

17 Gyakorlati képzés alakulása a régi és új OKJ-ban Kereskedő:16 %24 % Élelm. vegyiáru keresk.62 % Bolti eladó20 %30 % ABC eladó70 % Burkoló47 %13 % Épületburkoló63 % Épületgépész44%16% Vízvezeték szerelő70% Közp pr. gyak.Közp. pr. Elm. ig. gyak.

18 Gyakorlati képzés alakulása a régi és új OKJ-ban Kőműves60% Kőműves70 % Kozmetikus50 %10 % Kozmetikus65 %  Szabad sávnál nincs megkötés az elmélet-gyakorlat arányában! Közp pr. gyak.Közp. pr. Elm. ig. gyak.

19 „Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség. Gyakorlatilag viszont van.”

20

21

22 2131335152 ÖSSZESEN 21000000 3139104000143 333671600113 51342009 520281022060 542231072870 55000000 61000011 ÖSSZESEN8023028949396

23 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az új modulrendszer ű OKJ a gazdaság szemszögéb ő l Dr. Szilágyi János."

Hasonló előadás


Google Hirdetések