Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsuzsanna Magyarné Megváltozta több, mint 10 éve
1
„TI SZERETTEK ITT KINN, S MI OTT BENN…”. GYIMES FEJLŐDÉSÉNEK KÉRDÉSE A FOLKLÓRTURIZMUS TÜKRÉBEN. EGY TÖBBSZÖRÖSEN ELLENTMONDÁSOKKAL TERHELT KISTÉRSÉG PROBLÉMÁINAK ALKALMAZOTT ANTROPOLÓGIAI MEGKÖZELÍTÉSE Készítette: Korsós Bernadett Miskolci Egyetem, Bölcsészettudományi Kar Kulturális antropológia szak
2
Gyimes-völgye
3
A KUTATÁS A kutatás helyszíne: Gyimes-völgye Gyimesfelsőlok, Gyimesközéplok (Hargita megye) Gyimesbükk (Bákó megye) A kutatás időtartama: 2008-2010. július-augusztus Módszerek: Strukturált – félig strukturált interjúk Résztvevő megfigyelés Fotódokumentáció SWOT-analízis Turizmus antropológia Alkalmazott antropo lógia Vidék fejlesztés Kulturális örökség védelem
4
H IPOTÉZIS : A figyelem középpontjába kerülő mikrorégió az ott fellendülő turizmus hatására képes létrehozni és fenntartani egy olyan, a turisták igényeit kiszolgálni képes piacot, melynek termékei ténylegesen magukon illetve magukban hordozzák a tájegység sajátosságait, így biztosítva egyediséget a turizmus keresleti és kínálati oldalán egyaránt. Erre alapozva pedig lehetőség nyílik olyan fejlesztések megvalósítására, melyek fellendítik a helyi gazdaságot, megőrizve ezzel a lokális életmód jellegzetes elemeit.
5
A KUTATÁS FŐBB PONTJAI 1. I. A turizmusantropológiai tér recens változásfolyamatai A) Gyimes, mint turisztikai attrakció Gyimes „turisztikai termékké” válásának folyamata A/1. Adaptációs stratégiák a hagyományőrzésben Alkalmazott hagyományőrzés Csángó mulatóprogram (Deáky Panzió, Borospataki Skanzen, Csángó panzió) Pl.. Falusi turizmus Autenticitás igény
6
A KUTATÁS FŐBB PONTJAI 2. A/ 2. Értékmegőrzés, értéktudatosítás Turisztikai szolgáltatások rendszere Gyimesközéploki Nemzetközi Népzene és Néptánctábor Gyimesfelsőloki Csángó Hétvége Gyimesbükki tájház Gyimesközéploki Hagyományőrző ház
7
A KUTATÁS FŐBB PONTJAI 3. II. A fejlődés elősegítését szolgáló lehetőségek SWOT – analízis A turizmussal kapcsolatos fejlesztési stratégiák jól bevált módszere Belső tényezők Erősségek(Strenghts) Gyengeségek(Weakness) Külső tényezők Lehetőségek(Opportunities) Veszélyek(Threats)
8
B ELSŐ TÉNYEZŐK - GYENGESÉGEK A helyi közösség mentalitása és az abból fakadó együttműködés hiánya A lokális közösség saját kulturális értékeihez való negatív viszony - Évszázados berögződések – székelység sztereotípiái: „ Van egy ilyen vicc Székelyföldön, hogy az úton megy a székely ember s jön vele szembe egy ember, s mondja, hogy ne egy ember. S közelebb jön, s nem is ember ez, ez egy csángó.” (interjúrészlet) - Hagyományokból való kivetkőzés Hagyományőrzőház kezdeményezései Faluképvédelmi program Kultúra visszatanítása
9
K ÜLSŐ T ÉNYEZŐK A vendégek ellentmondásos igényeinek nehéz megfelelni. „ parasztromantikus” Gyimes-képzet A desztináció kondíciói Sajátos határhelyzeteRossz infrastruktúra „Elveszett paradicsom” Hatalmas távolságok Történetileg „hiteles” helyKözművesítés hiánya ArchaikusTájidegen építkezés Autentikus Nehéz egzisztenciális körülmények Exklúzív Egyéni érdekek érvényesítése Erkölcsi példaképEgyüttműködés hiánya
10
A FEJLŐDÉS ELŐSEGÍTÉSÉT SZOLGÁLÓ LEHETŐSÉGEK Faluképvédelmi program Tájidegen építkezés Fejlesztési stratégia kivitelezése és megvalósítása SWOT-analízis segítségével Egységes kulturális menedzsment kialakítása Települések összefogása Turisztikai információs iroda létrehozása Gyimesvölgyi Vendéglátók Turisztikai Egyesülete Reklám
11
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi szekció 2011. Április 15. korsosbernadett@gmail.com
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.