Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLídia Lakatosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A Magyar Turizmus Zrt. tevékenysége az egészségturizmus területén Sztojanovits Kristóf Budapest, február 21.
2
Gazdag egészségturisztikai kínálat
1372 termálforrás 385 településen működik termál-, illetve gyógyvizű fürdő, 66 minősített gyógyfürdő, ebből 9 Budapesten 13 gyógyhely 211 ásványvízforrás 203 gyógyvízforrás 5 gyógybarlang 5 gyógyiszap lelőhely 1 mofetta (szárazfürdő) 2006: 55 gyógyszálloda 45 wellness szálloda 2007: 56 gyógyszálloda 63 wellness szálloda Forrás: OGYFI, Egészségturizmus stratégia és KSH
3
Külföldi turisták motiváció szerinti megoszlása
Egészségmegőrzés: 3,5 nap és Ft költés Összes 2,6 nap és Ft költés ! 3,5 nap és ft Az összes 2,6 nap és 9000 ft 12%
4
A belföldi turisták motiváció szerinti megoszlása
Vízparti üdülés 47,6% Hegyvidéki üdülés 11,5% Falusi turizmus 3,3% Körutazás 1,2% Városnézés 9,6% Iskolai tanulmányút, tábor 4,5% Gyógykezeltetés 0,1% Egészségmegőrzés 8,4% Konferencia, kongresszus 3,9% Üzleti út, kiállítás, vásár 3,2% Kulturális rendezvény, sportesemény 5,9% Vallási okok 1,1% Egtur költés 1 utazásra: 36 ezer ft Összesen 1 utazásra ft 5 napnál hosszabb egtur 10% 5 napnál hosszabb össz 3%
5
Az egészségturizmus szerepe a régiókban a belföldi látogatószám alapján
hányadik legfontosabb motiváció Balaton 11,5% 2. Budapest-Közép-Dunavidék 3,3% 7. Dél-Alföld 18,3% Dél-Dunántúl 21,9% Észak-Alföld 24,8% 1. Észak-Magyarország 9,4% 5. Közép-Dunántúl 10,3% 4. Nyugat-Dunántúl 42,1% Tiszta-tó 8,0%
6
A belföldi főutazás során végzett tevékenységek (%)
passzív pihenés, kikapcsolódás 75,0 strandolás, fürdőzés 54,3 természeti látnivalók megtekintése 36,5 városlátogatás 34,4 rokonok, ismerősök felkeresése 32,5 kulturális látnivalók megtekintése 26,8 vásárlás 19,2 szórakozás, diszkó, tánc 16,8 gyógyfürdő, gyógykezelés igénybe vétele 16,1 horgászás 12,4 borkóstolás, pincelátogatás 10,7 wellness szolgáltatás igénybe vétele 8,3 vízisport 7,7 kerékpározás 5,0 egyéb kulturális rendezvények meglátogatása 4,2 világörökség megtekintése 2,7 hobby tevékenység 2,0 színház, opera, hangverseny látogatás 1,4
7
Egyre népszerűbb egészségturisztikai szolgáltatások
A gyógyszállodák belföldi forgalma A wellness szállodák belföldi forgalma Az egészségturizmusra vonatkozóan 2006-os adatok is rendelkezésre állnak: -Az 1-3 éjszakás belföldi utazáson részt vevők 3,1%-a, -A négy- vagy többéjszakás belföldi utazáson részt vevők 9,2%-a utazott egészturisztikai motivációval. -Egészségturisztikai motivációval csaknem 1,2 millió fő utazott. (Az adatok az egynapos utazásokat nem tartalmazzák!) A gyógy- és wellness szállodák belföldi vendégforgalma egyaránt folyamatos növekedést mutat: -A gyógyszállodák belföldi forgalma 2002 és 2006 között 76,3%-kal emelkedett. (2001-ben kisebb csökkenés volt.) A wellness szállodák belföldi forgalma 2004 és 2006 között csaknem négyszeresére nőtt (265,7%-kal emelkedett). Forrás: KSH
8
Két, markáns célcsoport
Gyógyszállodák Wellness szállodák A belföldi vendégéjszakák aránya 46,9% 70,3% Részesedés a belföldi szállodai vendégéjszakákból 21,5% 15,2% Belföldi vendégek átlagos tartózkodási ideje 3,1 nap 2,2 nap Belföldiektől származó szállásdíj-bevétel 5,5 mrd Ft 6,0 mrd Ft A gyógy- és wellness szállodák együtt: - a belföldi szállodai vendégéjszakák 36,7%-át adták 2006-ban; 11,5 mrd Ft bevételt realizáltak; ez a szállodák összes, belföldiektől származó szállásdíj-bevételének 34,0%-a. A gyógyszállókban magasabb a külföldiek aránya, a wellness-szállókat inkább a belföldi vendégek látogatják. Az átlagos tartózkodási idő a gyógyszállókban hosszabb, a wellness-szállókban rövidebb, mint a kereskedelmi szálláshelyi átlag. 2006-ban a gyógyszállodák kapacitáskihasználtsága 62,9%-os, a wellness szállodáké 49,5%-os volt. Mindkettő meghaladta a szállodák 47,5%-os átlagát, amihez a belföldi forgalom jelentős mértékben járult hozzá. Forrás: KSH, 2006
9
A szállodai kapacitás egyötöde
Egységek száma Szobák száma Férőhelyek száma Szálloda 837 50 231 5 csillagos 18 3 897 8 017 4 csillagos 129 14 351 31 658 3 csillagos 449 22 717 52 805 2 csillagos 178 6 944 17 160 1 csillagos 63 2 322 6 583 Gyógyszálloda 55 14 014 Wellness-szálloda 45 3 738 9 021 Ker. szálláshely 3 056 A gyógyszállodák kapacitás adatai 1999, a wellness szállodáké 2004 óta állnak rendelkezésre. 2002 és 2006 között a gyógyszállodák egységeinek száma negyedével, férőhelyeinek száma ötödével nőtt. A szállodák egységeinek száma ebben az időszakban gyakorlatilag nem változott, férőhelyeinek száma 5,0%-kal emelkedett. 2004 és 2006 között a wellness szállodák egységeinek száma csaknem háromszorosára, férőhelyeinek száma három és félszeresére emelkedett. A szállodák egységeinek száma eközben 3,6%-kal, férőhelyeinek száma 5,3%-kal emelkedett. (A növekedésben a minőség javulásával együtt járó átminősítés is szerepet játszott.) Forrás: KSH, 2006
10
Nemzetközi kommunikáció súlypontjai
Kiemelt termékek: Budapest Balaton Egészségturizmus Hivatásturizmus Legjelentősebb küldőpiacok: Németország, Nagy-Britannia, Ausztria, Olaszország, USA Legígéretesebb küldőpiacok: Észak-Európa (Dánia és Svédország), Franciaország, Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Románia, Oroszország További piacok: Hollandia, Belgium, Spanyolország, Japán, Svájc, Izrael, Ukrajna, Kína Egyediség Konkrétumok Komplexitás Minőség + Globalizáció 2007-ben külföldi vendégéjszakák 13,7%-át regisztrálták a gyógyszállodák. A vizsgált időszakban a legtöbb vendégéjszakát Németország (a gyógyszállodában töltött összes külföldi vendégéjszaka 39,3%-a), Ausztria (14,1%), Oroszország (4,3%) és Svájc (3,8%) adta. Németország esetében 9,7%-kal, Ausztria esetében 4,6%-kal, Svájc esetében 0,8%-kal csökkent, Oroszország esetében 43,4%-kal nőtt a gyógyszállodákban töltött vendégéjszakák száma.
11
Külképviseletek
12
Spa nemzetközi újságíró study tour
Rendezvény Hirdetés Kiadvány Spa nemzetközi újságíró study tour
13
„Újságíró-invázió” Ausztria Németország Oroszország Észak – Eu.
Románia Újságíró fogadások rangsora nemzetiségek szerint: 2007-ben az alábbi rangsor mutatja, hogy mely országokból érkezett a legtöbb újságíró hazánkba.
14
Belföldi kommunikáció súlypontjai
Kiemelt termékek: Tematikus Év 2007– Zöld Turizmus Éve Tematikus Év 2008 – Vizek Éve Eseményturizmus Wellness és Egészségturizmus (Internet!!! + kiadvány) Üdülési csekk Egészségturizmus: Royal Spas of Europe (Európa Királyi Fürdővárosai) A jelenleg 8 tagból álló európai egyesület célja, azon magas színvonalat képviselő gyógyfürdők marketingtevékenységének támogatása, amelyeket történelmi szálak királysághoz, királyokhoz fűznek. Az egyesület magyar tagjai Budapest és Sárvár. Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. A két szervezet közötti együttműködés célja, hogy Budapest mint a magyar egészségturizmus egyik legjelentősebb desztinációja, megfelelő súllyal jelenjen meg a nemzetközi piacon. Az együttműködés kiterjed a marketingkommunikációra és a promóciós tevékenységre; így pl. az újságírók fogadására, külföldi megjelenésekre, stb. Magyar Wellness Társaság: A wellness-turizmus szakmai szervezete és a Magyar Turizmus Zrt. együttműködése példaértékű. Céljuk a jelenlegi wellness-szállodai kritérium-rendszer továbbfejlesztése, amelynek eredményeképpen a wellness-hotelek között is különbséget jelentő minősítés valósul meg a marketingmunka minél eredményesebbé tétele, a turisták jobb tájékoztatása érdekében. Magyar Fürdőszövetség - Az elsősorban a magyarországi fürdőket tömörítő szakmai szervezetnek tagja a Magyar Turizmus Zrt is. Gyógy+wellness üdülési ajánlatok 2008 kiadvány Gyógy+wellness szolgáltatói kiadvány tartalmi bővítése és frissítése Royal Spas of Europe kiadvány módosítása (A/4 2 oldalas, angol-német)
15
Az oldal 2007 júniusában indult 3 nyelven (angol, német, magyar)
Orosz verzió is készülni fog! Az oldalon megtalálhatóak: gyógyfürdők, gyógyszállodák, gyógybarlangok, Aquaparkok, Wellness Hotelek valamint részletes kereső segítségével szolgáltatások (TB támogatás, üdülési csekk, javallatok, Fizioterápias szolgáltatások) alapján is kereshetünk az adatbázisban 2008-as ajánlatos kiadvány tartalma is felkerült, ezek konkrét csomagokat jelentenek, amelyek megkönnyítik a választást, és nem kell akciók, jó lehetőségek után nyomozni Folyamatosan bővítjük és aktualizáljuk oldalt: Augusztus végén elhelyezésre került egy nyereményjáték, amely egyben a Spa kiállítás népszerűsítését szolgálja: Minden tizedik regisztráló belépőt nyer a novemberi Spa kiállításra, a játék elérhető a is, valamint számos csatornán kommunikáljuk Az idei évben el fog készülni az új Szépség&Egészség menüpont (összefoglalja a szépség, egészséghez- kapcsolódó szolgáltatókat, Pl.: fogorvosok, plasztikai sebészek, day spa-k) ez a külföldi érdeklődők számára igen hasznos, hiszen mint tudjuk virágzik a turizmus ezen ága Készül „Gyógy ABC”(ennek nem ez lesz a neve) „Mi fáj?” menüpont, ahol részletesen tájékozódhatnak a látogatók, hogy amennyiben bármilyen egészségügyi problémájuk adódna, mi a teendő és mely gyógy-létesítményt kell felkeresnie
16
A kampányévet megalapozó kutatások
European Travel Commission (ETC): Tourism Trends for Europe (2006) Központi Statisztikai Hivatal Szálláshelyi adatok Keresletfelmérés A korábbi témaévek tapasztalatai (Nagy Ízutazás 2006, Zöld út 2007) Turisztikai szakértők megkérdezése A magyar lakosság utazási szokásai c. kutatások A magyar lakosság vízparti utazásokkal és egészség-turizmussal kapcsolatos attitűdjei, utazási szokásai és utazási tervei, 2007 A „Nagy Ízutazás”, illetve a „Zöldturizmus Éve” témaévek sikerére, a fogyasztók és a szakmabeliek pozitív visszajelzéseire alapozva a Magyar Turizmus Zrt ban ismét egy kiemelt téma köré rendezi belföldi marketingakcióit. A Vizek Éve tematikus év során a vízparti üdüléseket, a strandokat, aquaparkokat, a gyógy- és termálfürdőket, valamint a wellnesst helyezi belföldi marketingtevékenysége középpontjába. A témaévet megelőzően, 2007 decemberében kutatást végeztünk a magyar lakosság vízparti utazásokkal és egészségturizmussal kapcsolatos attitűdjeiről, utazási szokásairól és utazási terveiről : - a kutatást készítette: Magyar Turizmus Zrt./M-Á.S.T. kft. fős, véletlenszerűen kiválasztott mintán, - személyes megkérdezéssel, - megyei, településszerkezeti, nem és kor szerinti reprezentativitással.
17
Jelentős és növekvő piac, kedvező kilátások
Nő a turisták egészségtudatossága. Növekszik az idősek aránya. A belföldi ún. főutazások leggyakoribb motivációja (39,7%) a vízparti üdülés. Az egészségmegőrzést mint a főutazás elsődleges motivációját 5,6%, a gyógykezelést 4,4% említette. A strandolást, fürdőzést mint a főutazás alatti tevékenységet 62,1%, a gyógyfürdőzést 18,6%, a horgászást 8,1%, a vízi sportokat 8,0%, a wellnesst 5,7% említette. A vízparti üdülés vagy egészségturizmus motivációval utazó magyarok átlagos tartózkodási ideje és fajlagos költése meghaladja a többnapos utazók átlagát. Nő az egészségturisztikai szolgáltatások iránti érdeklődés. A dián szereplő számok a magyar lakosság utazási szokásaira vonatkozó kutatásból származnak. Ennek az ugyancsak a Magyar Turizmus Zrt. megbízásából készült kutatásnak a legfontosabb eredményei a Turizmus Bulletin 2007/1-2. számában olvashatók. Forrás: ETC, KSH, MT Zrt./M.Á.S.T.
18
Víz, víz, víz… Megjegyzés: A belföldi turisták motivációi
A Magyar Turizmus Zrt. adatai mellett a KSH statisztikái is azt támasztják alá, hogy a vízzel kapcsolatos utazások jelenleg is fontos szerepet töltenek be a magyar lakosság belföldi utazásaiban. A dián szereplő adatok a KSH évi keresletfelméréséből származnak. (2006-ban a KSH megváltoztatta a kérdőívben szereplő kategóriákat, megszüntette a „vízparti üdülés” válaszlehetőséget és létrehozta a „szórakozás, pihenés, sport” kategóriát, amely többféle motivációt foglal magában, ezért alkalmazzuk a 2005-ös adatokat.) A következőkben előbb a vízparti üdülésekkel, majd az egészségturizmussal kapcsolatosan ismerhetünk meg néhány fontosabb háttérinformációt. Megjegyzés: A belföldi turisták motivációi Forrás: KSH, 2005
19
2008 : VIZEK ÉVE A „ FORRÁS” Nem klasszikus turisztikai termék, inkább motiváció és nem szezonális Divatos, trendi→ korosztályi differenciálás a kommunikációban Keresletélénkítés, konkrét forgalomnövekedés → partnerség Egészéves figyelemfelkeltés és fenntartás → nagyközönségi akciók 1 üzenet 2-3, de tömegeket elérő újszerű marketingeszköz Országos kommunikációban havi régiós bontás + egészéves régión belüli termékalapú kampányok
20
Vízi/vízparti turizmus, aquaparkok, élményfürdők
2008 : VIZEK ÉVE cseppben 1. január-április EGÉSZSÉGTURIZMUS 2. május BALATON 3. június Tisza-tó 4. július-augusztus TERMÉSZETES VIZEK Vízi/vízparti turizmus, aquaparkok, élményfürdők 5. szeptember- december
21
2008 : VIZEK ÉVE
22
2008 : VIZEK ÉVE 1. EGÉSZSÉGTURIZMUS január: Nyugat-Dunántúl
február: Észak-Alföld március: Dél-Alföld április: Közép-Dunántúl 2. BALATON (május) 3. TISZA-TÓ (június) 4. TERMÉSZETES VIZEK Vízi/vízparti turizmus, aquaparkok, Élményfürdők( régió-független) 5. EGÉSZSÉGTURIZMUS szeptember: Észak-Magyarország október: Dél-Dunántúl november: Balaton december : Budapest
23
Kommunikáció - Honlap Állandó Változó
24
Kommunikáció - Honlap www.vizekeve.hu
3=4 ajánlatok régiós bontásban, ingyenes bekerüléssel Google alapú térkép Eseménynaptár, ingyenes bekerüléssel Játék Téli örömök (korcsolyázási lehetőségek) Közvetlen Skype elérhetőség Egyéb információk (pl. múzeumok), érdekességek
25
2008 A VIZEK ÉVE kommunikáció - a csapból is ez folyik…
Blikk Nők Szaklapok Klub Rádió Danubius Rádió Study tour minden helyszínre (újságírók, híres emberek) Reklámajándékok: egérpad, úszósapka, labda Csatlakozott szolgáltatóknak csepp alakú matrica Itthon otthon van turisztikai melléklet M1 Napkelte RTL és TV2 Origo és Index Maxima, Metro, Sikk Világjáró Inmedio Relay Gilda Max mozgásközpont Egész éves falinaptár→12 hónapig, aktuális hónap/régió és az akció feltüntetve ( Torkos csütörtök, Nyitott pincék, stb.) M1 Híradó után esti bejelentkezés az adott régióról ( Balatoni nyár mintájára) Spa Honlap továbbfejlesztése Régiós akciókhoz flyer-ek, behúzható ajánlatos kiadványok Éves sajtó-együttműködések nagyközönségi tematikus lapokkal Online kampány keresőkön és női portálokon Földi sugárzású kereskedelmi televíziókkal rovatindítás, új projektekhez való csatlakozás (pl. Nagy Fogyás) Fix pontos óriásplakát kampány Vízitúra kiadvány Gerilla Kampány Info Rádió
26
-300 ezer példányban egész éves falinaptár→12 hónapig
Kampány időszaka: december – egész hónap Területi lefedettség (Nagy forgalmú Relay és Inmedio újságárusok) 170 üzlet – Budapest és megyeszékhelyek, db „2008 A vizek éve” falinaptár ütemezett kiosztása Tourinform-ok, RMI-k, belföldi rendezvények, kiállítások (Utazás 2008), fittness termek -Kiadványok – régiós ajánlatok országos terjesztéssel Tematikus központi és régiós kiadványok -30 óriásplakát „A” kategóriás helyeken Budapest és környékén Egész évben Utazáskiállítás
27
2008 : VIZEK ÉVE apróbb csobbanások
2008 : VIZEK ÉVE Együttműködő partnerek Szakmai partnerek: MSzSz NÜSZ Termál Klaszterek Balneológiai Társaság Országos Gyógyfürdőügyi Főigazgatóság Magyar Fürdőszövetség Magyar Wellness Társaság Budapest Gyógyfürdő Zrt Aquaparkok Szövetsége Mahart Bahart Nem szakmai partnerek: ORFK Meteorológiai Szolgálat Vizimentők Ásványvízgyártók Gyógyvízgyártók Vitorlázás Horgászat Evezés Kajak-kenu Szörf Vizisí Jetski Wake board Jeges sportok (korcsolyázás, fakutyázás, jégtúra, jéghoki, jégvitorlázás) Aquaparkok
28
KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.