Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKrisztina Takácsné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet
2
Mikrokörnyezet piaci szereplői: Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet Szállítók Vállalat Közvetítők Fogyasztó Közvélemény Versenytársak
3
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szállítók Vállalatok, egyének, akik a vállalatot és versenytársait a működésükhöz szükséges anyagokkal és szolgáltatásokkal ellátják Szervezeti környezet
4
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Vállalat A vállalat belső környezete Vezetés Pénzügy K+F Beszerzés Termelés Könyvelés Szervezeti környezet
5
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Közvetítők Szervezeti környezet Segítik a vállalatot a vásárlókhoz való eljutásban, termékeik eladásában, terítésében kereskedelmi közvetítőcégek szállítmányozók marketing- és pénzügyszolgáltató ügynökségek
6
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Fogyasztók Szervezeti környezet Fogyasztópiacok Egyének, háztartások, akik javakat és szolgáltatásokat vásárolnak személyes szükségletükre Ipari piacok Szervezetek, amelyek javakat és szolgáltatásokat vásárolnak más termékek és szolgáltatások előállítása céljából A vállalat célpiacai
7
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Közvélemény Szervezeti környezet Elfogadás versenytársakkal és a szélesebb nyilvánossággal PR részleg → kapcsolatkialakítás a közvélemény jelentős csoportjaival A közvélemény területei: Pénzügyi közvélemény Médiumok Kormányzat Polgárjogi közvélemény Helyi közvélemény Általános közvélemény Belső közvélemény
8
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Versenytársak Szervezeti környezet A versenykörnyezet nemcsak a többi vállalatot jelenti, hanem más alapvető dolgokat is magába foglal (árszínvonal, bérszínvonal, szociális helyzet, társadalmi helyzet, adott régió általános gazdasági helyzete, lakosságának összetétele, stb.)
9
A Porter modell a mikrokörnyezet, ezen belül a versenykörnyezet elemzésének strukturált módszere. A piac szereplőinek versenyerejét becsüli meg (miben különbözik a cég a piac többi szereplőjétől, melyek a versenyelőnyei / hátrányai az adott időszakban) A stratégiatervezési folyamat helyzetértékelő szakaszában alkalmazható. Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet
10
A Porter modell szerint a vállalatokra a – versenytársak –beszállítók –vevők, fogyasztók –potenciális új belépők –helyettesítő termékek ….gyakorolnak hatást. Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet
11
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet
12
A) Vevők Ez az elem azt taglalja, hogy a vevők mire érzékenyek, mi alapján választanak. A vevők annál jobban befolyásolják a szervezeteket, minél kevesebben vannak és minél nagyobb mennyiséget vásárolnak az előállított termékből, szolgáltatásból. Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet
13
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet A vizsgálat szempontjai: Mekkora a piac? Ki a mi vevőnk? Léteznek-e vásárlói szövetségek az alkupozíciójuk erősítésére? Van-e az ügyfélnek/vásárlónak választási lehetősége? Választhatja-e az ügyfél/vásárló a „csináld magad" megoldást?
14
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet B) Beszállítók A szállítók alkupozíciójának mértékét mutatja ez az elem. A beszállítók annál jobban hatnak a vállalatokra, szervezetekre, minél fontosabb az általuk kínált input és minél kevesebb beszállító uralja a piacot.
15
A vizsgálat szempontjai: A beszállított termék, szolgáltatás különlegessége, egyedisége (azaz helyettesíthetősége) Beszállítók száma Beszállítói szövetségek létezése az alkupozíciójuk erősítésére Beszállítók relatív nagysága hozzánk képest Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet
16
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet C) Piacon lévő vállalatok A cég piacán érvényesülő aktuális hatásokat és versenyhelyzetet mutatja be ez az elem. A verseny annál intenzívebbnek mondható, minél több, hasonló képességű és méretű versenytárs van jelen a piacon.
17
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet A vizsgálat szempontjai: A piac telítettsége A piac felosztottsága – Versenytársak száma a piacon – Saját és versenytársaink piaci részesedése – Piaci szövetségek kötésének esélye pozíció erősítésére Piacon maradás, piacelhagyás esélyei Kapacitások alakulása – kihasználatlan kapacitások mértéke Innováció aránya
18
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet D) Potenciális új belépők A versenytársak bővülésének mértékét, veszélyét mutatja ez az elem. Mekkora a tevékenységünk, területünk nyereségtermelő képessége? Vannak-e jogszabályi korlátai a piacrálépésnek, amelyek a már piacon lévőket védik? Milyen versenyelőnyök vannak az új belépőkkel szemben?
19
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet E) Helyettesítő termékek Az árérzékenységet, lecserélhetőséget mutatja ez az elem. Van-e egyáltalán helyettesítő termék az én termékemhez? A vevők/ügyfelek mennyire hűek a megszokott termékhez? Milyen a helyettesítő termék árának aránya a saját értékéhez viszonyítva? Milyen a mi termékünk árának aránya a saját értékéhez viszonyítva?
20
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet Ha valakinek van kérdése…?
21
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet Varga László, Horváth Balázs Köszöni a figyelmeteket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.