Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsaba Gáspár Megváltozta több, mint 10 éve
1
Milyen egészségbiztosítási rendszerünk lehet 10-15 év múlva? Prof. Dr. Orosz Éva Egyetemi tanár, ELTE Egészség-gazdaságtani Kutatóközpont vezetője, az OECD szakértője
2
T/4221 - Megválaszolandó kérdések A szabályozás hiányosságai milyen hatásokat idéznek elő az átmeneti időszakban? Működőképes lesz-e a javasolt biztosítói intézményrendszer?
3
T/4221 - Megválaszolandó kérdések Eredményesebb lesz-e, mint a lehetséges alternatívák? Jobban szolgálja-e az alapvető egészségpolitikai célokat: az egészségi állapot (minőség, hatékonyság) javítását a betegek elvárásait (pl. szolgáltató-választás) az esély-egyenlőtlenség csökkentését a fenntartható finanszírozást
4
T/4221 - Megválaszolandó kérdések Milyen kockázatok épülnek be a rendszerbe? (Milyen „forgatókönyvek” lehetségesek hosszabb távon?) Szükséges-e / lehetséges-e a törvénykezés jelenlegi szakaszában alapvető jellemzők módosítása?
5
Milyen egészségbiztosítási rendszerünk lehet 10-15 év múlva? Kétséges, hogy a biztosítók közötti verseny a minőség javulására irányul-e (rövid és hosszú távon) Kockázatok: a szolidaritási elv érvényesülésének a gyengülése (a biztosítási díj és a szolgáltatási csomag differenciálódása) az egészségpolitikai céloknak és az üzleti biztosító (profit)érdekének az ütközése (pl. szolgáltatási csomag, finanszírozási szabályok alakításában)
6
Milyen egészségbiztosítási rendszerünk lehet 10-15 év múlva?(2) Kockázatok (folyt.): A kötöttségek lazítása, felszámolása -- fokozatos haladás a kötelező magánbiztosítás felé A biztosítók versenye: magasabb működési költségek, a minőség és hatékonyság javulására gyakorolt hatás kétséges
7
A biztosítók közötti verseny rövid távon Milyen eszközök állnak a biztosítók rendelkezésére a tagok toborzására az induláskor? Ígéretek a szolgáltatások minőségének javítására (számonkérhető!) Ajándékutalvány / nyereménysorsolás típusú marketing eszközök
8
Egy példa a nyugdíjbiztosításból …
9
VárakozásokNemzetközi tapasztalat: Holland reform (a 90-es évek eleje óta lehetséges verseny a biztosítási alapok között) „ Az új szereplők új szemlélet hoznak, a köztük lévő szabályozott verseny pedig folyamatosan javuló minőséget és hatékonyságot eredményez” (T/4221, Általános indoklás) „Hosszú távon az a nagy kérdés, vajon a fokozott verseny alkalmas-e a jó minőségű, fenntartható ellátás biztosítására?. A hevesen versenyző biztosítók valóban a biztosítottak szükségletének a képviselői lesznek (ahogy azt a kormányzat feltételezi) vagy elsősorban a szolgáltatások áraira koncentrálnak…? ( Health Insurance reform in the Netherlands, Health Policy Monitor, 2006, www.hpm.org )www.hpm.org Mire irányulhat a biztosítók közötti verseny hosszabb távon?
10
Előterjesztés a Kormány részéreMABISZ Háttértanulmány: a „kedvezőbb szcenárió”: szabadabb biztosítói verseny „A jól meghatározott fejkvóták miatt a pénztáraknak nem is áll érdekükben a szelekció” „Egyszerű, csak kor, nem és művese szerint súlyozott (fejkvóta), jelentős szerepet engedve a kockázati szelekciónak a biztosítók közötti versenyben.” A T/4221 nem tartalmaz konkrét algoritmust a fejkvóta kiszámítására
11
VárakozásokNemzetközi tapasztalat „A pénztárak nem szelektálhatnak a betegek között.” (T/4221, Általános indoklás) “Arra következtetésre jutottunk, hogy ha a biztosítók bevételének a kockázatok szerinti korrekciója nem tökéletes – és ez volt a helyzet mind az öt országban* 2001-ben – az egészségbiztosítási alapok számára pénzügyi ösztönző működik a kockázatszelekcióra, ami veszélyezteti a szolidaritást, hatékonyságot és minőségét, valamint a fogyasztók elégedettségét.” */Belgium, Hollandia, Izrael, Németország, Svájc Forrás: Van de Ven, W., et al:. Health Policy, 65 (2003), 75-85 Kiküszöbölhető-e a jó egészségi állapotúakért folytatott verseny?
12
T/4221 Egészségügyi Minisztérium vitaanyaga, 2007 január A biztosítók senkit sem utasíthatnak el Jövedelemarányos, egységes mértékű járulék „Csak akkor van értelme több biztosítót működtetni, ha ez – belátható időn belül, egy rövid 1-2 éves átmeneti periódus után – együtt jár az egységes egészségbiztosítási csomag további differenciálódásával, megbontásával is. Ha (a biztosító) … semmilyen módon sem differenciálhat a biztosítottakat terhelő díjak tekintetében, akkor … a működési költségek növekedéséből származó hátrányt önmagában a verseny léte aligha fogja ellensúlyozni.” Azonos szolgáltatáscsomag Gyengülhet a kockázatközösség
13
Kérdéses az egészségpolitikai célok érvényesülése (a modell „logikáján” belül is) Az igazgatóságban a kisebbségi tulajdonos pénzügyi befektető rendelkezik a többséggel A Díjtétel Bizottság gyakorlatilag nem dönthet az üzleti biztosítók hozzájárulása nélkül Nincs megfelelő szabályozás a nagyértékű ellátásokra Kockázatszelekcióra ösztönző a fejkvóta; A Fejkvóta Bizottság működése nem transzparens Alapvető folyamatok szabályozása hiányzik
14
Egészségpolitikai célokKockázatok egészségi állapot (minőség, hatékonyság) javítása A meghatározó érdekeltség: a szolgáltatások költségeinek csökkentése (a minőség rovására is) Az új technológia jelentős része csak a kiegészítő biztosításba kerülhet be betegek elvárásaiA szolgáltatók közötti választási lehetőség szűkülhet esélyegyenlőségRomolhat: az egészséges ügyfelekért folyó verseny és a díjak és szolgáltatási csomagok differenciálódása következtében Kérdéses az egészségpolitikai célok érvényesülése (a modell alapvető jellemzői következtében)
15
A javasolt modell nem igazolható nemzetközi tapasztalatokkal A bővítés előtti EU tizenöt országa közül tizennégyben közszféra keretein belül, a kormányzat, a helyi önkormányzatok vagy a non- profit társadalombiztosítási alapok finanszírozzák az alapvető ellátást. A reformok nem irányultak ennek megváltoztatására. Egyedül Hollandiában váltotta fel a társadalombiztosítást a kötelező magánbiztosítás; 2006-ban a non-profit biztosítási alapokat átalakították profit-érdekeltségű biztosítókká
16
A javasolt modell nem igazolható nemzetközi tapasztalatokkal (2) Nincs nemzetközi példa a vegyes tulajdonra a társadalombiztosítás működtetésében Vizsgálandó hazai tapasztalatok más területen (pl. Fővárosi Vízművek) Megfelelően érvényesülnek-e a többségi tulajdonos érdekei?
17
Az alapvető egészségügyi ellátás finanszírozása EU(15) országok Állami egészségügyi szolgálat vagy helyi önkormányzatok (9 ország) Dánia, Finnország, Svédország Nagy-Britannia, Írország, Görögország, Olaszország, Portugália, Spanyolország Társadalombiztosítás Nem lehetséges választás a non- profit biztosítási alapok között (3 ország) Ausztria, Franciaország, Luxemburg Társadalombiztosítás - lehetséges választás a non-profit biztosítási alapok között (2 ország) Belgium, Németország* Versenyző üzleti biztosítók (1 ország) Hollandia Németországban a lakosság kb. 10%-a */ Németországban a lakosság egy jövedelmi határ feletti kb. 10%-ára nem terjedt ki a társadalombiztosítás
18
A rossz döntésnek vagy a döntés elhalasztásának (alternatívák újbóli mérlegelésének) nagyobb-e a hosszú távú társadalmi költsége?
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.