Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGergely Hajdu Megváltozta több, mint 10 éve
1
A földgázpiac szabályozása, az átalakulás tapasztalatai Budapest, 2009. október 8. Zarándy Tamás főosztályvezető
2
I.A földgázpiac megnyitása II.Az elmúlt időszak tapasztalatai III.További feladatok Tartalom
3
A földgázpiac megnyitása 2009. július 1-től hatályba lépett a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény; A korábbi kettős piaci modellt egy tiszta versenypiaci modell váltotta fel; Az új modellben elválik a földgázelosztás és a földgáz- kereskedelem A felhasználók meghatározott köre egyetemes szolgáltatásra jogosult;
4
A Magyar Energia Hivatal szerepe A Hivatal szerepe megnőtt: Jelentős Piaci Erőfölényes (JPE) helyzet kezelése; Árszabályozás; árelemszabadpiaciellenőrzöttszabályozott hálózati (elosztási, szállítási) díj egyetemes szolgáltató árrése lakossági fogyasztón kívüli egyéb felhasználók árai lakossági fogyasztók árai (egyetemes szolgáltatásban) lakossági fogyasztók árai (versenypiacon)
5
Tevékenységek szétválasztása Szervezeti szétválasztás Jogi függetlenség Szervezeti függetlenség Döntéshozatali függetlenség Számviteli szétválasztás
6
I.A földgázpiac megnyitása II.Az elmúlt időszak tapasztalatai III.További feladatok Tartalom
7
A 2009. januári gázkrízis tapasztalatai 2009. január 6. 18:30-tól az FGSZ elrendelte a megszakítható fogyasztók kizárását, és az I. korlátozási kategória bevezetését; 2009. január 7. 8:00 az FGSZ elrendelte a II. korlátozási kategória bevezetését; 2009. január 7.jogszabályok kihirdetése a földgáz biztonsági készlet felhasználásának engedélyezéséről, valamint 2009. január 10-ének szabadnappá nyilvánításról; 2009. január 8. 9:30 a II. korlátozási kategória feloldásra került; 2009. január 8-Magyarország hazai kitermelésből és nyugati importból származó gázt exportált a szerbiai, valamint bosznia- hercegovinai fogyasztók számára; 2009. január 15. 10:00 az I. korlátozási kategória is feloldásra került; 2008. december 19. Oroszország az ún. Early Warning Mechanism keretében tájékoztatta az EU-t, hogy az orosz-ukrán fél közötti pénzügyi elszámolási vita következtében problémák léphetnek fel a gázszállításokban. 2009. január 1. A Gazprom leállította az Ukrajnának szóló gázszállítást azzal, hogy az európai megrendelőknek szánt gázt továbbítja a tranzitvezetékbe. 2009. január 6. Megszűnt az Ukrajnán keresztüli európai földgázszállítás. 2009. január 7. A Gazprom tájékoztatása szerint leállította az Ukrajnán keresztüli európai tranzitszállításokat, mert az nem jutott el a megrendelőkhöz. 2009. január 20. Újraindult az Ukrajnán keresztüli orosz földgázszállítás Európába. Orosz-ukrán relációHazai vonatkozású események
8
Közép-európai országok tapasztalatai Az alternatív forrásokkal, vagy nagyarányú tárolói kapacitásokkal rendelkező országokat kevésbé érintette a krízis. Szlovákia Szerbia Románia A nemzetközi tapasztalatok alapján Magyarország helyes úton jár az ellátásbiztonság fokozását célzó intézkedéseivel.
9
Tervezett jogszabály-módosítások Elő kell segíteni az alternatív tüzelőanyagra történő áttérés lehetőségét (megtörtént); A korlátozási koncepció újragondolása; Át kell tekinteni a biztonsági földgáztárolással kapcsolatos szabályokat; Új szabály kialakítása a gázzal való takarékoskodás gázkorlátozás nélkül elrendelésére;
10
Új válságrendelet Többlépcsős szabályrendszer: Földgázellátási zavar Földgázellátási válsághelyzet I. fokozat II. fokozat Válsághelyzet kezelése: Rendszerirányító: operatív irányítás Bizottság: kormányzati döntés-előkészítés Kormánydöntések: Kormányhatározat Kormányrendelet
11
I.A földgázpiac megnyitása II.Az elmúlt időszak tapasztalatai III.További feladatok Tartalom
12
AZ EU ENERGIASTRATÉGIÁJA a második energiastratégiai felülvizsgálatról szóló közlemény alapján A Bizottság „Biztonsági és Szolidaritási Akciótervet” javasol a következő 5 területen: infrastruktúra és ellátás-diverzifikáció; energia külkapcsolatok; kőolaj- és földgáztartalékok képzése; energiahatékonyság; az EU-n belüli források jobb kihasználása.
13
A HARMADIK BELSŐ ENERGIA PIACI CSOMAG Előzmények A Bizottság 2007. január 10-i közleményei: „Európai energiapolitika" című közleménye "A földgáz és a villamos energia belső piacának jövőbeni lehetőségeiről" című közleménye "Vizsgálat az európai gáz- és villamosenergia-ágazatról (zárójelentés)" című közleménye
14
A harmadik belső piaci energiacsomag A csomag öt fő célkitűzést jelölt meg, amelyek elérése az Európai Bizottság szerint biztosítja egy hatékony belső liberalizált energiapiac működését, ezek: I.a tevékenységek szétválasztása (unbundling); II.a nemzeti hatóságok függetlensége; III.a piaci átláthatóság javítása; IV.az átviteli rendszerirányítók (TSO) együttműködése; V. az Energiaszabályozói Együttműködési Ügynökség létrehozása.
15
I. A tevékenységek szétválasztása Mind a villamos energia, mind a földgáz szektorban ha 2009. szeptember 3-án az átviteli rendszerben tulajdonnal rendelkező vállalkozás vertikálisan integrált vállalkozás része, a következő 3 opció áll rendelkezésére a szétválasztásra: 1.Teljes tulajdonosi szétválasztás (9. cikk) 2.Független Rendszerüzemeltető kijelölése (13. cikk) (ISO) 3.Független átvitelirendszer- üzemeltetőre vonatkozó követelményeknek való megfelelés (V. fejezet) + harmadik országokra vonatkozó kiterjesztés (11.cikk)
16
II. A nemzeti szabályozó hatóságokra vonatkozó előírások A szabályozó hatóság függetlenségének erősítése és hatáskörének kiterjesztése különösen: piacszabályozási kérdésekben, a piac és a verseny megvalósulásának figyelemmel kísérése a szétválasztással kapcsolatos felügyelet tekintetében Információhoz való hozzáférés és Fogyasztóvédelmi intézkedések terén.
17
III. A piaci működés javítása Az átláthatósági követelmények javítása Kibővített fogyasztóvédelmi intézkedések Információk a mérési adatokról, Intelligens mérési rendszer bevezetése, stb.
18
IV. Átviteli és szállítási rendszerüzemeltetők együttműködése Egységes kereskedelmi és műszaki szabályzatok; Kutatási és innovációs tevékenységek támogatása; A hálózatüzemeltetés összehangolása; Beruházás-tervezés; Villamosenergia-piaci Átviteli rendszerüzemeltetők illetve a Gázpiaci Szállításirendszer-üzemeltetők Európai Hálózatának létrehozása.
19
V. Energiaszabályozók Együttműködési Ügynöksége Nemzeti Szabályozó hatóságok együttműködésének biztosítása TSO-k együttműködésének felügyelete Határon átnyúló infrastruktúrákhoz kötődő ügyekben határoz Általános tanácsadó szerep, véleményt, ajánlást, ill. Iránymutatást adhat ki.
20
A harmadik belső energia piaci csomaggal kapcsolatos közösségi jogalkotási folyamat Az Európai Parlament és a Tanács az alábbi irányelveket és rendeleteket fogadta el: 713/2009/EK rendelet az Energiaszabályozók Együttműködési Ügynöksége létrehozásáról 714/2009/EK rendelet a villamos energia határokon keresztül történő kereskedelme esetén alkalmazandó hálózati hozzáférési feltételekről és az 1228/2003/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről 715/2009/EK rendelet a földgázszállító hálózatokhoz való hozzáférés feltételeiről és az 1775/2005/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről Az Európai Parlament és a Tanács 2009/72/EK irányelve a villamos energia belső piacára vonatkozó közös szabályokról és a 2003/54/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről Az Európai Parlament és a Tanács 2009/73/EK irányelve a földgáz belső piacára vonatkozó közös szabályokról és a 2003/55/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről
21
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! www.khem.gov.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.