Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLőrinc Farkas Megváltozta több, mint 10 éve
1
Politika és szakértelem (Elmélkedés a BKV botrány apropóján) dr. Kornai Gábor, elnök Budapest, 2008. október 17.
2
2Tartalom Az AAM A vezetési tanácsadás Az AAM és a BKV A hírek és a valóság
3
3 Az AAM 11 ország > 200 ügyfél > 1500 sikeres projekt
4
4 A tanácsadásról
5
5 Sokféle tanácsadás van: – Jogi – Mérnöki – Informatikai – Orvosi – Vezetési – Pénzügyi – Biztosítási – EU pályázati – Befektetési – Stb. stb… Ha nem hiszi, Kérdezze meg AVON tanácsadónőjét!
6
6 A tanácsadás Minden tanácsadás közös abban, amit eladnak: Kompetencia Mert az ügyfél, a megbízó nem rendelkezik a szükséges speciális szakértelemmel, gyakorlattal, tapasztalattal. Valójában nem is kell rendelkeznie, mert másban jó, máshoz kell értenie! Kapacitás Bár az ügyfél ért hozzá, de nincs ideje (mert hiszen jól szervezetten végzi a dolgát!) Mert az ügyfél számára nem áll rendelkezésre az időszakosan szükséges kapacitás.
7
7 Kinek adunk tanácsot? Tanácsot adni csak jó vezetőnek érdemes: Aki felismeri az ismeret és/vagy az idő hiányát Aki az időszakos kompetencia- és/vagy kapacitás-bevonást választja A vezetési tanácsadók alkalmazása a fejlett piacgazdaságokban közel 100 éve általános és elterjedt gyakorlat
8
8 A vezetési tanácsadás piaca Magyarország ~ 120 Mrd HUF / év (forrás: FEACO, 2007) ~ 80 Mrd HUF a versenyszféra megrendelései ~ 40 Mrd HUF az állami és önkormányzati felhasználás ~ 3-4000 vezetési tanácsadó ~ 4-500 tanácsadó cég A tanácsadói óradíjak 3 ezertől 350 ezer forintig terjednek A versenypiac növekvő hatékonysága Növekvő arányú vezetési tanácsadás
9
9 A vezetési tanácsadás területei Üzleti folyamat tanácsadás Szervezetfejlesztési tanácsadás Vállalati pénzügyi és gazdálkodási tanácsadás Minőségügyi tanácsadás Értékelemzési tanácsadás Emberi erőforrás menedzsment tanácsadás Marketing és kommunikációs tanácsadás Termelésmenedzsment tanácsadás Tudásmenedzsment tanácsadás Változásmenedzsment tanácsadás Projektmenedzsment tanácsadás Válságmenedzsment tanácsadás Regionális és kistérségi tanácsadás Kiválasztási tanácsadás Számviteli és adó tanácsadás Jogi tanácsadás és mediáció Stratégiai tervezési tanácsadás
10
10 VTMSZ Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetsége (www.vtmsz.hu) 1990-ben 18 tanácsadó cég alapította. Cél: intézményesített keretek között összefogni azon tanácsadó cégeket, melyek szükségesnek tartották a szakmai „játékszabályok” kialakítását és az érdek-képviseletet. 1991 óta teljes jogú tagja a Vezetési Tanácsadó Szövetségek Európai föderációjának (FEACO) és a Vezetési Tanácsadó Intézetek Nemzetközi Tanácsának (ICMCI) Utóbbi szervezeti tagság biztosítja a Bejegyzett Vezetési Tanácsadó (Certified Management Consultant) nemzetközi minősítés hazai adományozásának jogát A CMC minősítést megszerző magyar vezetési tanácsadók száma mára meghaladta a 200 főt
11
11 VTMSZ legfőbb célja hogy a tagok érdekében összefogja mindazon vezetési tanácsadó cégeket és tanácsadókat, amelyek/akik a szigorú szakmai és etikai követelményeket elfogadva elősegítik a vezetési tanácsadási szakma megbecsülésének és elismertségének növekedését, szakmai szabályainak kialakítását és azok megtartását.
12
12 Az AAM és a BKV
13
13 Várakozások és a valóság Valóság: Tények Adatok Semmi „kis színes” Nyugalom és „unalom” Várakozások: Titkok Balhék Botrányok Bűnügyek
14
14 Mennyibe kerül, mennyit ér a projektmenedzsment? Beruházási és fejlesztési projektek költségvetésének 5-8%-át szükséges projektmenedzsmentre fordítani. A 4-es metró beruházás több mint 500 Mrd HUF értékéhez mérten ez 25-40 Mrd HUF-ot jelent. A jelenlegi PM ráfordítás az AAM szerződéseivel együtt sem érte el a szükséges mérték 40%-át.
15
15 Mire kell fordítani a projektmenedzsment költségeket? A projektmenedzsment források felhasználásával kell biztosítani: A projekt megfelelő irányítási és kommunikációs struktúráinak kialakítását, valamint folyamatos működtetését; A projektmenedzsment kompetenciák és kapacitások szükséges mértékű rendelkezésre állását; A magas színvonalú döntés-előkészítést és a valósidejű döntéshozatalt; A nyilvánvaló üzleti titkok szigorú megtartásán túl a projekt teljes transzparenciáját; Végső soron a beruházás költségkereten belüli és határidőre történő megvalósítását.
16
16 Milyen eredményei vannak az AAM munkájának? Reális és aktualizált projektköltségvetés Tervszerű műszaki előrehaladás (pl.: sorozatos pajzsáttörések) Transzparens projekt tevékenység (pl.: nyilvános előrehaladási jelentések)nyilvános előrehaladási jelentések Európai Uniós támogatáshoz szükséges költségcsökkentések Felszínre került, ismertté vált problémák (pl.: Fővám tér) Szabályozott projekt irányítás és felügyelet Működtetett döntés-előkészítés és döntéshozatal Folyamatban lévő projektmenedzsment megerősítés a DBR-nél stb. stb. Esély 260 Mrd HUF Európai Uniós pénzügyi támogatásra
17
17 A tanácsadó díjazása
18
18 Mennyit ér a tanácsadás, mint szellemi termék? Mennyit ér leírva, hogy „E = m ∙ c ” ? Mennyit ér ha Maria Callas énekel egy áriát? Mennyit ér egy jegyzetelt füzetlap? … és ha a Coca-Cola receptje van rajta? Mennyit ér a 4-es metró projektmenedzsmentje: Ha finanszírozhatóvá válik a beruházás? Ha a pajzs 10 nappal kevesebbet áll? Ha nem csúszik az átadás fél évet? Ha … ?
19
19 Mi a sok, mi a kevés? Az AAM átlag 19,8 ezer HUF alatti átlagos tanácsadói óradíjon nyújtotta szolgáltatásait a BKV számára. Ez nem magas, a magyarországi piaci árak alsó harmadába esik. A piaci viszonyoknak megfelelően az AAM árainál lényegesen költségesebb un. stratégiai tanácsadó cégek léteznek, amelyek szolgáltatásait – nyilvános információk szerint – például a BKV is igénybe veszi. Tanácsadói óradíjak Magyarországon 3-4 ezer forinttól 350 ezer forintig terjednek.
20
20 Ha Ön… …egy 50 milliós házat épít, fizetne-e havi 21 ezret azért, hogy Ne növekedjen az építési költség? Ne csússzon a határidő? Ön hozhassa meg a kritikus döntéseket? Ha a válasza NEM, akkor Ön igen gazdag…
21
21 Az AAM és a BKV kapcsolata 2005. július 12. 2005. július 20. A BKV Zrt. előminősítési felhívása megjelenik az Európai Unió hivatalos honlapján. A BKV Zrt. előminősítési felhívása megjelenik a Közbeszerzési Értesítőben. 2005. szeptember 15. A BKV Zrt. felvette az AAM-et az előminősítési rendszerébe - az AAM jelentkezése megfelelt az előzetesen támasztott alkalmassági feltételeknek. 2007. november 20. 2007. december 5. A BKV Zrt. megküldte az előminősítési rendszerében szereplő tanácsadó vállalatoknak a közvetlen részvételi meghívást a „A BKV Zrt. kiemelt projektjei megvalósításának, előkészítésének, lebonyolításának és minőségbiztosításának szakértői támogatása” tárgyú közbeszerzési eljárásra - A megadott határidőig 2 cég, az AAM Tanácsadó Zrt. és a Golder Associates (Magyarország) Kft. nyújtott be részvételi jelentkezést. A meghívott résztvevők ajánlatainak bontása. 2007 december 14.Az ajánlattételi szakasz eredményhirdetése – a Döntés-előkészítő Bizottság javaslata alapján az eljárás eredményes volt, az AAM - többek között olcsóbb árajánlatával - győzött mindkét meghirdetett tárgykörben, azaz a BKV Zrt. kiemelt projektekkel összefüggő általános szakértői támogatás és a 4-es metró beruházási projektekkel összefüggő szakértő támogatás feladatokban. 2008. február 27.Az AAM „jó hírnevét” sértő, a valóságnak nem megfelelő, vagy arról hamis képet festő információk jelentek meg a sajtóban. A Főváros Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottsága gyorshatározatban döntött a BKV és az AAM közötti tanácsadói szolgáltatásokra vonatkozó szerződések bemutatásáról. 2008. február 28.Balogh Zsolt akkori BKV vezérigazgató-helyettes tartott beszámolót a fővárosi Közgyűlés előtt.
22
22 Az AAM és a BKV kapcsolata 2008. április 10.Sajtóértesülés az AAM-mal kötött tanácsadói szerződések valós/vélt vizsgálati eredményeiről – „bűncselekmény, közbeszerzési törvény megsértése, illetve hűtlen kezelés gyanúja is felmerül” 2008. április 10.Az AAM hivatalos nyilatkozatot tett közzé a sajtó számára, amiben jelzi, hogy saját védelmében felmentését fogja kérni titoktartási kötelezettségeinek egy része alól. 2008. április 11.Az AAM Balogh Zsolt mb. vezérigazgatónak küldött levelében kérelmezte felmentését a rá vonatkozó titoktartási kötelezettség alól a következő tárgykörökben: - a 2007-es szerződések megkötésének körülményei illetve azok viszonya a hatályos közbeszerzési törvényhez - az AAM által elvégzett feladatok és azok igazolása 2008. április 22.Az AAM saját kezdeményezésére megegyezett a BKV Zrt. képviselőivel a kölcsönös szerződésbontásról a kialakult helyzetre tekintettel. A felmondás tényéről Szűcs Zoltán aznap először a Gazdasági Rádió Nap Vendége műsorában beszél, majd az AAM sajtóközleményben erősíti meg, hogy a felmondás az AAM kezdeményezésére, közös megegyezéssel történt. 2008. április 22.A BKV Zrt. feloldotta az AAM-et a titoktartási kötelezettség alól a következő két tárgykörben: - a 2007-es szerződések megkötésének körülményei illetve azok viszonya a hatályos közbeszerzési törvényhez - az AAM által elvégzett feladatok és azok igazolása 2008. április 28.Az AAM sajtótájékoztató keretében tájékoztatja a nyilvánosságot az AAM-BKV szerződések hátteréről és a teljesítések igazolásáról.
23
23 A hírek és a valóság
24
24 Jogi szempontból Kategóriák Valótlan tények állítása Valós tények hamis színben történő feltüntetése Kifejezésmódjában bántó közlések
25
25 Valótlan tények állítása Valóság A teljesítés és számlázás szerződésszerűségének alátámasztására szolgálnak a rendelkezésre álló szerződések, számlák, és bizonylatok másolatai. Számlákat csak és kizárólag a szerződésben megjelölt teljesítésigazoló személy által aláírt teljesítési igazolás alapján állított ki az AAM. A szerződéseket, mint ahogy a közbeszerzési kiírásokat is megjelentették mind az Európai Unió erre kijelölt hivatalos honlapján, mind pedig a Közbeszerzési Értesítőben. Közbeszerzési értesítő Közbeszerzési értesítő Hírek Az átadási-átvételi eljárásokra, teljesítésigazolásokra, stb. vonatkozóan – ezért ezek nem, vagy hiányosan történtek meg. Egyes teljesítésekkor nem állítottak ki számlákat, illetve az előbb említett átadás-átvételre vonatkozó bizonylatokat. „A közbeszerzési törvény megsértése mellett a hűtlen kezelés gyanúját is felvetik a BKV 2007-ben kötött tanácsadói szerződései, és az ezek alapján történt kifizetések” Nem történt meg a szerződések adatainak a közbeszerzési törvénynek megfelelő nyilvánosságra hozatala
26
26 Valós tények hamis színben történő feltüntetése Valóság A teljesítés és számlázás szerződésszerűségének alátámasztására szolgálnak a rendelkezésre álló szerződések, számlák, és bizonylatok másolatai. Számlákat csak és kizárólag a szerződésben megjelölt teljesítésigazoló személy által aláírt teljesítési igazolás alapján állított ki az AAM. A szerződéseket, mint ahogy a közbeszerzési kiírásokat is megjelentették mind az Európai Unió erre kijelölt hivatalos honlapján, mind pedig a Közbeszerzési Értesítőben. Hírek A szerződések nem tartalmaznak rendelkezéseket az átadási-átvételi eljárásokra, teljesítésigazolásokra, stb. vonatkozóan – ezért ezek nem, vagy hiányosan történtek meg. Egyes teljesítésekkor nem állítottak ki számlákat, illetve az előbb említett átadás-átvételre vonatkozó bizonylatokat. „A közbeszerzési törvény megsértése mellett a hűtlen kezelés gyanúját is felvetik a BKV 2007-ben kötött tanácsadói szerződései, és az ezek alapján történt kifizetések” Nem történt meg a szerződések adatainak a közbeszerzési törvénynek megfelelő nyilvánosságra hozatala
27
27 Kifejezésmódjában bántó közlések Külső „látszat” ”Ezt egy titkárnő is meg tudja csinálni” "Hogy az AAM tevékenysége nem hozza vissza a szolgáltatásra költött pénzt, az garantált„ „…a prezentációk készítésén kívül valódi, hozzáadott értékkel bíró tevékenységet nem végeznek” „A havi tíz-húszmilliós számlák tartalma a jegyzőkönyv-vezetéstől a háttéranyagok készítésén át a "szervezeti információs rendszerek nyomon követéséig és minőségbiztosításáig" terjedt. Akármit is jelentsen az utóbbi, az biztos: sokba kerül” Valóság Szubjektív értékítéletet,ami azonban elkülönül a forrás megjelölésétől és magyarázkodásra kényszeríti a céget Meg kell vizsgálni, hogy milyen hozzáadott értéke volt az AAM munkájának (leállások kezelése, megelőzése; Európai Uniós pénzek megpályázása, stb.) Nem történik hivatkozás arra, hogy miért tekintik ilyennek az említett dokumentumokat (pl. nem megfelelő tudományos alátámasztás, kevés hivatkozás, pongyola megfogalmazás, stb.)
28
28 Mi történt azóta? 2007 január: A költség nagyobb, mint 500 milliárd Ft (a korábban vélt kevesebb, mint 200 milliárd helyett…) 2008 október: A költség meghaladhatja a 600 milliárdot
29
29 Mi történt azóta? 2007. január: Az átadás határideje 2010 tavasza helyett 2011 tavasza 2008. október: átadás 2011 őszén – Leálltak a fúrópajzsok – „Problémák” a Fővám téren – Több, mint 150 eszkalációs igény – …
30
30 Mi történt azóta? 2007. január: – a DBR Metró Igazgatóság szervezetét fel kell építeni, meg kell erősíteni – A projekt irányítását ki kell alakítani 2008. október: – Új vezető a BKV élén – Új vezető a DBR élén
31
31 Kinek az érdeke? A BKV középvezetői A szerződött szállítók A politikusok Az AAM versenytársai A média
32
32 ?
33
dr. Kornai Gábor kornai.gabor@aam.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.