Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Negyedik - ötödik előadás
2
Az óvodáskor 3-6 év
3
Kötelező irodalom Fejlődés az első három évben Szemelvények Tagolatlan egészek, viszonyítás nélküli részletek (A szinkretizmus) Mérei Egyszerre több szempont érvényes (Decentrálás) Mérei Kettős tudat Mérei
4
Mozgás: automatizált mozgáselemek állandósulnak,
a szenzomotoros összerendeződés egyre tudatosabb és irányítottabb lesz, automatizált mozgáselemek állandósulnak, fokozatosan kibontakozik a mikromanipuláció, tipikus kifejeződése a játéktevékenység és a gyermekrajz.
5
A gyremekrajz fejlődésének vonala:
vonalas firka:
6
körkörös firka:
7
megnevezett firka:
8
alakos firka:
9
alakábrázolás:
10
alakábrázolás:
11
alakábrázolás:
12
élmények megjelenése:
13
mesék megjelenése:
14
Megismerés Az érzékelés, észlelés funkciói differenciálódnak, finomodnak, egyre több alak, nagyság, szín megkülönböztetésére képes, jellemzővé válik a tapasztalatok szavakba öntése, megjelenik a viszonyítás.
15
Észlelése szinkretikus, ami a rész és az egész pontatlan értelmezését jelenti:
pointillizmus - a részlet válik fontossá, globalizmus - az egész a fontos. A szinkretizmus formái értelmi szinkretizmus: amit tud, az válik fontossá, érzelmi szinkretizmus: ami érzelmileg megragadja, az lesz a fontos.
16
Értelmi szinkretizmus a gyermekrajzon:
17
Érzelmi szinkretizmus a gyermekrajzon:
18
Értelmi és érzelmi szinkretizmus együtt:
19
Az észlelés további jellemzői:
a térészlelése egocentrikus, időészlelése eseményhez kötött, mozgásészlelése egyszempontú.
20
Emlékezete: a kor elejétől a kor vége felé haladva az önkéntelen emlékezetből szándékos emlékezet lesz, bevésése mechanikus (rím, ritmus), megőrzése rövid idejű, felidézése pontatlan, akadályozott.
21
Képzelete: reproduktív és alkotó képzelet,
a mese és a valóság keveredik, szerveződésében megjelenik a szabálytudat, gazdag fantázia (a játék és a mese jelentősége), fantáziahazugság.
22
Gondolkodása: szemléletes képszerű, vagyis képi tartalmakkal tud gondolkodási műveleteket végezni, már vannak tapasztalatra épülő elemi fogalmai (csiga) meghatározásai funkciószerűek (víz), egyszempontú viszonyításra képes (Piaget-kísérletek) szemléletes jegy alapján osztályba sorol, sajátos oksági magyarázatok (animizmus, artificializmus, finalizmus, mágikus világkép)
23
Érzelmek: rövid lefolyásúak, látványosan kifejezettek,
a tanult érzelmek köre jelentősen bővül, érzelmeit már képes szabályozni, esztétikai érzelmeit a forma (szín, ritmus) kelti, erkölcsi érzelmei szokásnormákhoz kapcsolódnak (árulkodás, káröröm, szégyen), intellektuális érzelmeit a kíváncsiság jellemzi (mi ez? , miért?, mit lehet vele csinálni? - játék).
24
Akarat: egyszerű szándékos cselekvések, folyamatos irányítás mellett,
rövididejű, bizonytalan célkitűzések a játékban, önérvényesítési próbálkozások, akarati tulajdonságok alapozódása.
25
Az óvodáskor fő tevékenységformája:
a játék
27
Ajánlott irodalom:
28
Játékelméletek: Spencer: az erőfelesleg levezetése,
Lazarus: pihenés, felüdülés, Gross: a játék a munka előkészítése, Claparede: vágykivetítő énmegvalósítás, Freud: az ösztönök korai kivetülése, Bühler: a játék lényege az örömélmény.
29
Főbb játékfajták: funkciós, fikciós-, vagy szerepjáték,
konstrukciós játék.
30
A funkciós játék: indítéka a funkcióöröm, a játékmozgásban megélt örömélmény, eredménye a mozgáselemek összehangolódása, célirányossá válása, mozgásképességek alapozódnak (gyorsaság, ügyesség, állóképesség), funkciósjátékok pl.: hintázás, fogócskázás.
31
Fikciós- (kitalált), vagy más szóval szerepjáték:
indítéka a másnak lenni öröme, megjelenésének a feltétele: a szimbólumtudat, mechanizmusa az utánzásra épül, eredménye a különféle szereptechnikák megismerése és elsajátítása, szerepjáték például a fodrászos, a papás-mamás, a boltosos játék.
32
témája: ahonnan a játékát meríti,
fejlődése: cselekvés, tárgy, szerep, tartalma: amit megjelenít, eljátszik, szocializációs fokai: együttlét, együttmozgás, tárgykörüli összeverődés, összedolgozás.
33
Konstrukciós (alkotó) játék:
az alkotás öröme vezérli, gondolkodási műveletorientált, megnő a szabályok jelentősége, folyamatában a cél és a motívum fokozatosan szétválik, konstrukciós játék például, az építőkocka, a legó, a technokid fémépítő, vagy a gyurma.
34
A következőkben tekintsük meg „A játékról” című filmet!
35
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.