Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaOszkár Dobos Megváltozta több, mint 10 éve
1
Kaliforniai paprika árváltozásának okai 2011-2012 Készítette: Dér András
2
Bevezetés A bevezetésben a dolgozat főbb kérdéseit szedtük össze, melyekre megpróbáltunk választ találni. A kérdések összegyűjtésében főleg az órán elhangzottak segítettek. A bevezetésből kiderül, hogy jelen dolgozat nem a várható, hanem az eddigi árakat befolyásoló tényezőire keresi a választ, s az eladó, vevők szemszögéből fogja a piaci okokat elemezni.
3
Szakirodalmi feldolgozás A szakirodalmi feldolgozásban az eddigi piacelemzési módszereket gyűjtöttük össze. Ezen írások segítségével képet kaphatunk az elmúlt évek megfigyeléseiről, más országok álláspontjáról is. Láthatjuk, hogy az elmúlt évekhez képest történt e változás a vizsgált piacon.
4
Anyag és módszer Ebben a fejezetben azt vizsgáltuk, hogy hogyan a legcélszerűbb a gyűjtött adatokat kiértékelni. Az adatgyűjtésben a PÁIR volt segítségünkre, az adatok összevetésében pedig a COCO elemzést használtuk leginkább. Az adatok grafikus megjelenítésében, valamint a további elemzési feladatokban az Excel programot hívtuk segítségül.
5
Eredmények és következtetések Ebben a két fejezetben a kapott adatokat értékeltük ki és vontunk le belőle következtetéseket. A legfontosabb megállapításaink az import-belföldi viszonyra, továbbá az egyes piacok áraira vonatkoztak.
6
Legfontosabb megfigyeléseink A kaliforniai paprika hazai termékkínálata alapvetően két részre bontható. Tavasztól majdnem az év végéig a piacokon kapható a belföldi termesztésű paprika. A fennmaradó, jellemzően téli hónapokban, az import termékek jelennek meg a magyar piacok polcain.
7
Külön érdemes megemlíteni, hogy amikor a belföldi paprika megjelenik a 16. héten, a piacokon, az a piacok nagy részén ugrásszerű áremelkedést indukál, melyet folyamatos árnövekedés követ. Ennek legvalószínűbb oka, hogy a szállítási költségeket figyelembe véve, a kereskedőknek már nem éri meg az import paprikát behozni az országba, helyette inkább a belföldi paprikát kínálják eladásra.
8
A piacokat kétféle szempontból lehet elemezni. Az egyik szempontból az eladók érdekeit kell figyelembe venni, azaz, hogy hol tudják legmagasabb áron eladni a terméket, a másik szempontból a vásárlókét, hogy hol tudják a legolcsóbban megvenni a terméket.
9
Fontos megvizsgálni a Delta/Tény grafikont is. Ez grafikon jól tükrözi, hogy a vásárlók hogyan ítélik meg az árat. Azon árak, melyek a standard vonal alatt vannak, alulértékeltek, amik fölötte vannak túlértékeltek voltak a vásárlók megítélését figyelembe véve. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ahol alacsony az árérzet ott valóban alacsonyak voltak az árak. Csupán arra utal, hogy a többi piac áraihoz képest hogyan ítélik meg az árakat.
10
Az Y0 elemzés elkészítésénél egy „jóságpontot” meghatározva, az összes részpiacot független változónak tekintve értékeltük az árrangsort. Itt is, mint az előző grafikonon azt látjuk, hogy a termék ára általában túlértékelt, alulértékelt, vagy kiegyensúlyozott volt.
11
Ebben a fejezetben összegeztük az eredményeinket, megpróbáltuk röviden leírni a lépéseinket, módszereinket. Úgy hisszük, a munkánk elérte célját, ugyanis megfelelő eszközökkel, kellő pontossággal létrehoztuk a kaliforniai paprika-piac elemzését. A dolgozat a továbbiakban segíthet a piacon megjelenő (eladó,vevő) személyeknek és cégeknek azzal, hogy tisztában legyenek az elmúlt évek, hetek áralakulásaival, s így döntésük helyességével. Összefoglalás
12
Köszönjük a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.