Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBence Szilágyi Megváltozta több, mint 10 éve
1
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
2
Logisztika és marketing 104. lecke
3
A logisztika és a marketing kölcsönössége A logisztika a hagyományos felfogás szerint a marketing kiszolgálója, a marketingcélok megvalósításának eszköze. A marketingben és a logisztikában közös, hogy mindkettő: a.keresztmetszeti funkcióval bír a vállalatoknál; b.vizsgálja a termelés, beszerzés, értékesítés folyamatait; c.kapcsolatban van a vevővel, és a vásárlói igények kielégítésére törekszik.
4
A marketing és a logisztika kiegészítik egymást: a marketing stimulálja a keresletet és közvetíti a piaci impulzusokat a termelésbe, a logisztika végrehajtja a kereslet kielégítést és megvalósítja a termeléshez kapcsolódó áramlási folyamatokat. A logisztika a marketing segítője, de egyes marketingdöntésekben korlátozó tényező lehet. A logisztikai szolgáltatási teljesítmény a vevőkiszolgálás színvonalán keresztül válik meghatározó tényezővé a piacon. A vásárló számára ugyanis a termék a kapcsolódó szolgáltatásokkal együtt értékesül. Ezért szükséges, hogy a stratégiai marketingtervek kidolgozásakor a logisztikai koncepcióról is döntés szülessen.
5
A logisztikai szolgáltatásokra való igény nagy mértékben függ az adott piaci szokásoktól és elvárásoktól. A jelenlegi piaci értékítélet szerint a marketing és a logisztika egyenrangúan és együttesen hat a termékek piaci versenyképességére. A marketingnek és a logisztikának egységes, összehangolt kezelésére van szükség ahhoz, hogy megvalósuljon a vevők igényeinek minél magasabb fokú kielégítése.
6
A marketinglogisztika A marketinglogisztika kifejezés a marketing és a logisztika szoros összefonódását fogalmazza meg. Ez a piacok célorientált befolyásolását jelenti, ami elsősorban a piaci bevezetésre és a piaci pozíciók megtartására irányul. Ebben a megközelítésben az értékesítés folyamataihoz kapcsolódik a makrologisztikai rendszerben. Így ebből a nézőpontból nemcsak az értékesítési oldalhoz, hanem az értékesítés folyamataihoz is kapcsolódik az input oldalon. Tehát beszerzéskor hat a termék versenyképességére, és a vállalat piaci teljesítőképességére. A beszerzési és értékesítési logisztika összehangolása hozzájárulhat a vállalati logisztikai költségek optimalizálására. A marketinglogisztika a piaci kapcsolatokban válik érzékelhetővé, és a termékek piaci versenyképességében játszik kiemelt szerepet.
7
Így mikrologisztikailag a következő elvárások fogalmazhatók meg: a.Beszerzési oldalon: Rövid beszállítási idők Rugalmas beszállítói kapcsolatok Alacsony készletgazdálkodási költségek elérése b.Elosztási oldalon: Rövid szállítási idők Szállítás minőség, szállítási készenlét Szállítási megbízhatóság A szállítási rugalmasság biztosítása
8
A vevőkiszolgálás A vevőkiszolgálás a termékértékesítéshez járuló szolgáltatások összességét és azok minőségi következményeit foglalja magában. A vevőkiszolgálás átfogja: A szállítási szolgáltatást A fizetési feltételeket A garanciális szolgáltatásokat Az alkatrész utánpótlást A vevőszolgálatot
9
A szállítási szolgáltatás magban foglalja az elosztási oldalon megjelenő marketinglogisztikai követelményeket: A szállítási időt A szállítás megbízhatóságát, minőségét A kiszállítás készenlétét A szállítás rugalmasságát A vevőszolgáltatás minőségében tükröződik a vállalat egész logisztikai rendszerének hatékonysága. A vevők értékítéletét ezen túlmenően lényegesen befolyásolják a marketingmix további elemei is. A szállítási szolgáltatás döntően hatást gyakorol a vevőszolgáltatás minőségére.
11
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.