Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNatália Vassné Megváltozta több, mint 10 éve
2
Folyamatok fejlesztése, kiegyensúlyozása Venter Lóránt
3
Folyamatszemlélet A vállalatot, mint egymással kapcsolatban álló folyamatok együttesét értelmezzük A folyamat: olyan összetett tevékenységrendszer, amely erőforrások (inputok) felhasználásával a folyamat megrendelője számára értéket képviselő outputot állít elő
4
Folyamat meghatározása
A folyamatot létrehozott érték mentén határozzuk meg Az érték létrehozása érdekében erőforrásokat használ fel Olyan összetett rendszerek, melyek tovább bonthatók építőelemeikre Vállalat Input Transzf. folyamat Output Autógyár Alkatré-szek Össze-szerelés Kész autó Egyetem Képzet-len diák Tudás-átadás Képzett diák Fodrász Ápolatlan frizura Hajvágás Ápolt frizura Kórház Beteg páciens Gyógyí-tás Egész-séges p.
5
Értékteremtő folyamat
Valós értékhozzáadó folyamatok: a vállalat külső megrendelőjének létrehozott érték megteremtésében közvetlenül részt vállaló folyamatok pl. logisztikai alrendszerek tevékenységei Üzleti értéket teremtő folyamatok: támogató jellegű tevékenységek pl. humán erőforrás menedzsment, számvitel
6
A vállalati transzformációs folyamat
A vállalati folyamatrendszer felbontásának és annak részletezettségének mértékét, szintjét mindig az elemzés célja határozza meg Folyamatok felbontása a végzett munka fajtája alapján A szervezeti határhoz való viszony alapján A folyamatok összetettsége szerint A folyamatok jelentősége szerint
7
Folyamatfejlesztés lépései
A folyamatfejlesztés céljának megfogalmazása A fejlesztendő folyamat beazonosítása A folyamat részletes ábrázolása, elemzése Javaslatok tesztelése, ellenőrzése A fejlesztés megvalósítása A bevezetett változások értékelése Célja a folyamat teljesítményének növelése
8
Folyamatfejlesztési stratégiák (1)
Inkrementális fejlesztés: A célzott fejlesztés mértéke kisebb Részfolyamatok, konkrét tevékenységek, egyes műveletek átalakítása Sokkal szűkebb hatáskör a vállalaton belül Kevésbé tőkeigényes folyamat Adaptálhatóságra, csoportmunkára, részletekre helyezi a hangsúlyt Felhalmozott tudásra épít az egyes műveleteken belül
9
Folyamatfejlesztési stratégiák (2)
Radikális fejlesztés: Tudatos átalakítás, új folyamatmegoldások Eszközrendszerének két csoportja: Folyamatok strukturális kereteit változtatja meg Pl. kapacitások fejlesztése, felépítés átalakítása Struktúrát működtető elveket, fő szabályokat Pl. készletezés, szállítások ütemezésének, erőforrások tervezésének megváltoztatása Nagyméretű teljesítménynövekedéssel jár Jellemzően eseti jelleggel következik be
11
Folyamatfejlesztési stratégiák
Radikális fejlesztés: A változás során kezelt folyamatok kiterjedése alapján: Üzleti folyamatok újratervezése (BPR) X-engineering: vállalati határokon túlnyúlik, közös együttműködés a szervezetekkel Inkrementális fejlesztés: Időszakos inkrementális: eseti tevékenység Folyamatos fejlesztés (kaizen): beépül a működésbe
12
A vállalati folyamatok teljesítménye
Vevői érték Észlelt haszon – észlelt költség Termékminőség Vevőkiszolgálás Költségek
13
Benchmarking „bevált gyakorlatok felkutatása és megvalósítása”
Eszerint folyamatfejlesztéshez vezet, de nem tekinthető önálló folyamatfejlesztési típusnak! Kompetitív és folyamat-benchmarking (Tenner és DeToro): Versenytársak eredményének vizsgálatára fókuszál Kiemelkedő teljesítményt létrehozó konkrét megoldásokat, folyamatok fejlesztésének irányait, eszközeit kutatja Belső / versenytárs- vagy általános benchmarking
15
STRUKTURÁLIS DÖNTÉSEK
Gyártani vagy venni Folyamatválasztás Létesítmény elhelyezése Létesítmény berendezése Technológiaválasztás Gépek, berendezések, eljárások Matyusz Zsolt és Fejes Judit
16
Legjellemzőbb folyamattípusok
Matyusz Zsolt és Fejes Judit
17
Technológiai jellemzők
Iparági példák Technológia fókusz (rugalmas alkalmazkodás) Technológiai jellemzők Nagyon sok fajta egyedi termék Standard tömegtermék Termékjellemzők Kevés fajta, nagy mennyiségek Sok fajta, kis mennyiségek Termékfókusz (nagyfokú specializáció) Matyusz Zsolt és Fejes Judit
18
Létesítmény berendezése
Folyamat / termékelvű berendezés A termelést folyamatokra bontjuk A folyamatok a termék kívánalmainak megfelelően követik egymást Függőségi háló Folyamatkiegyensúlyozás Célja az állásidő minimalizálása Pl. McDonald’s Gépelvű berendezés Célja az anyagmozgatás minimalizálása A műhelyeket úgy kell elrendezni, hogy az egymást követő műveletek minél közelebb legyenek egymáshoz Pl. kórház Matyusz Zsolt és Fejes Judit
19
Folyamatkiegyensúlyozás lépései
1. Függőségi diagram 2. Ciklusidő meghatározása 3. Munkaállomások elméleti minimuma 4. Elsődleges és másodlagos szabályok 5. Feladatok munkaállomáshoz rendelése 6. Hatékonyságszámolás Matyusz Zsolt és Fejes Judit
20
Folyamatkiegyensúlyozás feladatok: Feladatgyűjtemény III. fejezet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.