Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged"— Előadás másolata:

1 A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged 2005. december 16.

2 ÉRZELMI FEJLŐDÉS INTELLEKTUÁLIS FEJLŐDÉS FIZIKAI FEJLŐDÉS PERCEPTUÁLIS FEJLŐDÉS SZOCIÁLIS FEJLŐDÉS ALKOTÓKÉSZSÉG FEJLŐDÉS

3 Az előterv, az elképzelés, Ismerkedés az anyaggal,
A vizuális, nem látható, belső élmény Az előterv, az elképzelés, a gondolatiság Ismerkedés az anyaggal, figyelemfelkeltés Önerő mozgósítása Ráirányulás ELMÉLETI SZINT GYAKORLATI SZINT TERÁPIÁS SZINT GYÓGYULÁSI SZINT

4 „NE AZT KÉRDEZD, HOGY MILYEN BETEGSÉGE VAN AZ ILLETŐNEK, HANEM INKÁBB AZT, HOGY MILYEN EMBER TARTOZIK A BETEGSÉGHEZ”. (Feltehetően) William Osler mondása

5 ELMÉLETI SZINT A vizuálisan látható élmény Tevékenység, alkotás
nem látható, belső élmény Az előterv, az elképzelés, a gondolatiság A cselekvő folyamat A látható, megvalósult anyag

6 Gyakorlati szint Terápiás szint Gyógyulási szint
Ismerkedés az anyaggal, figyelemfelkeltés Előkészítés, próbálkozás A kész alkotás Tudatos(abb) tevékenység Terápiás szint Terápiára irányulás Terápiás szerződés Önerő mozgósítása Cselekvés A megvalósulás Gyógyulási szint Ráirányulás Az önmegvalósítás Kontroll Önkontroll

7 Vertikálisan: korok, korszakok stílusa
egy kultúra stílusa Vertikálisan: korok, korszakok stílusa Horizontálisan: különböző népcsoportok, nemzetek stílusa tájegységek stílusa, csoportstílus, irányzat személyes stílus a műalkotás egyszeri stílusa individuális kollektív kollektív kollektív

8 MEGISMERÉSI GONDOLKODÁSI ALKOTÓ KÉPESSÉGEK KÉPESSÉGEK KÉPESSÉGEK

9 „Az ember két jogcímen is központja a Világnak:
Szemléletünk központja, Szerkezeti központja vagyunk”. Teilhard de Chardin

10 „ a rajzokban megnyilvánuló fejlettség társadalmi –gazdasági szint, illetve iskolázottság függvénye”
„évente hat gyerek kiválasztása a tömegből majd csak akkor segít, ha ezek a hatok hathatók lesznek” „divergens gondolkodás” kell, azaz: fluencia (gördülékenység), Flexibilitás (rugalmasság), Originalitás (eredetiség) szükséges. GOODENEUGH: (Mexikó, Nigéria, Törökország) MÓRICZ ZSIGMOND: Az alkotáshoz:

11 Binet: „nem a képességek ereje, hanem használásuk módja, vagyis az értelmesség művészete a legfontosabb, s ez a gyakorlattal finomodik”. A tehetséges a tevékenységben fejlődik, abban létezik, a kibontakozása önerősítő, öngerjesztő folyamat, amely kezdeti kis képességet (képességelőnyöket) is döntő jelentőségűvé fokozhat.

12 KREATIVITÁS GUILFORD alkotókészség-kreativitás (1950) (munkafogalom) RUBINSTEIN (1948) produktív gondolkodás WERTHEIMER (1954) ZWICKY (1966) feltalálás, felfedezés

13 Művészet-pszichológia (határtudomány: esztétika, pszichológia)
az alkotóképesség megvalósulásának képességei (tehetség, természet, személyiség) az alkotó folyamat (cselekvés) a „művek” lélektani üzenete a befogadás képessége

14 Örökös kérdések: Született? Szerzett? Tanulható? Tanítható?
Áldás(?) Átok? Melyik félteke az agyban?

15 A CSELEKVÉS HATÁRAI Biológia Pszichológia Szociális


Letölteni ppt "A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged"

Hasonló előadás


Google Hirdetések