Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBrigitta Péterné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged 2005. december 16.
2
ÉRZELMI FEJLŐDÉS INTELLEKTUÁLIS FEJLŐDÉS FIZIKAI FEJLŐDÉS PERCEPTUÁLIS FEJLŐDÉS SZOCIÁLIS FEJLŐDÉS ALKOTÓKÉSZSÉG FEJLŐDÉS
3
Az előterv, az elképzelés, Ismerkedés az anyaggal,
A vizuális, nem látható, belső élmény Az előterv, az elképzelés, a gondolatiság Ismerkedés az anyaggal, figyelemfelkeltés Önerő mozgósítása Ráirányulás ELMÉLETI SZINT GYAKORLATI SZINT TERÁPIÁS SZINT GYÓGYULÁSI SZINT
4
„NE AZT KÉRDEZD, HOGY MILYEN BETEGSÉGE VAN AZ ILLETŐNEK, HANEM INKÁBB AZT, HOGY MILYEN EMBER TARTOZIK A BETEGSÉGHEZ”. (Feltehetően) William Osler mondása
5
ELMÉLETI SZINT A vizuálisan látható élmény Tevékenység, alkotás
nem látható, belső élmény Az előterv, az elképzelés, a gondolatiság A cselekvő folyamat A látható, megvalósult anyag
6
Gyakorlati szint Terápiás szint Gyógyulási szint
Ismerkedés az anyaggal, figyelemfelkeltés Előkészítés, próbálkozás A kész alkotás Tudatos(abb) tevékenység Terápiás szint Terápiára irányulás Terápiás szerződés Önerő mozgósítása Cselekvés A megvalósulás Gyógyulási szint Ráirányulás Az önmegvalósítás Kontroll Önkontroll
7
Vertikálisan: korok, korszakok stílusa
egy kultúra stílusa Vertikálisan: korok, korszakok stílusa Horizontálisan: különböző népcsoportok, nemzetek stílusa tájegységek stílusa, csoportstílus, irányzat személyes stílus a műalkotás egyszeri stílusa individuális kollektív kollektív kollektív
8
MEGISMERÉSI GONDOLKODÁSI ALKOTÓ KÉPESSÉGEK KÉPESSÉGEK KÉPESSÉGEK
9
„Az ember két jogcímen is központja a Világnak:
Szemléletünk központja, Szerkezeti központja vagyunk”. Teilhard de Chardin
10
„ a rajzokban megnyilvánuló fejlettség társadalmi –gazdasági szint, illetve iskolázottság függvénye”
„évente hat gyerek kiválasztása a tömegből majd csak akkor segít, ha ezek a hatok hathatók lesznek” „divergens gondolkodás” kell, azaz: fluencia (gördülékenység), Flexibilitás (rugalmasság), Originalitás (eredetiség) szükséges. GOODENEUGH: (Mexikó, Nigéria, Törökország) MÓRICZ ZSIGMOND: Az alkotáshoz:
11
Binet: „nem a képességek ereje, hanem használásuk módja, vagyis az értelmesség művészete a legfontosabb, s ez a gyakorlattal finomodik”. A tehetséges a tevékenységben fejlődik, abban létezik, a kibontakozása önerősítő, öngerjesztő folyamat, amely kezdeti kis képességet (képességelőnyöket) is döntő jelentőségűvé fokozhat.
12
KREATIVITÁS GUILFORD alkotókészség-kreativitás (1950) (munkafogalom) RUBINSTEIN (1948) produktív gondolkodás WERTHEIMER (1954) ZWICKY (1966) feltalálás, felfedezés
13
Művészet-pszichológia (határtudomány: esztétika, pszichológia)
az alkotóképesség megvalósulásának képességei (tehetség, természet, személyiség) az alkotó folyamat (cselekvés) a „művek” lélektani üzenete a befogadás képessége
14
Örökös kérdések: Született? Szerzett? Tanulható? Tanítható?
Áldás(?) Átok? Melyik félteke az agyban?
15
A CSELEKVÉS HATÁRAI Biológia Pszichológia Szociális
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.