Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közforgalmú közlekedés szervezése 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közforgalmú közlekedés szervezése 1."— Előadás másolata:

1 Közforgalmú közlekedés szervezése 1.

2 Felosztás Helyi – önkormányzati felelősség
Helyközi – állami felelősség Elővárosi-városkörnyéki Megyei-regionális Távolsági Nemzetközi (nem közszolgáltatás) Közszolgáltatási szerződés Szolgáltatás meghatározása (menetrend) Tarifa megállapítása Egyéb feltételek (jármű, utastájékoztatás, stb)

3 Forgalmi kategóriák Helyi Helyközi Elővárosi Környéki (kistérségi)
Megyei-regionális Távolsági Nemzetközi

4 Menetrendszerinti Rugalmas, igényvezérelt (DRT –Demand Responsive Transport)

5 Rendszer elemek/tervezés
Megállók Megállósűrűség Megállók elhelyezése Utasforgalmi szempontok Forgalomtechnikai szempontok Hálózati szempontok (átszállások,)

6

7 Rendszer elemek/tervezés
Vonal Helyi-helyközi Számozás Menetrend meghirdetés vonalanként történik Vonal járatokat tartalmaz Vonalon belül változó járati útvonal Járat viszonylat (végpont, útvonal, megállóhelyek) járathossz, menetidő, üzemi (utazási sebesség) Járatok számozása Megállótávolság

8

9 Rendszer elemek/tervezés
Menetrend Kettős funkció: forgalomszervezés és tájékoztatás Időpontos – időközös Menetrendi mező - Indulási jegyzék

10 Menetrendi mező

11 Változó útvonal

12 Indulási jegyzék

13 Forda – járműforduló terv
A forda egy jármű által egy nap alatt teljesítendő járatokat tartalmazza Egy jármű napi feladata Fordák száma = szükséges járművek száma Fordaidő és összetevői Fordakihasználás Létszámszükséglet

14 Forda

15 Menetrendábra Vonalas forda

16 A fordatervezésnél a járművezetők munkavégzésére vonatkozó előírásokat figyelembe kell venni

17 Osztott forda

18 Üzemvitel/végrehajtás
Vezénylés Hosszabb távra (havi, heti, esetleg éves) Operatív (napi) Alapja a forda és a rendelkezésre álló járművek és a étszám Foglalkoztatási feltételek betartása Egyenlő munkaterhelés a járművezetőknek

19 Forgalom lebonyolítása Operatív irányítás
A forgalom megfigyelése Akadályok észlelése Pálya, jármű, járművezető, utas, utasforgalom Beavatkozások Elszámolások, statisztika

20 Menetrendi teljesítmények
Teljesített járatok száma (db) Járati km (hasznos km) (F) Férőhelykm (fhkm) (C) Szállított utasok száma (fő) (P) Utaskm (U) Átlagos utazási távolság (km) (s) S = Férőhelykihasználás (%) (a) a =

21 Költségek Járművek beszerzéséhez kapcsolódó költségek
Amortizáció Km teljesítményhez kapcsolódó költségek Üzemeltetés Fenntartás Üzemidőhöz kapcsolódó költségek Közvetlen bér Általános költségek Üzemanyag költség ~30% Személyi ktsg ~ 40%

22 Gazdaságosságot meghatározó tényezők
Járművek időbeli kihasználása Üzemi sebesség (üzemóra/megtett km) Férőhelykihasználás

23 Bevétel Tarifaszint kérdése Árkiegészítés Kompenzáció

24 Működtetési rendszer Szabályozott piac Verseny a megbízásért
Ellátási felelős Közszolgáltatási szerződés Hatósági ármegállapítás Veszteségtérítés Szerződés teljesítésének ellenőrzése

25 Aktuális problémák Csökkenő igénybevétel Növekvő költségek
Alulfinanszírozottság Az ellátásban érdekelt és a finanszírozó nem mindig azonos


Letölteni ppt "Közforgalmú közlekedés szervezése 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések