Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Balázs László
2
Bevezetés Kommunikáció – létezés alapfeltétele Beszéd – ember sajátja
Nem lehet nem kommunikálni
3
A kommunikáció értelmezése, alapfogalmai
Latin eredetű szó – tájékoztatás, hírközlés Információk közlése, cseréje valamely erre szolgáló eszköz, ill. jelrendszer segítségével Tágabb értelemben – mindenféle inf. Átadás Inf.forrás címzett adó – (kódolás) – csatorna – (dekódolás) - vevő
4
Kommunikációs iskolák
Interakciós modell interakció Tranzakciós modell információ átadás Kultivációs modell tömegkommunikációs megközelítés Participációs felfogás probléma felismerése és megoldása
5
Beszédhelyzetek A közlés szituáció függő Résztvevői: közlő és címzett
A kommunikáció sikere a partnerek kölcsönös szerepfelismerésén múlik (szerepmegvalósítás, normakövetés) Partnerek közötti viszony: Hierarchia szolidaritás
6
Közlési folyamat A végbemenetele szempontjából a kommunikáció lehet:
teljes - amikor a fogadótól értékelhető válasz érkezik részleges - amikor a közlő észleli, hogy a fogadó "vette" az üzenetet, de válasz nem érkezik; egyoldalú: - amikor a közlő nem tudja, hogy üzenete eljutott-e a fogadóhoz.
7
Kommunikációs zavarok
A zavar három típusa: Átmeneti (amikor teli szájjal beszél valaki) Tartós (betegség) Rendszerszerű (van az ágensek közt siket vagy szellemi fogyatékos stb) Fajtái: Forrása az ágensben keresendő, Forrása a kommunikációs rendszerben van, Forrása a kommunikáción kívüli világgal van kapcsolatban
8
Nyelvi kommunikáció Roman Jacobson modellje (1960)
*nemcsak az egyes elemeket rajzolta fel, hanem a hozzájuk tartozó funkciókat is
9
Különbség az emberi és az állati kommunikáció között
Emberi Állati Diszkrét jelek Globális (szerkesztetlen) jelek nagy számú jel Szűk számú (max. néhány tucat) Nyílt rendszer Zárt jelrendszer Oka és célja van oka van Elvonatkoztatott (absztrahált) Térben és időben aktuális Tanulás az elsődleges Öröklés az elsődleges
10
Az emberi kommunikáció nem verbális dimenziói
I. Testmozgás és kinezikus viselkedés Ekman és Friesen - Emblémák - Szemléltetők - Érzelemmutatók - Szabályozók - Alkalmazkodók
11
II. Testi jellemzők III. Érintkezéses viselkedés IV
II. Testi jellemzők III. Érintkezéses viselkedés IV. Paranyelv Trager 1, Hangtulajdonságok 2, Hangkiadás tulajdonságai - Hangbéli jellemzők - Hangbéli módosítók - Hangbéli különállók
12
V. Proxemika VI. Készítmények (parfüm, ruha, rúzs) VII
V. Proxemika VI. Készítmények (parfüm, ruha, rúzs) VII. Környezeti tényezők (bútor, építészeti stílus)
13
Metakommunikáció 1, a közlés tartalmához 2, a közlés szituációjához
A személyes viszonyjelzésen kívül a metakommunikáció jelzéseket közvetít a személyiség érzelmi viszonyulásáról: 1, a közlés tartalmához a közlési tartalom valóságát illetően: i - h a közlési tartalom szubjektív fontosságát illetően 2, a közlés szituációjához a közlési szituáció társadalmi (szerep)viszonylatához a közvetlen kontextushoz 3, a közlés jellegéhez, kulturális minősítéséhez a kommunikáció mint humor a kommunikáció mint játék
14
Kongruencia - Inkongruencia
Kongruencia: egyeztetés, megfeleltetés Inkongruencia: összeférhetetlen közlések
15
Kommunikációs alaphelyzetek
Belső (intraperszonális) Személyközi (interperszonális) Csoportkommunikáció Nyilvános kommunikáció Tömegkommunikáció
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.