Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

E-Business alapfogalmak

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "E-Business alapfogalmak"— Előadás másolata:

1 E-Business alapfogalmak
Elektronikus szolgáltató rendszerek 2005. szeptember, Sopron Gönczy László BME-MIT

2 Elektronikus szolgáltató rendszerek
Miről lesz szó? Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

3 Elektronikus szolgáltató rendszerek
Mi az E-Business? „The use of information and communication technologies to perform business functions” Több, mint az elektronikus kereskedelem „Business as usual” Keresés, értékelés, logisztika, fizetés, autentikáció, stb. E-Marketplace: Horizontális: egy beszállítói lánc Vertikális: egy iparág Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

4 E-Business „hamburger”
Economics Business intelligence Web-based applications Software engineering Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

5 Elektronikus szolgáltató rendszerek
E-Marketplace Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

6 E-Business kategóriák
Business-to-Consumer (B2C) cégek és egyéni vásárlók Business-to-Business (B2B) cégek közti folyamatok, beszállítói lánc Consumer-to-Consumer pl. Web aukció, p2p jellegű folyamatok Government-to-Business pl. adófizetés, közbeszerzési eljárások Government-to-Citizens pl. segélyek igénylése, kifizetése Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

7 B2B modellek VEVŐK ELADÓK Auction Hub Aggregator Content Community
dinamikusan változó árképzés közvetítő spec. területen v. folyamatban Auction Hub VEVŐK ELADÓK Aggregator Content Community tartalomszolgáltató (pl. álláskereső) összegyűjti a beérkező kéréseket és az elérhető szolgáltatásokat egyenrangú partnerek (pl. OpenSource fejlesztés) Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

8 B2B modellek csoportosítása a résztvevők száma szerint
E-markets Változó terminológia, nincs „szabvány” elnevezés Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

9 „Sell-Side Hub” elképzelés
Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

10 E-Business referenciamodell
Keretrendszer: üzleti folyamatok mennyiségi analízis pl. bevétel/idő Funkcionális modell Üzleti modell Felhasználói modell Erőforrás modell Üzleti nézet Külső metrikák Technológiai nézet Belső metrikák CPU igény Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

11 Elektronikus szolgáltató rendszerek
Üzleti modell Leírók: üzleti folyamat jellemzői Üzleti modell fajtái online megrendelés online aukció tartalomszolgáltató portál elosztó (disztribútor, pl. félkész terméket árul cégeknek) szolgáltató (pl. bank) kiadványok megjelentetése (publishing), stb. Funkcionális modell Üzleti modell Felhasználói modell Erőforrás modell Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

12 Elektronikus szolgáltató rendszerek
Funkcionális modell Az üzleti folyamat felbontása részegységekre (top-down technika) A folyamat lépései (activities) megfelelnek a Webes alkalmazás által nyújtott szolgáltatásoknak (oldalak) Lehetővé teszi a navigációs struktúra felírását (melyik oldalról hova lehet eljutni) Funkcionális modell Üzleti modell Felhasználói modell Erőforrás modell Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

13 Online aukció Use-Case diagram
Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

14 Elektronikus szolgáltató rendszerek
QoS követelmények megbízhatóság, biztonság, skálázhatóság, kapacitás, ár Tipikus kérdések: mennyi vásárlót vesztünk x idő szolgáltatáskiesés esetén mennyivel növeljük a sávszélességet, ha multimédiás tartalom kerül az oldalra mennyi bevételt hoz a rendszer óránként „8 mp” ökölszabály : az átlagos vásárló 8 másodperc várakozás után más szolgáltatást keres A rendszer kiszámíthatósága elsődleges fontosságú! Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

15 A mennyiségi analízis lépései
Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

16 A mennyiségi analízis lépései
Előfeltétel: üzleti folyamat modellje célokkal/metrikákkal 1. Szerver architektúra meghatározása Milyen szerverek vannak, ezek hogyan kapcsolódnak egymáshoz, milyen operációs rendszert használnak, milyen hardveren futnak, mennyire skálázható a rendszer, stb. 2. Teljesítmény mérése Kulcsfontosságú lépés, különböző „referenciapontokban” kell mérni (hálózat különböző pontjai, különböző időszakok) Tranzakciós és szerver log fájlok alapján Napi letöltések átlagos száma, az oldal bevétele egy adott időszakban, csúcsterhelés / átlagos terhelés Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

17 A mennyiségi analízis lépései
3. Felhasználói viselkedés leírása Vásárlói csoportok elkülönítése (sokat keres az oldalon/keveset vásárol, ritkán nézi az oldalt, de akkor vásárol, csak akciók idején látogatja az oldalt, stb.) Cél: tipikus szekvenciák felismerése, navigációs minták felírása, az egyes műveletek számának/gyakoriságának meghatározása 4. Terhelési profil meghatározása Erőforrás modell paramétereinek meghatározása a felhasználói viselkedés modellje alapján – teljes (aktuális) külső terhelés Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

18 A mennyiségi analízis lépései
5. Teljesítmény modell felírása Formális modellanalízis pl. sorban állási modellek alapján (Queueing Networks, QN) Cél: olyan modellt alkotni, amivel követni tudjuk a változásokat (a terhelésben vagy az oldal architektúrájában) 6. Teljesítmény mérése Bemenő paraméterek meghatározása a modellalapú vizsgálathoz 7. Terhelés változásának becslése Különleges időszakok terhelése (karácsony, hirdetési kampány, stb.) Forgalom „mintáinak” felírása, löketek (burst) nagysága Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

19 A mennyiségi analízis lépései
8. Szolgáltatás teljesítményének előzetes becslése a teljesítmény modell és a terhelés előrejelzés alapján keressük a leginkább költséghatékony architektúrát Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

20 Felhasználói, terhelés és erőforrás modellek
Metrikák: - bevétel/idő - válaszidő - áteresztőképesség Felhasználói Terhelés Erőforrás modell modell modell A felhasználói Architektúra és rendszer viselkedésre konfiguráció változásaira vonatkozó kérdések vonatkozó kérdések Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

21 Online aukció Use-Case diagram
Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

22 Felhasználói, terhelés és erőforrás modellek
Felhasználói modell navigációs minták: felhasználhatók a későbbi terhelés előrejelzéséhez (mi történik, ha hirtelen több felhasználó jelenik meg, többet keresnek, stb.) eszköz: Customer Behavior Model Graph (CBMG) , Customer Behavior Model Statechart (CBMS) terhelési paraméterek meghatározása: ha csak a jelenlegi terhelési modell felírása a cél, elég egy kevésbé részletes felírás eszköz: Customer Visit Model (CVM), kevésbé részletes, nem használható előrejelzésre mindig egy session-t vizsgálunk (azonos felhasználótól egy látogatás alatt érkezett kérések sorozata ) Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

23 Felhasználói, terhelés és erőforrás modellek
Terhelési modell („Terhelés” előadás) terhelés intenzitása (pl. tranzakciók indításának gyakorisága) egyes szolgáltatások erőforrásigénye (I/O műveletek, CPU használat, hálózati adatátvitel, stb.) Erőforrás modell („Kapacitástervezés” ea.) a konkrét erőforrásokra jutó terhelés hasznos a teljesítmény paramétereinek meghatározásához (válaszidő, áteresztőképesség, stb.) felhasználható előrejelzéshez (mi történik, ha megváltozik a rendszer HW/SW architektúrája, gyorsabb processzort, más operációs rendszert használunk, stb.) Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

24 Felhasználói modell – CBMG
Irányított gráf az oldalak közti lehetséges átmenetek és valószínűségeik ábrázolására n csúcs, ahol 1. csúcs: Entry állapot, absztrakt belépési pont, minden felhasználó innen indul ide nem tér vissza n. csúcs: Exit állapot, absztrakt kilépési pont, a folyamat vége (nem mindig ábrázoljuk explicit módon) a többi csúcs megfelel a felhasználó által elérhető szolgáltatásoknak (oldalaknak) élek: az oldalak szerkezete határozza meg a csúcsok közt lehetséges átmeneteket Üzleti modell Funkcionális modell Felhasználói modell Erőforrás modell Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

25 Elektronikus szolgáltató rendszerek
CBMG meghatározása Statikus CBMG: oldalak és köztük lévő lehetséges átmenetek az oldalak által nyújott szolgáltatások meghatározása (pl. Login, Register, Add Item, Remove Item, Pay, Get Quotes, Download, Subscribe, stb.) a szolgáltatások halmazának finomítása – az infrastruktúrát különböző mértékben terhelő szolgáltatásokra (pl. Download szétválasztása Download Audio, Download Video szolgáltatásokra) lehetséges átmenetek meghatározása – az oldalak megjelenítésének vizsgálatával (linkek, formok, menüpontok, stb.) Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

26 Felhasználói modell: CBMS
Customer Behavior Model Statechart UML állapotdiagram Hasonló információt hordoz, mint CBMG, de mindezt szabványos módon jeleníti meg Állapotok: az oldal funkciói (állapotai) Lehetséges átmenetek: rendszer modellje alapján Átmenetekhez valószínűség tartozik (dinamikus viselkedés) meghatározás: „Terhelés” ea. Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

27 Felhasználói viselkedés állapotdiagram modellje
Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

28 Felhasználói viselkedés vizsgálata
Dinamikus CBMG ill. CBMS alapján különböző mérőszámokat határozhatunk meg: Hits/sec: az oldalról letöltött objektumok száma (képek, bannerek is) Page View/Day: adott oldalt hányszor nézték meg Click-throughs: hányan néztek meg egy adott hirdetést Unique Visitors: hány különböző látogató volt egy adott időszakban Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

29 Felhasználói viselkedés vizsgálata
További mérőszámok (felhasználói modell és egyéb statisztikák alapján): Revenue Throughput: az oldal által elért átlagos bevétel Potential Loss Throughput: mennyibe kerül a szolgáltatás kiesése egy adott időszakban Visit Ratio: átlagosan hányszor vesznek igénybe egy adott szolgáltatást (egy session alatt) Buy to Visit Ratio: átlagosan hányszor vásárolnak egy session alatt (tényleges eladási tanzakció) Average Session Length: egy session átlagosan hány szolgáltatást vesz igénybe (nem időt mér) mindezen mérőszámok változása, ha a bemenő paraméterek megváltoznak (pl. egyes átmenetek valószínűségei) Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

30 Felhasználói viselkedés vizsgálata
Az előbbi példából kinyerhető adatok : Buy to Visit Ratio (BV): Pay állapot előfordulásának várható értéke, k [ P(i,j)] az összes lehetséges Entry-Pay útra (k darab), BV értéke itt (5.8 %) Végrehajtott eladási tranzakciók száma: ha naponta látogató (session) van, akkor átlagosan *0.058=5800 Átlagos session hossz (average session length): az állapotok átlagos előfordulásainak összege, itt (Exit és Entry állapotok előfordulási gyakorisága mindig 1, itt nem számítanak) mindezen adatok kiszámolhatóak más átmeneti valószínűségek esetén is (pl. ha megnő a keresés után vásárlók száma) Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

31 Customer Visit Model (CVM)
CVM: különböző típusú felhasználók viselkedését jellemző vektorok (melyik állapotban hányszor járt) A felhasználók csoportosítása cluster technikákkal történik, ld. „Terhelés” ea. Nem jelzi az egyes állapotok közti átmenetek gyakoriságát, nem jó előrejelzésre    Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

32 Elektronikus szolgáltató rendszerek
Session azonosítás Cookie-k használatával szerver generál egy ID-t, amit a kliens minden kéréssel elküld, az kliens mellett az alkalmazás állapotát is tárolhatja (pl. bevásárlókocsi) Autentikációs mechanizmusok, rejtett mezők HTML oldalak formjaiban, dinamikus URL-ek, stb. Szerver logok alapján, várakozási küszöbérték (threshold) használatával ha ennél hosszabb a szünet két kérés (request) elküldése közt, akkor két külön session, bővebben „Terhelés” ea. Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

33 Client/Server Interaction
Server-Oriented C/S Interaction: a kliens egy szerver folyamattal kommunikál, ami megvalósít bizonyos szolgáltatásokat, a kliens egy szerver csonkkal (stub) kommunikál, a szerver tárolja az adatokat Remote Procedure Call jellegű folyamatok Object-Oriented C/S Interaction: a szolgáltatást objektumok valósítják meg, a kliens ezeknek a metódusaival kommunikál, adat az objektumoknál Object Broker jellegű rendszerek (mint CORBA) átlátszó, de lassabb Általános modell: szerver: szoftver entitás, amely a kliens kéréseit kiszolgálja Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

34 C/S Interaction Sequence Diagram (CSISD)
Szekvenciadiagramok minden lehetséges esetre Objektumok: kliens és a különböző szerverek (erőforrások) Nyilak: üzenetküldés Üzenetek: [p, m] párok, ahol p az üzenet küldésének valószínűsége, m a mérete (byte) pl. [0.05, reject_message]: 5% valószínűséggel reject_message méretű üzenetet küldünk Minden lehetséges végrehajtási szekvencia kliensből indul ki és kliensben végződik CSID: C/S Interaction Diagram a szekvenciák összessége Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

35 Elektronikus szolgáltató rendszerek
CSISD példa 1. Kliens kér valamilyen adatot a Web szervertől, 3 lefutási lehetőség 1. eset: A Web szerver túlterhelt: elutasítja a kérést Kliens Web szerver [1.0, request_message] [0.05, reject_message] Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

36 Elektronikus szolgáltató rendszerek
CSID példa 2. 2. eset: A Web szerver továbbküldi a kérést valamilyen alkalmazásnak (alk. szerver), az alkalmazás cache-ből visszaadja az adatot Kliens Web szerver Alkalmazás szerver [1, request_message] [0.95, request_data] [0.2, return_data] [1.0, reply_message] Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

37 Elektronikus szolgáltató rendszerek
CSID példa 3. 3. eset: A Web szerver továbbküldi a kérést, az alkalmazás lekérdezést hajt végre az adatbázisszerveren, majd visszaadja az adatot Kliens Web szerver Alkalmazás Adatbázis szerver szerver [1, request_message] [0.95, request_data] [0.8, query_message] [1.0, query_answer] [1.0, return_data] [1.0, reply_message] Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

38 Elektronikus szolgáltató rendszerek
CSISD elemzése CSISD alapján megválaszolható kérdések: mennyi a lokális hálózat forgalma, ha minden szerver ugyanazon a LAN-on van?  (p*m) minden szerverek közti üzenetre Mi történik, ha a Web szervert leválasztjuk? (Web szerver:LAN1, többi LAN2) (Szerver oldali) hálózati késleltetés meghatározása sávszélesség és üzentméret alapján Milyen lesz a teljesítmény, ha minden szerver ugyanazon a gépen fut? Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

39 E-Business rendszerek modellezése
Elektronikus szolgáltató rendszerek 2005. szeptember, Sopron Gönczy László BME-MIT

40 Elektronikus szolgáltató rendszerek
A modellek kapcsolata Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

41 Erőforrás szintű terhelés meghatározása
R: adott erőforrás F: funkciók halmaza E[terhelésR] =|F|(gyakoriságF*E[terhelésF,R]) közgazdasági (nem inf.) mérték informatikai (műszaki) mérték Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

42 Rendszer modell meghatározása
Használati esetek: Use-Case diagram Forgatókönyvek: szekvenciák UML alapú tervezés Összesített állapot diagram Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

43 Online könyvesbolt Use-Case diagramja
Online könyvkereskedés Könyv böngészése Általános információk Bejelentkezés Regisztráció Fizetés Bevásárlókocsi Keresés Vásárló Web Szerver Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

44 „Könyv böngészése” Use-Case forgatókönyvei
W A Kliens "Könyv böngészése" oldal adatokban Könyv adatok lekérése browse reply request return from cache query answer return from database Keresés az D W = Web Szerver A = Alk. Szerver D = Adatbázis Szerver Könyv adatok lekérése Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

45 „Könyv böngészése” Use-Case forgatókönyvei 2.
W W Bevásárlókocsiba kerül a könyv Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

46 „Könyv böngészése” Use-Case forgatókönyvei 3.
W W Másik könyv keresése Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

47 „Könyv böngészése” Use-Case forgatókönyvei 4.
W W Kilépés Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

48 Összesített állapotdiagram
Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

49 Felhasználói viselkedés vizsgálata
Várható érték jellegű kérdések Pl. milyen gyakran vásárolnak a „Pay” állapot várható értéke Milyen hosszú egy lekérdezéssorozat úthosszak várható értéke A modellhez rendelhetők valószínűségek becslés mérés szimuláció alapján Funkcionális modell Üzleti modell Felhasználói modell Erőforrás modell Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

50 Várható érték meghatározása
Kibővített Use-Case diagram Kibővített szekvenciák Valószínűségek - haszn. esetekhez - forgatókönyvekhez - elágazásokhoz Kibővített állapot diagram Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

51 Használati esetek súlyozása
Use-Case diagram súlyozása minden esethez előfordulási valószínűség Közgazdasági jellegű becslés Mi történik, ha megnő az oldalon böngésző vásárlók aránya? Könyv böngészése Általános információk Bejelentkezés Regisztráció Fizetés Bevásárlókocsi Keresés 0,2 0,15 0,1 0,25 0,05 Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

52 Szekvenciák súlyozása
Esetek forgatókönyveinek súlyozása minden forgatókönyvhöz valószínűség A forgatókönyvön belüli elágazások súlyozása minden elágazáshoz valószínűség Eredmény: súlyozott állapotdiagram Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

53 Súlyozott állapotdiagram
Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

54 Várható értékek meghatározása mérés alapján
Online: monitorozó eszközök hálózat szerver Offline: Szerver logok elemzése adatbázis web szerver Mérési egység: session egy felhasználótól beérkező összetartozó kérések sorozata A rendszer modell paraméterezése a kapott értékekkel Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

55 Elektronikus szolgáltató rendszerek
Session azonosítás Cookie-k használatával szerver generál egy ID-t, amit a kliens minden kéréssel elküld, az kliens mellett az alkalmazás állapotát is tárolhatja (pl. bevásárlókocsi) Autentikációs mechanizmusok, rejtett mezők HTML oldalak formjaiban, dinamikus URL-ek, stb. Szerver logok alapján, várakozási küszöbérték (threshold) használatával ha ennél hosszabb a szünet két kérés (request) elküldése közt, akkor két külön session, bővebben „Terhelés” ea. Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

56 Várható érték szimuláció alapján
Szimulációs eszköz: Holosofx Pl. egységnyi költség minden lépéshez várható költség = várható úthossz Pl. egységnyi költség „Pay” állapothoz várható költség =vásárlások várható értéke Szimuláció az analízis későbbi lépéseinél (kapacitástervezés, terhelés becslés) is mérés szórása ~ (mérések száma)½ Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

57 Mérőszámok meghatározása
Súlyozott modellek alapján Buy to Visit Ratio: Pay állapot várható értéke Átlagos session hossz állapotok várható értékeinek összege Mindezeket kiegészítjük egyéb (közgazdasági, statisztikai) adatokkal  üzleti metrikák Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

58 Üzleti jelegű metrikák
Átlagos bevétel (Average Revenue) Buy to Visit Ratio * Average Amount Átlagos bevétel / idő - üzleti „áteresztőképesség”, Revenue Throughput ( Number of Session * Average Revenue) / Time Adott hosszúságú leállás miatti bevételkiesés Revenue Throughput * Down Time Funkcionális modell Üzleti modell Felhasználói modell Erőforrás modell Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek

59 Erőforrás jellegű metrikák
A funkcionális mérőszámokat kiegészítjük erőforrás felhasználásra vonatkozóakkal Pl. szekvenciadiagram + üzenetméretek hálózati forgalom Pl. állapotdiagram + erőforrások átlagos adatbázis elérés, stb. Üzleti modell Funkcionális modell Felhasználói modell Erőforrás modell Sopron, BME MIT 2005. Elektronikus szolgáltató rendszerek


Letölteni ppt "E-Business alapfogalmak"

Hasonló előadás


Google Hirdetések