Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSarolta Csonkané Megváltozta több, mint 10 éve
1
Előadó: J. Lestyán Erzsébet és Kós Nóra Paks, 2009. február 24.
A 6-14 éves tanulók személyiség jellemzői Magatartás és személyiségzavarok megjelenése iskoláskorban Előadó: J. Lestyán Erzsébet és Kós Nóra Paks, február 24.
2
A személyiség „A személyiség-a személyen belüli- pszichofizikai rendszerek olyan dinamikus szerveződése, amely az egyén jellegzetes viselkedés-, gondolat-, és érzésmintáit hozza létre.” (G. Allport, 1961)
3
A személyiség pszichológiai kérdései
Hogyan tudjuk leírni a személyiséget? Hogyan tudjuk megérteni a személyiség dinamikáját Hogyan fejlődik a személyiség?
4
Mi különböztet meg bennünket egymástól?
5
A személyiségpszichológia elméletei
Diszpozícionális megközelítés: diszpozíciók fontossága (Jung, Galénosz) Biológiai megközelítés: a személyiség genetikailag megalapozott (Sheldon) Pszichoanalitikus megközelítés: tudattalan erők dinamikája (Freud)
6
Neoanalitikus megközelítés: énpszichológia (Adler, Erikson, Margaret Mahler)
Tanuláselméleti megközelítés: tapasztalatok hatása (Bandura) Fenomenológiai megközelítés: egyediség és fejlődőképesség (humanisztikus pszichológia: Maslow) Kognitív megközelítés: információ és feldolgozó rendszer
7
A személyiség fejlődése
születés pillanatától 2,5-3 éves kor: éntudat kialakulása Öt és hat éves korban: eszményi én Az iskoláskorra kialakul az énfogalom, személyiség. Serdülőkor: az önértékelés pozitívabb lesz, mivel az ideális és a reális én közötti különbség csökken. Ifjúkor: kialakul a realitásérzék, mely tartalmazza az önismeretet és az önértékelést.
8
Az énkép összetevői aktuális énkép (azok a tulajdonságok, amelyekkel éppen rendelkezünk), kell énkép (azok a tulajdonságok, amelyekről azt gondoljuk, hogy birtokolnunk kéne).
9
Az életkori különbségek vizsgálata
10
A nemi különbségek összehasonlítása
11
A személyiség és a teljesítmény kapcsolata
A pozitív énkép : - magabiztosság - vállalkozó kedv - sikerorientáltság A negatív énkép: - tanulási zavar - beilleszkedési nehézségek, magatartászavar - teljesítmény zavara
12
I. Magatartászavarok a gyermek és serdülőkorban
„ A visszatérő és tartós disszociális, agresszív, vagy dacos magatartás jellemző. A viselkedés a kornak megfelelő szociális elvárások durva áthágásához vezet, sokkal súlyosabb mértékben, mint egy hagyományos gyerekcsíny vagy serdülőkori lázadás.” /BNO-10/
13
A magatartászavar oka Egyetlen okra nem vezethetők vissza:
Veleszületett, öröklött tényezők Organikus károsodások Enyhe retardáció Fejlődészavar, fejlődésbeli elakadás Helytelen nevelési módszerek a családban Iskolai nevelés hibája Iskolai kudarcokra épülő magatartászavarok
14
Külső és belső faktorok
Külső faktorok: Társadalmi helyzet Tömegkommunikáció hatása Szülői, nevelési hatások Belső faktorok: Biológiai tényezők Nemi különbség Veleszületett temperamentum Fertőzések, betegségek Pszichológiai, pszichiátriai tényezők
15
A magatartászavar tünetei
A motorium területén jelentkező tünetek. Az impulzivitás területén jelentkező tünetek. A figyelem jellegzetességei magatartás-zavaros gyermekeknél. Koordinációs, motoros nehézségek. Vegetatív tünetek. A pszichés problémák, éretlenség tünetei.
16
Vészjelek kisiskoláskorban
Lustaság, passzivitás, közömbösség. Érzelemszegénység. Közömbösség a társakkal szemben. Fokozott félelem, szorongás. Túlzott érzékenység, alacsony tolerancia. Féltékenység, irigység társakkal szemben. Munka, játék örömének hiánya. Fokozott fantáziavilág.
17
Vészjelek serdülőkorban
Ragaszkodás gyermekkori magatartásmódokhoz. Túl merev, felnőttes viselkedés. Kapcsolataiban még mindig a szülők a főszereplők. Jövőhöz való beállítottság problematikus. Bénító gondolatok gátolják tevékenységeiben. Úgy érzi, cselekedeteit nem maga, hanem tőle független dolog irányítja.
18
Az iskoláskori válság tünetei
tanulási problémák szociális beilleszkedési zavar érzelmi-hangulati zavarok szuicidum
19
A magatartászavar formái
Nyílt oppozíciós zavar: szembeszegülő dacos, engedetlen, provokatív tanárral, kortárssal szemben sértődékeny, haragtartó kritikát nem viseli dühroham lopás
20
Családi körre korlátozó:
abnormális viselkedés a családtagok felé pénzlopás oka: egy családtaggal rossz viszony, vagy testvér születése
21
Kortárscsoportba beilleszkedők magatartászavara:
bomlasztó, állandó diszociális viselkedés jellemzi főként családon kívül jelentkezik az agresszió garázdálkodás, lopás, iskolakerülés
22
Kortárscsoportba nem illeszkedő magatartás zavara:
több gyermekkel nem megfelelő kapcsolat viselkedésminta: agresszió, kötekedés, fenyegetőzés, durvaság, indulatkitörés, gyújtogatás, lopás, kifejezetten az iskolában.
23
Kezelési lehetőségek Komplex terápia, szakemberek
Pedagógus: felismerés, elfogadás, motiválás Szülő: együttműködés
24
Magatartászavarok következményei
Hatással van az egész tanulási folyamatra. (Tanulási problémák) Nehezíti az iskolai beilleszkedést. A kortárs kapcsolatok zavarához vezethet. A családon belüli kapcsolatok, a család-iskola kapcsolata megromlik .
25
II. Tanulási problémák Tanulási problémák
Tanulási nehézség, tanulási zavar Tanulásban akadályozottság Átmeneti: Tanulási nehézség Tartós: Tanulási zavar Tanulásban akadályozottság
26
A tanulást meghatározó pszichikus funkciók
Figyelem Emlékezet Gondolkodás Képzelet Kreativitás
27
III. Személyiségzavarok megjelenési formái iskoláskorban
Szorongás zavarai Biológiai alapfunkciók zavara A gyermekkori depresszió A tic
28
Szorongás fajtái: Facilitáló Debilizáló
29
Teljesítményszorongás
Szorongás fajtái Teljesítményszorongás Szelektív mutizmus Iskolafóbia Kényszerbetegség
30
II. Biológiai alapfunkciók zavara
1, Táplálkozás zavara 2, Záróizmok működésének zavarai 3, Az alvás zavara
31
A táplálkozás zavara Típusai: Gyarapodási kudarc
Obesitas (normál, fejlődési, reaktív kövérség) Anorexia nervosa Bulimia nervosa
32
A záróizmok működésének zavarai
Típusai: Pszichés bevizelés (enuresis) Pszichés beszékelés (encopresis)- manipulatív, krónikus hasmenés és székrekedés
33
Az alvás zavarai gyermekkorban
Típusai: 1, Alvászavarok: Inverz alvás (csecsemőkor) Alvajárás(4-5 éves kor) 2, Szorongásos alvászavarok: Inszomnia (krónikus álmatlanság) Éjszakai felriadás (lidérc álom, pavor nocturnus)
34
III. A gyermekkori depresszió
Oka: Környezeti ártalmak Genetikai kutatás Tárgyvesztés Jellegzetes tünetei: Depresszív hangulat Halál és öngyilkosság visszatérő gondolata Megszokott tevékenység iránti érdeklődés elvesztése Étvágy és alvászavar Gondolkodás akadálya Érdektelenség érzése
35
Életkorra lebontott tünet
Kisiskoláskor. koncentrálási és figyelemzavar teljesítményromlás éjszakai nyugtalanság éjszakai bevizelés Serdülőkor: alvászavar (elalvási nehézség, vagy túlalvás) étvágy zavara értéktelenség érzése öngyilkosság gondolata
36
IV. Ritmikus motoros rendellenességek
Formái: Tic: enyhe-átmeneti, krónikus, La Tourette-szindróma
37
A személyiségfejlesztés célja és lehetőségei
a saját személyiség megismerése képességek felismerése a társak megismerése az erkölcsi gondolkodás fejlődése empátia
38
Pedagógus-diák kapcsolat
TANÁR Kommunikáció, Tolerancia Siker Önelfogadás, Személyiségvonások fejlődése Képességfejlesztés, Együtt töprengés Probléma jelzése Elfogadás
39
Milyen képességek fejleszthetők?
Felelősség felismerése Emberi kapcsolatok minőségi átélése egymás megértése Másság elfogadása Közösségi érzések Egyéni különbözőségek felismerése Megismerés folyamatainak fejlesztése Kommunikáció fejlesztése.
40
Személyiségfejlesztő játékok
Érzékelő gyakorlatok „Tárgytapintás” „Mi változott meg” Koncentrációs gyakorlatok „Hallgatni arany” „Bumm” „Számvadászat”
41
Kreativitásfejlesztő gyakorlatok
„Szóépítés” „Levegő, föld, víz” Szituációs gyakorlatok „Kapuőr” „Szórakozás”
42
Önismereti gyakorlatok
„Válassz hozzád illő nevet” „Szívesen lennék.., Soha nem lennék…” „Bemutatkozás” „Milyen szín vagy?”
43
Köszönjük megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.