Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

"Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. 1 A használói elégedettséget befolyásoló tényezők egyetemi könyvtári környezetben Eszenyiné.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: ""Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. 1 A használói elégedettséget befolyásoló tényezők egyetemi könyvtári környezetben Eszenyiné."— Előadás másolata:

1 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. 1 A használói elégedettséget befolyásoló tényezők egyetemi könyvtári környezetben Eszenyiné dr. Borbély Mária egyetemi adjunktus egyetemi adjunktus Debreceni Egyetem Informatikai Kar Könyvtárinformatikai Tanszék

2 2 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. Alapvető kérdések Kik a könyvtárak használói, és mennyire homogén a használói csoport? Kik a könyvtárak használói, és mennyire homogén a használói csoport? Milyen attitűdök jellemzik az egyes használói csoportokat online információkereséseik során? Milyen attitűdök jellemzik az egyes használói csoportokat online információkereséseik során? Tudnak-e a használók eredményesen élni a könyvtárak által felkínált informatikai eszközökkel, szolgáltatásokkal? Tudnak-e a használók eredményesen élni a könyvtárak által felkínált informatikai eszközökkel, szolgáltatásokkal? Mennyire elégedettek a használók a számukra kifejlesztett könyvtári szoftver-termékekkel? Mennyire elégedettek a használók a számukra kifejlesztett könyvtári szoftver-termékekkel? Milyen tényezők vannak hatással a szoftvertermékkel kapcsolatos elégedettségre, ami egyben az intézménnyel szembeni elégedettséget is befolyásolja? Milyen tényezők vannak hatással a szoftvertermékkel kapcsolatos elégedettségre, ami egyben az intézménnyel szembeni elégedettséget is befolyásolja? Figyelembe vesszük/veszik-e a használói szempontokat szoftverfejlesztés során? Figyelembe vesszük/veszik-e a használói szempontokat szoftverfejlesztés során?

3 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. 3 A kérdések nagy részére a válaszok diszkrét módon megszerezhetőek a napló fájlokból, a használók számítógépes ujjlenyomataiból.

4 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. 4 Az 1. vizsgálat eredményei 2008. Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár éles Corvina Web OPAC napló fájljainak elemzése Cél: Használói típusok definiálása Módszer: Napló fájl elemzés

5 Használói típusok és attitűdök Használói típusok egyetemi könyvtári környezetben 15% 35% 15% 10% 5% 10% Leíró Profi Leszűkítő Túlbonyolító Internet-függő Tudatos tárgyszó- rajongó Megrögzött tárgyszó- rajongó

6 6 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. A legjellemzőbb típusok attitűdjei tárgyi keresések során 1. A Profi A Profira jellemző jegyek: A keresőkérdésben tárgyszó minőségben szereplő szó, kifejezés a keresett szakterület korrekt szakkifejezése, tudatosan megválasztott alakban. A direkt keresést megelőzően valószínűsíthetően megtörténik az adatbázisban használatos tárgyszóalak megkeresése a tárgyi indexben végzett böngészéssel. A Profira jellemző néhány keresési megoldás: 1. SUBJ: versenyjog 2. SUBJ: franchise 3. SUBJ: agresszió a médiában

7 7 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. A legjellemzőbb típusok attitűdjei tárgyi keresések során 2. A Leíró A Leíróra jellemző jegyek: A keresőkérdés választékosan fejezi ki a kereső személy által keresett tartalmat. A keresőkérdésben tárgyszó minőségben kifejezést szerepeltet. A típust a könyvtáros-olvasó közötti klasszikus interperszonális kommunikáció során megszokott kérdésmegfogalmazás jellemzi. A Leíró típusra jellemző néhány keresési megoldás: 1. SUBJ: marriage policy of Henry VIII 2. SUBJ: a dohányzás egészségkárosító hatásai 3. SUBJ: öngyilkosság pszichológiai vonatkozásaival

8 8 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. A legjellemzőbb típusok attitűdjei tárgyi keresések során 3. A Leszűkítő A leszűkítőre jellemző jegyek: A keresőkérdésben tárgyszó minőségben szereplő szó, kifejezés a keresett szakterület túlságosan specifikus szakkifejezése. A direkt keresést megelőzően nem történik meg az adatbázisban használatos tárgyszóalak megkeresése a tárgyi indexben végzett böngészéssel. A leszűkítő típusra jellemző néhány keresési megoldás: 1. SUBJ: C típusú személyiség 2. SUBJ: borsóaknázó légy

9 9 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. Az egyes használói típusok eredményessége 250 tárgyi keresés alapján

10 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. 10 A 2. vizsgálat eredményei 2009. Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár teszt Corvina Web OPAC napló fájljainak elemzése Cél: annak megállapítása volt, hogy egy szoftvertermékhez fűződő általános felhasználói elégedettséget milyen mértékben befolyásolja a szoftverrel végzett munka hatékonysága, teljessége, eredményessége és a feladat elvégzéséhez szükséges idő. Módszer: Napló fájl elemzés, az ISO/IEC 9126-4 szabvány definícióinak és mérőszámainak használata

11 11 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. A vizsgálat módszertani elemei 4 önálló URL címen elérhető WEB OPAC 4 önálló URL címen elérhető WEB OPAC Feladatok Feladatok Teszt használók Teszt használók Kérdőív Kérdőív ISO/IEC 9126-4 mérőszámok ISO/IEC 9126-4 mérőszámok Korrelációs együtthatók kiszámítása a változó-párok között Korrelációs együtthatók kiszámítása a változó-párok között

12 12 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. Kedves Közreműködő! Köszönöm, hogy vállalta a részvételt a szoftvertermékek használati minőségének vizsgálatában. A feladata a következő: A megadott URL címen eléri a DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtárának online olvasói katalógusát, az alábbi feladatokat ennek a használatával próbálja meg megoldani, az egyetemi könyvtár adatbázisában keresve. Kérem, tekintsen úgy a feladatokra, mintha saját munkájához, tanulmányaihoz, kedvteléséhez lenne szüksége azok megoldására! Mielőtt hozzákezdene a feladatok megoldásához, a mellékelt kérdőív fejlécébe írja be a pontos dátumot, időt: nap, óra, perc pontossággal, és kérem, hogy a feladatok befejezésének idejét is rögzítse ugyanitt. Akkor hagyja abba a kereséseket, ha már úgy gondolja, hogy megoldotta a feladatokat vagy nincs további ötlete a megoldásokra. Utolsó lépésként, kérem, töltse ki a mellékelt kérdőívet! URL cím: Kérem, hogy az alábbi címet csak egyetlen egyszer, a feladatok megoldása során használja, mert egyébként lehetetlenné teszi az adatok kiértékelését! Köszönöm. http://webpac.lib.unideb.hu:8082/WebPac4test2/CorvinaWeb http://webpac.lib.unideb.hu:8082/WebPac4test2/CorvinaWeb Feladatok: http://webpac.lib.unideb.hu:8082/WebPac4test2/CorvinaWeb A katonai uniformisok, a katonák viseletének fejlődése érdekli, keressen minél több dokumentumot ebben a témában! Annyira emlékszik a keresett könyv adatai közül, hogy van a szerzők között Szabó vezetéknevű és a könyv a katolikus egyház elleni titkosszolgálati tevékenységgel foglalkozik az 1960-as 1970-es évek Magyarországán. Próbálja meg megkeresni! Diószeginé Nanszák Tímea Illemteszt címmel állított össze egy könyvet gyermekek számára, melynek tárgya a helyes viselkedés, az etikett a legkülönbözőbb helyzetekben. Keressük meg, hogy meg van-e ez a könyv a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtárban! Tételezzük fel, hogy tanulmányaihoz vagy munkájához szüksége lenne a génsebészet témájában 2000 és 2009 között megjelent könyv jellegű dokumentumokra. Keresse meg ezeket az adatbázisban! Napjaink sokakat aggasztó jelensége az agresszió direkt bemutatása, megjelenése a médiában. Keressen ezzel a témával foglalkozó dokumentumokat az elektronikus katalógusban! Kérem, töltse ki a kérdőívet is!

13 13 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. Kérdőív (IBM)

14 14 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. ISO/IEC 9126-4 mérőszámok (Quality in use) Hatékonyság: M1= |1-ΣAi|, ahol Ai a hiányzó vagy hibás eredmények aránya a kimenetben. Az eredmény annál jobb, minél inkább közelít M1 értéke az 1-hez. Hatékonyság: M1= |1-ΣAi|, ahol Ai a hiányzó vagy hibás eredmények aránya a kimenetben. Az eredmény annál jobb, minél inkább közelít M1 értéke az 1-hez. Teljesség: X=A/B, ahol A a teljesített feladatok, míg B az összes próbálkozás száma. A teljesség mértéke annál nagyobb, minél inkább közelít az érték az 1-hez, mert ez azt jelenti, hogy a próbálkozások többsége eredményt hozott. Teljesség: X=A/B, ahol A a teljesített feladatok, míg B az összes próbálkozás száma. A teljesség mértéke annál nagyobb, minél inkább közelít az érték az 1-hez, mert ez azt jelenti, hogy a próbálkozások többsége eredményt hozott. Feladat idő: X=Ta, ahol Ta a feladat elvégzésére fordított idő. Minél kisebb X értéke, annál jobb, hiszen ez azt jelenti, hogy a feladat elvégzéséhez kevesebb időre volt szükség. Feladat idő: X=Ta, ahol Ta a feladat elvégzésére fordított idő. Minél kisebb X értéke, annál jobb, hiszen ez azt jelenti, hogy a feladat elvégzéséhez kevesebb időre volt szükség. Eredményesség: X=M1/T, ahol M1 a feladat hatékonysága, T pedig a feladat elvégzésére fordított idő. A mérési mód értelmezése a következő: 0<=X. Minél nagyobb X értéke, annál jobb, hiszen ez azt jelenti, hogy a feladat elvégzésre fordított időhöz képest jó az eredményesség Eredményesség: X=M1/T, ahol M1 a feladat hatékonysága, T pedig a feladat elvégzésére fordított idő. A mérési mód értelmezése a következő: 0<=X. Minél nagyobb X értéke, annál jobb, hiszen ez azt jelenti, hogy a feladat elvégzésre fordított időhöz képest jó az eredményesség Elégedettségi fok: X=A/B, ahol A=a felhasználói elégedettség kérdőíven megadott számszerű értéke, B= a megkérdezettek száma. Jelen vizsgálatban X=2,41 Elégedettségi fok: X=A/B, ahol A=a felhasználói elégedettség kérdőíven megadott számszerű értéke, B= a megkérdezettek száma. Jelen vizsgálatban X=2,41

15 15 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. A hatékonyság eredményei A hatékonyság értékei: 0,04 - 0,85

16 16 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. Hatékonyság-elégedettség pontfelhő diagram Korrelációs együttható, r=0,325

17 17 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. Hatékonyság-elégedettség pontfelhő diagram/Professzionális használók Korrelációs együttható, r=0,327

18 18 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. Hatékonyság-elégedettség pontfelhő diagram/Nem professzionális használók Korrelációs együttható, r=0,29

19 19 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. A teljesség eredményei A teljesség értékei: 0,09 és a 0,85

20 20 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. Teljesség-elégedettség pontfelhő diagram Korrelációs együttható, r=0,16

21 21 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. A feladat idő eredményei A feladat idő értékei: 0,06 óra és az 1,26 óra (3 és fél -75 és fél perc)

22 22 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. Feladat idő-elégedettség pontfelhő diagram Korrelációs együttható, r= - 0,03

23 23 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. Az eredményesség eredményei Az eredményesség értékei: 0,07-5,67 ( De: 42 fő 1 alatt)

24 24 "Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. Eredményesség-elégedettség pontfelhő diagram Korrelációs együttható, r= 0,11


Letölteni ppt ""Kulturális valóságismeret és EKF 2010. Pécs, 2010. november 18-19. 1 A használói elégedettséget befolyásoló tényezők egyetemi könyvtári környezetben Eszenyiné."

Hasonló előadás


Google Hirdetések