Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tanuló szervezet APPLE Az egyeditől, az egyedinek, egyedit.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tanuló szervezet APPLE Az egyeditől, az egyedinek, egyedit."— Előadás másolata:

1 A tanuló szervezet APPLE Az egyeditől, az egyedinek, egyedit

2 A tanulás jelentősége  A tanulás az a folyamat, melynek révén a szervezet tapasztalatokra tesz szert, mely tapasztalatok képesek a magatartás megváltoztatására.  A szervezeti tanulás olyan folyamat, amely során a szervezet képes a felhalmozódott tapasztalatok alapján új tudást, új ismereteket létrehozni és azokat a szervezeten belül elterjeszteni, hogy azok elérhetők és felhasználhatóak legyenek az összes munkatárs számára is.  Világunk soha nem látott sebességgel változik, a szervezeteknek állandóan képezni és fejleszteni kell munkatársakat, vezetőket, ha csupán szinten akarják tartani tudásukat és képességeiket!

3 Apple: a kezdet  Idő: 1970-es évek közepe  Helyszín: Kalifornia, Szilícium- völgy  Főszereplők: S. Wozniak és S. Jobs  Tárgy: számítógép

4 Két eltérő ember  Wozniak autodidakta módon szinte mindent egyedült tervezett és csinált meg. Még főiskolát sem végzett. Műszaki zseni volt.  Az Apple számítógép tehát Wozniak alkotása  Jobs „próféta”, látnok, aki felismerte benne a jövő iparágát  Más célok Wozniak:a piacon elérhetőnél jobb számítógép Jobs: hogyan tudna ebből megélni

5 1. lépés: vállalkozás  Megterveznek egy alaplapot, és legyártatják a szükséges nyomtatott áramköri lapot, majd eladják 50 dollárért  100 db-ot adtak el a barátoknak  Byte Shop: egy teljesen kiépített Apple számítógépet 600 $-ért, 1000 db-os megrendelés  Fordulópont!

6 2. lépés: garázs  Üzleti tankönyvből?  A beszállítók finanszírozták az egész üzletet  Fél éven belül 500 Apple I-et adtak el; 666 $- 3000 $ (hasraütésszerűen)  Válaszút elé kerültek: a) kisvállalkozók b) meghódítani az ismeretlent

7 3. lépés: egy komoly cég  Bankoktól csak tanács: milyen fontos az üzletemberszerű megjelenés  Mark Markkula: 91 ezer $-t fektetett a cégbe -> más szint; más játékszabályok  1977-ben jött létre az Apple cég, 400 ezer $ alaptőkével  Markkula üzleti tervet készített: forma a hosszú távú fejlődésnek, sorozetgyártás feltételei  1977: Apple II- felhasználóbarát operációs rendszer

8 4. lépés: növekedés  Előnyök: újdonság, jó marketingkampány, mítosz  Eladott gépek száma 4 év alatt 100-szorosára nőtt  350 alkalmazott-> vállalatszerű működés: funkcionális munkamegosztás, szervezeti hierarchia, tervezési és ellenőrzési rendszer kialakítása  Állandó átalakulás állapota  A fogyasztói réteg szegmentálódott: igényesebbek lettek, minőséget követeltek, garancia, vásárlás utáni szolgáltatások, használható szoftverek  A választék szélesedett, a termékskála bővült, árverseny

9 5. lépés: tőzsde  1980-ban: szokatlan magas áron, gyorsan  Részvénytársasággá válás-> újabb változások: több tízezer tulajdonos: osztalék, árfolyamnyereség erővonalak összekuszálódtak  Szervezeti légkörtől egyedi  Forradalmárok: elegáns megoldás, esztétikus forma, kockázatvállalás, újítóképesség, küldetést valósítanak meg

10 6. lépés: versenytársak  Apple piaci részesedése 35-40%-ról(1980) 15%-ra (1983); IBM: 0-ról 40%-ra  Legsúlyosabb kihívás: sok száz vállalkozás több mint 150 szg-et vitt piacra; 99$-37ezer$  Két irányból támadás: igénytelenebb, olcsóbb árú gépek; fejlett technológiák  Olcsó akar lenni vagy a legjobb?  John Sculley a vezérigazgató (marketingproblémák?)  1984: Mechintosh, a csodafegyver-> rekordmennyiség, de tovább csökken a piaci részarány

11 7. lépés: belső küzdelmek  Jobs vs. Sculley: mindkettő kemény, rámenős vezető; más vezetési kultúra, más problémalátás Jobs az elnök, Sculley a vezérigazgató  Sculley: vagy ő vagy Jobs

12 8. lépés: a „nem IBM”  Terméknek és vállalatnak is kultusza van  Az iparág érett állapotba jutott: mindennapi fogyasztási cikk; a versenytársak száma magas, piacra lépés ktg-e alacsony; árak csökkentek  Megváltozott versenyhelyzet: marketing- innovációk korszaka, újra az életéért kellett küzdeni

13 Válság  Stratégiai problémák  10% alatt a piaci részesedés  Elvesztette egyedi, felhasználóbarát jellegét  Részvényeinek értéke 57$-ról 40$-ra csökkent  Vezetőváltások  Újra Jobs: megkopott fényének új csillogás

14 Összefoglalás  Kezdetben a gyors tanulás,és tehetség révén hatalmas sikerek  Az aktuális problémákat átvészelte, újra és újra lábra tudott állni  Az Apple sok csatát megnyert, tudott újat hozni  Az új évezred kérdése: a csaták után a háborút is képes-e megnyerni

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A tanuló szervezet APPLE Az egyeditől, az egyedinek, egyedit."

Hasonló előadás


Google Hirdetések