Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A középkor művészete Ókeresztény művészet II–V/VI. sz.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A középkor művészete Ókeresztény művészet II–V/VI. sz."— Előadás másolata:

1 A középkor művészete Ókeresztény művészet II–V/VI. sz.
Római birodalom keretei; a hellenisztikus művészet hatása Bizánci stílus VI. sz. Eltávolodás az antik hagyományoktól Új, a keresztény teológiával összefüggő művészet kialakítása Kelet-Római birodalom (Konstantinápoly/Bizánc) IV. sz. Román stílus X–XII. sz. Róma központú latin kereszténység Bizánci hatás; a „nyugati” művészet – törzsi művészeti hagyományok továbbélése Gótikus stílus XIII–XIV. sz.

2 Ókeresztény szarkofágok
Hellenisztikus stílus – keresztény tematika A „12 apostol-szarkofág” Ravenna, San Apollinare in Classe, V. sz.

3 III. sz.-i ókeresztény művészet – hellenisztikus hatások
Krisztus szobor – a filozófus-szobrok stílusában Jó Pásztor – Krisztus-szimbólum Róma, Priscilla katakomba Jó Pásztor. IV. sz.

4 Az ókeresztény művészet fordulópontja: IV. sz
Az ókeresztény művészet fordulópontja: IV. sz. a monumentális keresztény művészet születése Constantinus császár [306–337] – templomépítkezések (Konstantinápolyban 21 templomot emeltetett) Róma, Szent Péter templom, IV. század (rekonstrukció)

5 A bazilikális templomtípus eredete
sz i s hosszház /hajó Aula Palatina, 310 k. Contantinus helytartói palotájának fogadóterme

6 Maxentianus bazilikája. 310 k.

7 Ókeresztény – bizánci bazilika
Ravenna, San’Apollinare in Classe, 549

8 Az ókeresztény mozaik művészet
– a Jó pásztor képtéma hellenisztikus életkép jelenetként Ravenna, Galla Placidia mauzóleuma, V. sz.

9 A bizánci stílus kialakulása
Síkhatás Szkémák szerinti ábrázolás Az antik illúziókeltő ábrázolás (rövidülés, térmélység) kerülése Ravenna, San Apollinare in Classe, VI. sz. Apszismozaik

10 Keleti eredetű Krisztus-ikonográfia
Krisztus Pilátus előtt Szíria, VI. sz-i kézirat illusztráció) Trónoló Krisztus Egyiptom, Bauiti freskó. VI. sz.

11 A bizánci művészet jellegzetes vonásai
Hieratikus (a szentség megjelenítésére törekvő) stílusjegyek: Arany háttér Geometriai rend – emberi alak ábrázolásában is Szkémák szerinti (lényeges vonásokra leegyszerűsített) emberábrázolás konceptuális művészet Síkhatás Esztétikai kánon Delphi, Hosziosz Lukasz Kolostortemplom XI. sz. Pantokratór apszismozaik A három körös bizánci szkéma

12 Pantokratór ábrázolás ('Mindenható')
Pantokratór-ikon VI. sz. Sínai Szt. Katalin kolostor Krisztus-Pantokratór XIII. sz. mozaikkép, Hagia Szophia

13 Ortodox ikonművészet (bizánci tradíció, orosz átvétel)
Vlagyimiri Istenanyja. XII.sz. Andrej Rubljov: Szentháromság-ikon (XV. sz.)

14 Konstantinápoly, Hagia Szophia, 532–537.

15 A Hagia Szophia belső tere Jusztiniosz császár

16 A nyugati keresztény művészet kezdetei
Róma építészeti öröksége – a „romanika” Előzmény: ókeresztény bazilika-típus VII. sz. közepe: hispániai vizigót templom

17 A román stílusú bazilika
Rosheim, plébániatemplom, 12. sz.

18 A román stílus – kolostori építészet
St. Nectaire bencés apátsági templom

19 A román stílusú templom belső térkiképzése
Dongaboltozat, bordákkal erősített A boltozat a félköríves lezárású tagozati- és formaelemek rendszerébe illeszkedik (ajtók, kapuk, árkádsorok, díszítő vakárkádok) Toulouse, Saint-Sernin templomfőhajója, 12. sz.

20 A román stílus (az első összeurópai stílusirányzat)
Murbach (Elzász), Bencés apátsági templom k. Ják, Szent György Bencés apátsági templom, 1220 –1256.

21 Bélapátfalva, ciszterci apátsági templom. XIII. sz.

22 Chartres, nyugati homlokzat, főkapu, tümpanon-dombormű, XII. sz.
Román stílusú szobrászat: Maiestas Domini Trónoló Krisztus az evangélista szimbólumokkal övezve Chartres, nyugati homlokzat, főkapu, tümpanon-dombormű, XII. sz.

23 Szobrászat Arles, St. Trophime templom Nyugati homlokzat főkapu
Stílusjegyek: Félköríves lezáródású formák Kapubéllet Tümpanon-dombormű Kapuosztó pillérszobor Klasszikus örökség: oszlopokkal tagolt felület Háromszügű tümpanon-forma

24 Törzsi művészet hatása (germán, kelta motívumok)
A Herefordshire-i templom kapuja. XII. sz.

25 Román stílusú szobrászat – a törzsi művészet hatása
Szarmata övdísz (Kr.e. 4. sz.) Viking hajó 850 k. Oseberg Souillac, 12. sz. kapuosztó pillér

26 Romás stílusú szobrászat (oszlopfők)
Chauvigny St. Pierre káptalani templom oszlopfői, XII. sz.

27 A képzőművészet szerepe a középkori keresztény művészetben
Bizánci művészet – kultikus funkció: Ikon (szentkép): mennyei szférában lévő szentek megjelenítése „Az ikonosztáz: látomás. …szentek és angyalok megjelenése, mennyei bizonyságok, mindenek előtt pedig az Istenanyja és a testet öltött Krisztus bizonyságának megjelenése: bizonyság arról, ami a testen túl van.” (Pavel Florenszkij: Az ikonosztáz Corvina, o.) Nyugati művészet – illusztratív funkció: „Ami az olvasni tudóknak az írás, a tanulatlan szemlélőnek ugyanaz a festészet…” I. Gergely pápa, VI. sz. vége (In Marosi: A középkori művészet olvasókönyve. Bp. Balassi Kiadó,

28 A román stílusú festészet XII. sz. Aviai oltár (táblakép)

29 A Seo de Urgel székesegyház antependiuma (oltár előlap) XII. sz.

30 Evangélista szimbólumok
Kódex illusztrációk X. sz-i kódex-illusztráció (Beatus: Apokalipszis-kommentár) Evangélista szimbólumok


Letölteni ppt "A középkor művészete Ókeresztény művészet II–V/VI. sz."

Hasonló előadás


Google Hirdetések