Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Levelező képzés BSc I. évf. Lesznyák Márta,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Levelező képzés BSc I. évf. Lesznyák Márta,"— Előadás másolata:

1 Levelező képzés BSc I. évf. Lesznyák Márta, mlesz@sol.cc.u-szeged.hu
Oktatástechnológia Levelező képzés BSc I. évf. Lesznyák Márta, 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

2 Áttekintés IKT szerepe az oktatásban
A használható eszközök áttekintése Power Point prezentációk alapelvei Következő alkalommal: Információkeresés és értékelés a neten Modern multimédiás eszközök 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

3 Oktatástechnológia = IKT
Információs Kommunikációs Technológia Okai: A tanár számára hasznos segédeszköz Információs írástudás szükségessége (diákok részéről) Egyszóval: információs kultúra 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

4 Miért van szükség információs írástudásra?
Lassan nincs szakma, ami e nélkül űzhető Ha van, rosszul fizetett, instabil Az ismeretek jelentős része digitalizálva (továbbképzés, átképzés terén fontos) Álláslehetőségek jelentős része digitalizálva Kapcsolati háló digitalizálódik (pl. iwiw) 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

5 Információs írástudás = ernyőfogalom
Számítógépes írástudás Digitális írástudás Internet írástudás Képi információ kezelése 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

6 Paradigmaváltás az oktatásban
Ipari társadalom Tudás alapú társadalom Tények, adatok, szabályok Képességek és kompetenciák Zárt, végleges, tankönyv-tudás átadása egyszeri alkalommal Élethosszig tartó kapcsolat tudás-hálózatok Rögzített, homogén csoportos tanulás Tanulás rugalmas, heterogén csoportokban (személyre szabott) Frontális oktatás „Konstruktivista” oktatás 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

7 Az információs robbanás hatása a tanári szerepre
„Digitális szakadék” Az iskola és a munka világa A fiatalok és az idősebbek (tanárok) között XX. századi tanármodell – apa, tudóstanár, a tudás monopolistája. XXI. századi tanármodell – társ, információmenedzser, révkalauz az információk dzsungelében. 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

8 Az IKT szerepe az oktatásban – A pedagógus
Korlátlan hozzáférés az információkhoz, Alacsonyabb költség és időigény, Rutinfeladatok kiváltása, munkateher csökkenés, Lehetőség az együttműködésre másokkal, Önálló továbbképzés. 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

9 Az IKT szerepe az oktatásban – A tanulók számára
Interaktív, egyénre szabott tanulási lehetőség, Jobb megértés a különböző, több oldalú prezentációs lehetőségek kapcsán (verbalitás → vizualitás), Egyéni sikerélmény, Hátrányos helyzetűek, speciális nevelési igényűek integratív, de egyénre szabott oktatása. 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

10 Az IKT szerepe az oktatásban – az adminisztráció terén
Tanulmányi előrehaladás könnyebb követése, Lényegesen könnyebb statisztikai és minőségbiztosítási felmérések és kiértékelések, Minőség és teljesítmény kontroll. 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

11 Magyarországi fejlesztések, beruházások
Sulinet hálózat kiépítése Sulinet Digitális Tudásbázis Sulinet Express adókedvezmény Pedagógustovábbképzések „Zsúrkocsi” Interaktív tábla 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

12 A tanári munka során használható eszközök, programok
Word – üzenetek, dolgozatok Excel – névsorok, osztályzatok, pontszámok, egyéb adatok kezelése egyes tantárgyak (matematika): ábrák, függvények Movie Maker – képek, videók, diaképsorok szerkesztése okatási céllal: jobb ha a tanulók csinálják! 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

13 Power Point Prezentációk – célja funkciója
írott és vizuális típusú információk gyors és egyszerű megosztása egy csoporttal Oktatásban: előadás, magyarázat, megbeszélés Ismeretterjesztés Konferenciaelőadás 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

14 PPT – előnyök és veszélyek
Haszna: strukturáltabbá tette az előadásokat Látványos, többcsatornás információközvetítés Veszélyei: (sok!) Szerkesztési Előadáshoz kapcsolódó 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

15 Milyen a jó PP? A tartalom kiszolgálója: Szép, esztétikus, egyéni
Világos üzenet Jól strukturált információ Kép, vizuális információ csak szolgál! Szép, esztétikus, egyéni (e kettő aránya?) 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

16 A prezentáció felépítése (oktatás, előadás)
Címdia (esetleg alcím), szerző, elérhetősége, alkalom, időpont Áttekintés: vázlat – miről fogunk beszélni Tartalmas diák Záró dia: „Köszönöm a figyelmet!” esetleg név, segítséget nyújtó kollégák, források feltüntetése 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

17 Diatervezési alapelvek
Egy előadás – egy formátum Minta dia használata: Nézet/minta = itt lehet megnyitni és szerkeszteni Csínján bánjunk a multimédiás animációkkal! Következetesen használjuk az animációkat! Minden diának legyen címe! 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

18 Szöveg tervezési alapelvek
Csak minimális szöveg! (kulcsszavak) Ne írjunk egész mondatokat! Diánként egy gondolat Diánként 3-5 pont Pontonként 6-8 szó (angol norma!) Pontonként 1-2 sor Diánként max. 7-8 sor 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

19 Rossz Dia! (Ilyet ne!) Túl sok szöveg került erre a diára. Nincs pontokba szedve, emiatt nehezebb is olvasni. Ráadásul nem csak a kulcsszavakat tünteti fel, hanem teljes mondatokat ír. Ugyanezt sokkal áttekinthetőbben is fel lehet tüntetni, amint az az előző dián is látszott. A hallgatóság túl sok időt fog eltölteni az itt írottak kibogogarászásával, ahelyett, hogy az előadóra figyelne. 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

20 Hogy nézzen ki a szöveg? Jól látható és olvasható legyen!
Betűméret: ez 28-as, ennél kisebb ne legyen. Már a 20-ast is alig lehet olvasni. A cím 39-es A számítógép monitorától kb. 3 m-re állva teszteljük a betűnagyságot! 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

21 Néha használhatunk WordArt-ot figyelemfelkeltés céljából!
Betűtípusok Sans serif (talpatlan) betűtípusok ajánlottak – monitoron olvashatóbbak Gyakoribbak: Arial (ez az), Helvetica Különlegesek: Abadi, Eras, Franklin Gothic, Futura, Gill Sans, Goudy Sans etc. Néha használhatunk WordArt-ot figyelemfelkeltés céljából! 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

22 Mit ne használjunk? Serif betűtípust (pl. Times New Roman, Rockwell, Bodoni stb.) – nyomtatva jobbak Túldíszített vagy nagyon különleges betűtípust Szűk betűtípust Árnyékolást Minél kevesebb dőlt betű és aláhúzás 2 betűtípusnál ne többet 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

23 A színekről Erős kontraszt: sötét háttér (fekete, kék) – világos szöveg (sárga, fehér) Színtévesztők miatt piros-zöld és kék-zöld kombinációt kerüljük! Projektoron másképp nézhetnek ki a színek! Sötét szobában ne használjunk fehér hátteret! 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

24 A színek pszichológiája
Nincs recept!!! Kerüljük a barnát! Oktatási környezetben: sötétzöld, oliva, pávakék háttér Piros: stimulál, problémás lehet Sárga: feliratszín, elsősorban pirossal és kékkel kombinálva Szürke: semleges 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

25 A színek pszichológiája
Nincs recept!!! Kerüljük a barnát! Oktatási környezetben: sötétzöld, oliva, pávakék háttér Piros: stimulál, problémás lehet Sárga: feliratszín, elsősorban pirossal és kékkel kombinálva Szürke: semleges 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

26 Rossz színek Kis kontraszt esetén nehéz elolvasni
Színek használata díszítésként zavaró és idegesítő. Szükségtelen minden ponthoz más színt használni Általában szükségtelen az alsóbb pontokhoz eltérő színt használni Nem érdemes túl kreatívnak lenni 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

27 Rossz háttér Elterelik a figyelmet, vagy nehezen olvashatóak
Érdemes a prezentáció során ugyanazt a hátteret használni 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

28 Rossz ábra 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

29 Rossz ábra 2. Kis vezetővonalak szükségtelenek Túl kicsi betűk
Színek nem logikusak Hiányzó cím Az árnyékolás félrevezető 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

30 Jó ábra 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

31 Rossz animációk ILYEN Szereted Az LÁTVÁNYOS Animációkat és hangokat
Az előadáson? 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

32 Utolsó lépések Helyesírás ellenőrzés
Értelmes elütések, ismétlődő szavak Ha lehet, más is nézze meg a diákat! 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

33 Előadás Szóbeli előadás alapelvei érvényesek
Különös kihívást jelenthet: Szemkontaktus tartása Felolvasás Összhang a diával Technikai problémák: videobejátszások Összhang: várjuk meg, amíg írnak! Addig ne beszéljünk másról! Ilyenkor jól jöhet a soronkénti beúsztatás. 2008. feb. 22. Lesznyák Márta

34 Köszönöm a figyelmet! Források:
B. Grimes: Tips for a great presentation Kelemen Rita: A Power Point használata Kovács Gábor: Hibás és helyes diák Magyar Bálint: a jövő iskolája 2008. feb. 22. Lesznyák Márta


Letölteni ppt "Levelező képzés BSc I. évf. Lesznyák Márta,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések