Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY"— Előadás másolata:

1 PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
6. előadás Major Zsolt Balázs -

2 Fejlődéspszichológia
Megszülettem! S minek? Gyermekkorom nem volt más, mint hosszú vándorlás. Emberré értem akkor! Erős emberré! Most mégis gyenge vagyok. Gyenge. Kivert kutya vagyok. Szükség szerint bánnak velem, hogy óvjak, őrizzek, szeressek. S, ha már nem kellek, talán még el is vernek. Verés után a seb begyógyul, de a heg sokáig ott lapul. Nemcsak a bőr felszínén, kicsiny szívem legmélyebb csücskén. Ezt nem látja senki más, csak egy borús hangulatú, szomorú lány. Magam vagyok a kivert kutya. Megcsóvált testem, lelkem darabjai elszórtan nyugszanak az élet útján. Párat összeszedtem, de sosem illeszkedett többé úgy a testemben, lelkemben, mint amilyen azelőtt volt. Nem leszek már a régi! Megszülettem! S minek? Síkos Claudia (20 éves) Aga utcai Gyermekotthon – Budapest

3 Fejlődéspszichológia
Bowlby: a csecsemőnek megfelelő anyai viselkedés!!! (=számára kiszámíthatóan…!) A KISZÁMÍTHATÓSÁG JELENTŐSÉGE…!!

4 Fejlődéspszichológia
Külső környezeti hatás: Elsődleges (szeretet) kapcsolat jelentősége Biztosan kötődő Bizonytalanul kötődő – elkerülő Bizonytalanul kötődő – ambivalens Zavarodottak Ainsworth kísérletek: Harlow kísérletek:

5 Fejlődéspszichológia
…hogyan is alakul ki a személyiségünk? Régen: Ma: Csecsemő = gyámoltalan ugyan, de érzékszervei működnek (és a tudata is a maga szintjén…!!) = érzéketlen lény Érez: Kísérletek: Látás Hallás (fejfordítás) Szaglás (édes felé „fordulás”) Megfigyelés Habituáció – diszhabituáció

6 Fejlődéspszichológia
Öröklés vagy környezet? …is-is…!! Érés (fejlődés) (szakaszos vs. Folyamatos…??) Környezet (kritikus periódusok!) Meghatározott szakaszok mindenkinél, de vannak egyéni különbségek: Környezeti hatások befolyásolhatják az érés folyamatát: Mászás Ülés Állás Temperamentum (ld. evokatív interakció!) Látás (pl. szürkehályogműtét két hónapos korig!) Lelki élet 1-6 hónap, ill., 1-3 év!! – Ld. Gyermekvédelem!!

7 Fejlődéspszichológia
Perceptuális (ld. szenzoros depriváció!) Fogalmi, nyelvi, kognitív Személyiség/érzelmi társas

8 Kérdések..? FEJLŐDÉSLÉLEKTAN:
Kisgyerekek vizsgálata – elmaradás, sérülés Családi konfliktusok, veszélyeztetettség felismerése… (Jelzés…!) A gyerek csak tünethordozó – segítség a családnak, szülőnek…! (pl. ambivalensen kötődő gyermek a vizsgálatkor – vö. kapcsolat, bizalom kiépítésének egyéb módjai! – csak, ha jó a kapcsolat, fogja elfogadni a szülő a segítségünket!! – vö.: énkép védi magát – szülő nyilván azt gondolja magáról, hogy ő jó szülő…!) - vö. pszichoszomatika…!!! (elsődleges-másodlagos betegségelőnyök = „jutalom”: pl. odafigyelés a szülő részéről… Kérdések..?

9 Fejlődéspszichológia
EKLEKTIKA…!!! – Pl. nemi identitás fejlődése Analitikusok Ödipális konfliktus – feloldás (Vagina-irigység…) Biológiai megközelítés serdülőkor – hormonok – énkép (lányokat jobban zavarja!) -> konfliktus szülőkkel többek között emiatt is lehet Szociális tanuláselmélet Nemhez igazodás vs. nemi identitás…! Tapasztalatok, vélemények?

10 KAMASZKOR SAJÁTOSSÁGAI… Kérdések & Bizonytalanság:
„Ki vagyok én?” „Honnan jöttem?” „Mikben higgyek?” „Hová tartok?” „Hol a helyem a világban…?”

11 Fejlődéspszichológia
Egész életen át tartó fejlődés! Erikson Tekintsünk magunkba…- tegye fel a kezét, akinek már nincsenek kérdései a világgal, önmagával kapcsolatban…!!  Problémának észleli? Igen Nem IDENTITÁS ELÉRÉSE KORAI ZÁRÁS Igen Megoldódott? IDENTITÁS DIFFÚZIÓ MORATÓRIUM Nem

12 Fejlődéspszichológia
Egész életen át tartó fejlődés! Erikson Élet-feladatok - Például: Bizalom sérülése: „jó vagy rossz…?” Autonómia sérülése: „meg kell enni, ha nem is esik jól…” Intimitás kialakulása előfeltétele az identitásnak (fiatal felnőttkor) Életközépi („alkotói”) válság – „kapuzárási pánik…” (felnőttkor) Életünk kiürülése / megelégedettség (időskor) Stb. „Pán Péter szindróma”…

13 Kérdések..? FEJLŐDÉSLÉLEKTAN:
Eriksoni időskor vö Individuálpszichológia…! Ld. ismét kamasz páciensek - De nem csak kamaszok: pl. életközépi válság, öregkori válság – Önöknek a lélekkel is foglalkozniuk kell…!! – Pszichoszomatika…!! Saját fejlődésük: hitvallásuk, kialakult nézeteik, életük szervezése, konfliktusaik megélése, megoldása – A személyiségükkel (is) dolgoznak – tartsák karban…!! Kérdések..?

14 Személyiség = „…az egyén személyes stílusát meghatározó és a környezettel való interakcióit befolyásoló egyedülálló és jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedési mintái” genotipus képesség IQ Adottság-rátermettség fenotipus nevelés tapasztalatok Stb.

15 Genetika (temperamentum)
Személyiség Genetika (temperamentum) Környezeti hatások vs. Reaktív Evokatív Proaktív interakció Önök szerint…? ..is-is – ld. Minnesota ikrek, stb.!

16 Kérdések..? SZEMÉLYISÉG (&KÖRNYEZET…): Miért jöttek orvosira…?
Miért azok a barátaik, aki,…? Miért úgy szervezik az életüket, ahogy…? (vö. Fejlődéslélektan: temperamentum!) Miért lesz valaki hipochonder – miért jár orvosról orvosra…? Miért nehéz elérni az A típusú személyiségnél, hogy lassítson (hogyan lehet, mégis elérni) – vö. Gondolkozás, ill. dolgok mögé nézés! / játszmák… - kiszolgáljuk vagy megtörjük… - „igen, és…”!!! Kérdések..?

17 Személyiség elméletek

18 Személyiség elméletek
Személyiség profilok - vonások Kényelmes Nyüzsgő Kényelmes Introvertált Extrovertált Introvertált

19 Személyiség elméletek
Freud Tudatos Tudat-előttes Tudatalatti Id Ego Superego

20 Személyiség elméletek
Más elméletek Szociális tanuláselmélet Tanuláselméleti megközelítés Fenomenológiai megközelítés Operáns (jutalmazott) kondicionálás Klasszikus (itt érzelmi alapú) kondicionálás Tabula rasa Darwini allegória Szeretet = Elfogadás Pozitív pszichológia (szemlélet…!) Gyermekvédelem! (pl. a jót meglátni mindenkiben!)

21 Személyiség elméletek
Képesek lennének emberéletet kioltani? Személyiség = személyiség + helyzet, kontextus, stb!! Ld. majd „ETIKA” is!!

22 Kérdések..? SZEMÉLYISÉG:
Ld. elemző, rendszer szemlélet…!! (Bio-pszicho-szociális modell – elengedhetetlen az orvoslásban!!) Attitüd és tényleges viselkedés viszonya… (ld. előző ea.!) Kérdések..?

23 Egész életen át tartó fejlődés:
„DOLGOK MÖGÉ NÉZÉS!” EKLEKTIKA BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS MODELL!

24 Kérdések és válaszok

25 Irodalom: A személyiség (- mérése, pszichoanalitikus megközelítés, behaviorista megközelítés, kognitív megközelítés, humanisztikus megközelítés, evolúciós megközelítés, eklektika), A pszichológiai fejlődés (öröklés és környezet,m újszülött képességei, társas kapcsolatok fejlődése) Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest , o. Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest , o.

26 Irodalom: Köszönöm figyelmüket!
A személyiség (- mérése, pszichoanalitikus megközelítés, behaviorista megközelítés, kognitív megközelítés, humanisztikus megközelítés, evolúciós megközelítés, eklektika), A pszichológiai fejlődés (öröklés és környezet, újszülött képességei, társas kapcsolatok fejlődése) Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest , o. Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest , o. Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY"

Hasonló előadás


Google Hirdetések