Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Pénzügyi intelligencia
2
Ha én gazdag lennék ... Kérdések a pénzről
3
Szeretnél gazdag lenni? Miért?
4
Mivel lehet ma sok pénzt keresni a világban?
5
Te hogyan szeretnél pénzt keresni?
énkép Alkalmazott Cégtulajdonos célok kapcsolatok Egyéni vállalkozó hozzáállás munka Befektető vágy
6
Találkoztál-e már a családban pénzügyi problémákkal (munkanélküliség, adósság, befizetetlen csekkek, kényszerű takarékoskodás, stb.)?
7
Mi az oka annak, hogy vannak a világban szegények és gazdagok?
8
Kitől vagy mitől függ a te anyagi jövőd?
9
Miért kell foglalkoznunk a pénzügyekkel?
Miért kell foglalkoznunk a pénzügyekkel? Mit mond a statisztika? Mire készít fel az iskola? Az ipari kor és az információ korának szabályai. Mit értünk pénzügyi intelligencián? Hol tanulunk a pénzről? Pénzügyi intelligencia 9
10
és az alkalmazkodóképesség
Ipari kor Az információ kora A tudás Hamar elavul, a tanulás gyorsasága és az alkalmazkodóképesség a döntő Lassú változás, hosszú érvényesség Az ipari korban lassúbbak voltak a változások. Az iskolában megtanult dolgok hosszabb ideig voltak érvényesek. Az információ korában hamar elavulttá válik a tudásunk. Fontos, hogy mit tanulunk, de még fontosabb, hogy milyen gyorsan tanulunk, változunk és alkalmazkodunk az új információkhoz. Pénzügyi intelligencia 10
11
Ipari kor Az információ kora Életkorunk előrehaladtával nőtt
Ipari kor Az információ kora Munkaerőpiaci értékünk Életkorunk előrehaladtával nőtt Életkorunk előrehaladtával csökken Pénzügyi intelligencia 11
12
Ipari kor Az információ kora A munkáltató Az alkalmazott
Ipari kor Az információ kora Ki a felelős a nyugdíjért? Az ipari korban a munkáltató volt felelős a nyugdíjtervünkért. Az információ korában az alkalmazott felelős érte. Ha hatvanöt éves korunkra elfogy a pénzünk, az a mi bajunk, nem a cégé. Az ipari korban számíthattunk rá, hogy az állam kihúz a bajból, ha mi vagy a családunk nehéz anyagi helyzetbe került. Az információ korának kezdetétől egyre több politikus ígérgeti, hogy megőrzi a szociális biztonságot és a kormányzati biztonsági háló programokat. Persze önök is, én is elég tapasztaltak vagyunk már ahhoz, hogy tudjuk: amikor a politikusok valaminek a megmentésére tesznek ígéretet, akkor az a valami már minden bizonnyal nem létezik. A munkáltató Az alkalmazott Pénzügyi intelligencia 12
13
Mit értünk pénzügyi intelligencián?
Mit értünk pénzügyi intelligencián? A pénzügyi intelligencia nem attól függ, mennyi pénzt keres az ember, hanem attól, hogy mennyit tart meg, és hogy milyen keményen dolgozik neki a pénze. Pénzügyi intelligencia 13
14
Az igazi szabadság nem az, hogy nem kell megtenned,
hogy azt teszel, amit akarsz, hanem az, hogy nem kell megtenned, amit nem akarsz.
15
Volt egyszer a pénz Mi a pénz? A pénz kialakulásának folyamata.
Mire jó a pénz? A magyar pénz története. Mit tudsz az Euróról? FELADATOK
16
Pénzügyi intelligencia
Az embereket az érzelmeik vezérlik. Pénzügyi alapfogalmak. A készpénzáramlás és mutatói. A pénzügyi intelligencia fő területei.
17
hogy napról-napra ugyanazt csinálja az ember, és azt várja,
A szenilitás első jele, hogy napról-napra ugyanazt csinálja az ember, és azt várja, hogy valami majd megváltozik és jobb lesz.
18
Ahhoz, hogy kikerüljünk a mókuskerékből,
pénzügyi műveltségre kell szert tennünk.
19
Hogyan keresnek pénzt az emberek?
20
A CASHFLOW-négyszög A C E B
Alkalmazott : biztos állásra, jó fizetésre és szociális juttatásokra törekszik, a biztonság gyakran fontosabb a pénznél. Cégtulajdonos: egy rendszerrel rendelkezik, amelyben hozzáértő emberekre bízza annak működtetését. tulajdonjog a rendszer felett az emberek irányításának képessége A C E B A CASHFLOW-négyszög 2. Befektető: pénzzel csinálnak pénzt. A pénz dolgozik nekik. A pénz ebben a negyedben válik gazdagsággá. Egyéni vállalkozó: a maguk urai akarnak lenni, nagyon keményen és egyedül dolgoznak. Az egyéni vállalkozó maga a rendszer.
21
Család - háztartás A család funkciói. A háztartás funkciói.
A háztartás pénzgazdálkodása. A háztartásvezetés formái. FELADATOK A 10 legnagyobb pénzügyi hiba. A tanulók egy vidéken élő magyar család helyzetébe képzelve magukat, átélik a családi gazdálkodás, munkamegosztás lehetőségeit. Megismerik a család, a háztartás, mint gazdasági egység jelentését. Gondolkodnak a különböző családokban megjelenő munkamegosztás azonosságán, különbségén. Megismerik a család bevételeinek leggyakoribb formáit. Egy családi beszélgetés keretében értékelik, pénzre váltják a munkát. Összehasonlítják a nagyon jó és a nagyon szűkös megélhetés lehetőségeit Magyarországon. 21
22
Vagyongazdálkodás a háztartásban
Vagyon az a forrás, amely jelen van a gazdaság minden területén. Megjelenési formáit tekintve megkülönböztetünk tárgyiasult vagyont (pénz, áru, értékpapír, gépek és eszközök, ingatlanok) és eszmei vagyont (használati jog, követelés, egy művészi alkotás).
23
Vagyon – másképpen: Az az idő, ameddig – minden jövedelemforrás megszűnése után – képes fenntartani jelenlegi életszínvonalát. 23
24
Miben segít a költségvetés?
A gazdagság titka. Mi az a költségvetés? A költségvetés elemei. Miben segít a költségvetés? Kiadáscsökkentés. Bevételnövelés. FELADATOK.
25
Ha többet költesz, mint amennyi pénzed van, hiányod lesz.
Ebben az esetben tudnod kell, honnan pótolod ezt a hiányt. Kölcsönkérsz? Eladsz valamit? Munkát vállalsz? Ha azonban kevesebb a kiadásod, mint a bevételed, akkor felesleged lesz, amit megtakarítasz, és később felhasználhatsz.
26
Miben segít téged a költségvetés?
Segít elejét venni az érzelem alapú vásárlásnak.
27
? Miben segít téged a költségvetés?
Eldöntheted, hogy mit engedhetsz meg magadnak. ?
28
Miben segít téged a költségvetés?
Követheted pénzed mozgását.
29
Döntéseink Döntéseink általában. A döntéshozatali folyamat.
Életpályánk pénzügyei. Döntést befolyásoló tényezők. Döntéshozatali módszerek. Döntésekkel járó kockázatok. Döntésinket befolyásoló gazdasági tényezők. Az elvétett lehetőség költsége. Hová fordulhatunk segítségért?
30
A döntést befolyásoló tényezők
1. Értékek Mi fontos neked, a családodnak, valamint a társadalom többi részének?
31
A döntést befolyásoló tényezők
2. Ismerősök Barátok, haverek, ismerősi kör, közösség, elvárás bizonyos (jó vagy rossz) viselkedésmódra
32
A döntést befolyásoló tényezők
3. Szokások, kultúra Idővel kialakult szokások alapján döntesz. „Én (mi) ezt így szoktam...”
33
A döntést befolyásoló tényezők
4. Érzelmek (szeretet, harag, csalódottság, közömbösség, elutasítás) Ha meghozol, vagy ha nem hozol meg egy bizonyos döntést.
34
Korszerű pénzkezelés Bankszámlanyitás.
A bankszámla kiválasztásának szempontjai. A bankválasztás lépései. Bankszámla-szerződés. Bankszámla-kivonat. E-bankolás. Fő a biztonság!
35
A bankkártya használata.
és az ATM A bankkártya. A bankkártya típusai. A bankkártya használata. Tudnivalók. Az ATM. Az ATM használata. Mire ügyeljünk?
36
Előlap A kártyát kibocsátó bank azonosítója
Nemzetközi kártyatársaság hologramja (biztonsági elem) Kártyaszám Nemzetközi kártyatársaság védjegye (pl.: Visa, MasterCard, American Express) Kártyabirtokos neve Hónap/év A kártya lejáratának dátuma
37
Hátlap Internetes fizetéseknél használt háromjegyű azonosító
Mágnescsík Kártyaszám vagy annak utolsó négy számjegye Aláírási sáv
38
Vásárlásaink Kisbolt – nagybolt. A vásárlási döntés. Telefonos eladás.
Rendszeres vásárlásaink. Internetes vásárlás. Fogyasztóvédelem és reklamáció. FELADATOK.
39
Mi az előnye egy kisboltnak?
Mi a hátránya egy kisboltnak?
40
Mi az előnye egy bevásárlóközpontnak?
Mi a hátránya egy bevásárlóközpontnak?
41
Legyőzheti-e a kisbolt a szupermarketet?
Ha igen, hogyan? Ha nem, miért nem?
42
Reklám Miért jó egy reklám? Miért reklámoznak? Reklámozási technikák.
Tisztességtelen reklámok. A reklámok elemzését segítő alapelvek. FELADATOK.
43
Miért szeretik és miért utálják az emberek a reklámokat?
44
Újság, szórólap, plakátok.
Hol találkoztok a mindennapokban a reklámokkal? Újság, szórólap, plakátok. Rádió, TV, internet
45
Melyek a jó reklám jellemzői?
A fogyasztó szempontjából? A reklámozó szempontjából?
46
Hitelek Kell-e a hitel? A hitel előnyei. A hitel hátrányai.
A hitelek csoportosítása. A hitel költségei. A THM. Hitelfajták. Hogyan döntsünk a hitelfelvételről. Az eladósodás problémája. FELADATOK.
47
1. Meddig nyújtózkodjunk?
Számtalan élethelyzet van, amikor a meglévő pénzünk nem elegendő egy régóta vágyott termék megvásárlásához, vagy életünk egy-egy fontos eseményének finanszírozásához. 1. Meddig nyújtózkodjunk? Számtalan élethelyzet van, amikor a meglévő pénzünk nem elegendő egy régóta vágyott termék megvásárlásához, vagy életünk egy-egy fontos eseményének finanszírozásához. Az életkor előre haladtával más és más problémák megoldása vár ránk. De akár kis dologról van szó, akár nagyobb értékű árucikkről, szolgáltatásról, ingatlanról (számítógép, utazás, autó, lakás stb.), minden esetben felmerül a kérdés: kell-e az a dolog annyira, hogy mástól kérjünk rá pénzt? Külső források bevonása lehetővé teszi számunkra, hogy előre hozzuk a vásárlásainkat, döntéseinket, nem kell megvárnunk, amíg összegyűjtjük rájuk a pénzt. Külső források bevonása lehetővé teszi számunkra, hogy előre hozzuk a vásárlásainkat, döntéseinket, nem kell megvárnunk, amíg összegyűjtjük rájuk a pénzt.
48
MIBŐL? Számítógép? Háztartási gép? Bútor? Motor? Autó? Utazás?
Továbbtanulás? Karácsony? Lakásvásárlás?
49
Megtakarítás A megtakarítás fogalma. Miért takarítunk meg?
A megtakarítás alapelvei. A megtakarítás eszközei.
50
Mottó: Megtakarításból nem lehet meggazdagodni.
A megtakarítás fogalma Megtakarítás: a rendelkezésre álló – általában egy hónapban megkeresett – jövedelemből a folyó fogyasztásra fel nem használt rész. Mottó: Megtakarításból nem lehet meggazdagodni.
51
Miért jó megtakarítani?
Pénzügyi célok elérése Vésztartalék létrehozása Előreláthatatlan események kihasználásának lehetősége
52
Miért takarítunk meg? Nagy értékű eszköz beszerzésére Nagy értékű
szolgáltatásra Anyagi biztonság megteremtésére Lakás, ház, telek Autó Lakberendezési tárgy Híradástechnikai eszköz Stb. Nyaralás Utazás Lakásfelújítás Autószerelés Stb. Nyugdíjas évek Gyerekek jövője Váratlan kiadások Jövedelem kiesés Stb.
53
Befektetés Kétféle probléma. Mit értünk befektetésen?
A befektetések kockázata. Elsajátítandó ismeretek. A 90/10-es szabály. A befektetés kiválasztásának szempontjai. A kamat. A 72-es szabály. A befektetések típusai. FELADATOK.
54
A befektetők 10%-a birtokolja a pénz 90%-át.
A 90 /10-es szabály A befektetők 10%-a birtokolja a pénz 90%-át.
55
Biztosítások Mi a biztosítás? Mire köthetünk biztosítást?
A biztosítás szereplői. Hogyan kössünk biztosítást? A biztosítások csoportosítása. Hogyan döntsünk a biztosításokról? A társadalombiztosítás. Az egészségbiztosítás. A nyugdíj.
56
Mi a biztosítás? Előre nem látható, véletlenszerűen bekövetkező károk, jövedelem kiesések, nagyobb összegű kiadások elleni védekezés. Alapgondolata: közös kockázatviselés. A kockázat felosztása egy adott közösségen belül. A befizetett biztosítási díjakból képződő alap a forrása a kifizetéseknek.
57
Mi a kockázatközösség? Tudjuk, hogy bizonyos százalékban mindenképpen baleset fog bekövetkezni. Azt azonban nem tudjuk, hogy személy szerint velünk történik-e baleset vagy mással. Kockázatközösséget hozunk létre. A közösség tagjainak rendszeres befizetéséiből alapot képzünk. Az alapból azok kapnak kárpótlást, akikkel a baleset ténylegesen megtörtént.
58
Egyik legismertebb biztosítás a kötelező gépjármű biztosítás
Egyik legismertebb biztosítás a kötelező gépjármű biztosítás. Mit jelent? baleset befizetés befizetés befizetés Vétlen autósnak kártérítés befizetés ALAP befizetés befizetés
59
Pénzügyi terv Mikor kell pénzügyi tervet készíteni?
A pénzügyi terv három pillére. A pénzügyi terv szerkezete. Tanácsok pénzügyi terv készítéséhez. Esetleírás.
60
Akinek van pénze: annak arról szól a terve, hogy hogyan fektesse be, hogyan őrizze meg annak értékét, mire költi el. Akinek van pénze, annak arról szól a terve, hogy hogyan fektesse be, hogyan őrizze meg annak értékét, mire költi el. Akinek nincs pénze a tervei megvalósításához, annak hitelt kell felvennie vagy meg kell terveznie, hogy miből lesz pénze (megtakarítási képesség).
61
Akinek nincs pénze: annak hitelt kell felvennie vagy meg kell terveznie, hogy miből lesz pénze (megtakarítási képesség). Akinek van pénze, annak arról szól a terve, hogy hogyan fektesse be, hogyan őrizze meg annak értékét, mire költi el. Akinek nincs pénze a tervei megvalósításához, annak hitelt kell felvennie vagy meg kell terveznie, hogy miből lesz pénze (megtakarítási képesség).
62
Aki nem tervez előre az csak sodródik az életben.
(kormány nélküli vitorlás) Ha van kormány a vitorlásodon, (van terved) mindegy milyen irányból fúj a szél, eljutsz a célodhoz. A lényeg az, hogy mindenkinek kell egy terv. Ez a terv egyedi, személyre szóló, magunknak kell a főbb pontjait megfogalmaznunk. Technikai jellegű segítséget kérhetünk, de a céljainkat és az annak érdekében szükséges lépéseket nekünk kell elfogadnunk és aztán lépésenként megvalósítanunk. A pénzügyi terv az életünk része, abba kell beleillesztenünk. Amilyen életet tervezünk magunknak olyan lesz a pénzügyi tervünk is. Aki nem tervez előre az csak sodródik az életben és szerintem az a legrosszabb.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.