Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Turisztikai desztináció menedzsment MIÉRT
Utazási döntések: komplex turisztikai termékek alapján Turizmus menedzsment gyakorlata: vonzerők fejlesztése termékfejlesztés helyett Döntés – földrajzi közelítés elve alapján Területről – imázs alapján Konkrét szolgáltatóról – teljesítmény alapján Jövőbeli cél: komplex termékfejlesztés
2
Turisztikai desztináció menedzsment (TDM)
Feladat: A TDM azon tevékenységek összessége, melyek ahhoz szükségesek, hogy egy turisztikai fogadótérség látogatókat vonzzon és számukra az ott tartózkodásuk során tökéletes utazási élményt nyújtson úgy, hogy közben a turizmus gazdasági és környezeti hatásai a desztináció közössége számára előnyösek legyenek rövid- és hosszú távon egyaránt. Cél: A TDM célja a fenntartható és versenyképes turizmus rendszerének kialakítása és működtetése egy turistákat fogadó térségben.
3
DESZTINÁCIÓ = FOGADÓTERÜLET
Mely: Egy földrajzi egység A vendégek egy szegmense célterületként kiválasztja Rendelkezik a turisták igényeinek kielégítéséhez szükséges infrastruktúrával A turizmus legfontosabb versenyegységei – komplex kínálatot nyújtanak WTO megfogalmazás Turizmus elemzésének, szervezésének alapegysége Jól megkülönböztethető földrajzi terület Turisták felkeresik és ott turisztikai tevékenységet végeznek A turizmus a gazdaságban jelentős (vagy nagy potenciállal bír) Privát szektor és közszféra együttműködése jellemzi
4
DESZTINÁCIÓ MINT MÁRKA
Állandó minőség Stabil ár-érték arány Könnyű elérhetőség Azonos megjelenési kép (szlogen, logo) – felismerhetőség, megkülönböztethetőség
5
DESZTINÁCIÓ - ELŐNYÖK Turisták számára: Azonosítható márka
Márkához rendelt minőségi várakozások Állandó, kiszámítható turisztikai termék Egyedi arculat Desztináció számára: Célirányos marketing lehetősége Hatékony kommunikáció Fogyasztói igényekhez való alkalmazkodás Speciális, egyedi fejlesztési irányok Márkahű vendégkör kialakulása Piacon egyedi arculattal megjelenő termék
6
Desztináció menedzsment szervezet
A desztináció turisztikai termékeit és egyéb szolgáltatásait egységben, komplex módon kezelő partnerek hosszú távú, szervezett együttműködése annak érdekében, hogy a turista élményét, illetve a turizmusból származó hatásokat optimalizáljuk a fenntarthatóság szempontjainak figyelembe vételével. Fő funkció: össztermék egységes arculatának megteremtése Legjellemzőbb feladat: koordináció szolgáltatók sajátosságainak és vendégek elvárásainak figyelembe vételével
7
Menedzsment tevékenység
Fogalma Szűken: vállalat irányítás Tágan: erőforrások hasznosítása a szervezet céljainak hatékony kitűzése és a célok megvalósítása érdekében Funkciói: Tervezés Szervezés Irányítás Vezetés
8
Vezetés Tervezés Szervezés Irányítás Mit, hogyan
Menedzsment Tervezés Mit, hogyan Jövőkép, Irányok kitűzése Emberek fel- sorakoztatása Motiválás Vezetés Szervezés Feladatok, erőforrások Irányítás Követelmények, ellenőrzés, beavatkozás
9
Menedzsment funkciók Tervezés
Célok és hozzájuk vezető út megfogalmazása Szükséges tevékenységek és erőforrások meghatározása Elemzés - célkitűzés - program - ütemterv - költségvetés Szervezés Célok hatékony elérése érdekében a tevékenységek és erőforrások összehangolása Feladatok elosztása - kapcsolati háló kialakítása - erőforrások biztosítása Irányítás A tevékenység ellenőrzése, célok megvalósítása, korrekciók Követelmény - mérés - értékelés - beavatkozás Vezetés Tagok viselkedésének tudatos befolyásolása a célok elérése érdekében
10
Menedzsment technikák
Management by exception Partnerek önállóságán alapul Kivételes esetekben történő beavatkozások Management by results Mérhető mutatókra koncentrál Eltérés esetén beavatkozik Management by objectives Célok közös megfogalmazása Elkötelezettség a végrehajtásban Management by cooperation Célok és tevékenységek közös megfogalmazása Menedzser kiválasztása az együttműködő partnerek közül + Management by walking around
11
Menedzsment típusok Stratégiai menedzsment Termékmenedzsment
Projekt menedzsment Krízismenedzsment
12
Mit jelent a desztinációs menedzsment
Jól szervezett menedzsment, mely megteremti az összhangot mindazon szervezetek, partnerek között, melyek a desztináció arculatát alakítják. Fő feladatok: A desztináció marketingtevékenységének szervezése Úgy alakítsa a desztináció által kínált szolgáltatásokat, hogy azok találkozzanak a vendégelvárásokkal Alakítson ki olyan vállalkozói környezetet, mely a turizmus fejlődéséhez hozzájárul Vendégek magatartását igazítsa a helyi lakosság és a környezet érdekeihez
13
A hatékony desztináció-menedzsmenttel szemben támasztott követelmények
• Járuljon hozzá ahhoz, hogy a látogatóknak megfelelő színvonalú tapasztalatai legyenek a térségről, melyek felülmúlják elvárásaikat • Járuljon hozzá a helyi közösség hosszú-távú jólétéhez és fejlődéséhez - munkahelyekkel, bevételekkel, stb. • Javítsa az üzleti szektor nyereségességét, legyen a desztináció valamennyi turisztikai résztvevője számára nélkülözhetetlen • Optimalizálja a turizmus gazdasági, környezeti- és szociális hatásait, alakítson ki felelősségteljes és fenntartható egyensúlyt a gazdasági, szocio-kulturális és környezeti érdekek között. Legyen „előregondolkodó” - de ne egyedüli ötletgazda Legyen „tanácsadó” - d ne diktátor Legyen „összekötő kapocs” Legyen „befogadó”
15
FELADATOK 1 - Megfelelő környezet kialakítása
• Infrastruktúra kialakítása, tervezés • Humán erőforrás fejlesztés • Termékfejlesztés • Technológiai fejlesztések • Megfelelő partnerség a kapcsolódó ágazatokkal Az erős és önálló DMO szervezet elengedhetetlen feltétele annak, hogy ezeket a feltételeket megteremtse, gondoskodjon a vezetésről és koordinálja a folyamatokat
16
FELADATOK 2 - Marketing • A desztináció promóciója, brand- és imázs kialakítása • kampányok, akciók tervezése, lebonyolítása • Pontos, megbízható információ szolgáltatás • Foglalási rendszerek működtetése / támogatása • CRM (Customer Relationship Management)
17
FELADATOK 3 - Menedzsment tevékenység
• Szervezés és menedzsment a minőségi szolgáltatások megteremtése érdekében • Új termékek bevezetése • Rendezvények, fesztiválok kialakítása és menedzsmentje • Vonzerők fejlesztése és menedzsmentje • Képzések, továbbképzések, tréningek • Üzletviteli tanácsadás • Stratégiaalkotás, kutatások és fejlesztési projektek
18
A DMO-k szerepe Vezetés – stratégiai irányok és magas színvonalú szaktudás • Tervezés – Versenyelőny startégia kialakítása – Fejlesztési- és marketing tervek készítése – Üzleti tervezés • Szervezés – A tervek megvalósításának szervezése és koordinálása – megfelelő szervezeti struktúra és szervezeti folyamatok kialakítása – Partnerkapcsolatok kialakítása – Biztonságos pénzügyi háttér – Előnyös vállalkozói környezet
19
A DMO-k szerepe - 2 - • Teljesítménymenedzsment
– Teljesítmény mérése és díjazása – Monitoring rendszer kialakítása és működtetése – Hiányosságok meghatározása és kiküszöbölése Legyen hiteles, mint a desztinációt sikeresen szervezni, irányítani képes szervezet Legyen képes hatékony és tartós partnerkapcsolatok kialakítására a vállalkozói- és közszféra területén is, hogy mindezen érdekelt szervezetek együttműködjenek a közös desztinációs jövőkép és imázs kialakításában
20
A szervezet kialakítása
• Nemzeti / regionális és helyi önkormányzat • Gazdaságfejlesztési ügynökségek, kamarák • Helyi hatóságok, érintett szervezetek • Városi menedzsment szervezetek • Közlekedési vállalatok, személyszállítók • Nevezetességek, rendezvények és kulturális intézmények • Szálláshely szolgáltatók • Vendéglátóhelyek, kiskereskedések • Egyéb turisztikai- és szabadidős szolgáltatók • Utazásszervezők, konferencia szervezők • Helyi turisztikai konzorciumok, társulások • Business support agencies • Szakmai oktatási, képző- és továbbképző intézmények
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.