Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
OBJEKTUMORIENTÁLT PROGRAM
KOVÁCS DÁVID
2
Előzmények A strukturált programozást felváltja az objektumorientált programozás, hiszen a strukturált programozás már nem képes a megváltozott igényeknek megfelelő szoftver megalkotására. Szoftverkrízis: A szoftverfejlesztés válsága, amely az 1960-as évek végén robbant ki: Hagyományos módszer Minőségi szoftver Megoldás: Objektumorientált tervezési szemlélet elterjedése Modellkészítés
3
Objektumorientáltság
Az objektumorientáltság egy szemléletmód, amelynek alapján több rendszerfejlesztési módszertant is kidolgoztak és publikáltak. Az objektumok általános használatához definiálni kell az objektum környezetét (osztályát), ez lényegében egy sablonként használható több azonos típusú objektum egyidejű használatához.
4
Objektumorientált program
Az objektumorientált programozás (angolul object-oriented programming, röviden OOP) egy programozási módszertan. Ellentétben a korábbi programozási módszertanokkal, nem a műveletek megalkotása áll a középpontban, hanem az egymással kapcsolatban álló programegységek hierarchiájának megtervezése. Az objektumorientált gondolkodásmód lényegében a valós világ lemodellezésén alapul. Az Objektumorientált program tehát egymással kommunikáló programok összessége, amelyben minden objektumnak megvan a jól meghatározott feladata.
5
Néhány fogalom Osztály (class): Az osztály egy felhasználói típus, amelynek alapján példányok (objektumok) hozhatók létre. Az osztály alapvetően adat és metódus (művelet) definíciókat tartalmaz. Objektum (példány): Információt (adatokat) tárol, és kérésre műveleteket végez. Van állapota.
6
Minőségi szoftver Helyesség Hibatűrés Védje ki a felhasználó hibáit
Karbantarthatóság Könnyű módosítás Bővíthetőség Új igény szerint Újrafelhasználhatóság Kompatibilitás Operációs rendszerrel Felhasználó-barátság Könnyen kezelhető Hordozhatóság Gépről-Gépre Hatékonyság Célirányos feladatmegoldás Ellenőrizhetőség Integritás Sérthetetlenség Szabványosság
7
Vízesés-Modell Legrégebbi modell – Termékfejlesztésre koncentrál, az első példányig dolgozik, modellez.
8
FOLYAMAT
9
Jellemzői Üzenet/Kérelem Felelősség Bezárás, információ elrejtése
Polimorfizmus (többalakúság) Osztályozás Osztály számossága Öröklődés Késői kötés
10
Objektumorientált rendszerfejlesztés lépései
Analízis Tervezés Kódolás Tesztelés
11
Analízis Egy szoftver fejlesztésének korai fázisaiban a megvalósítandó rendszer feladatait szeretnénk feltérképezni: a funkcionális és egyéb jellegű követelményeket. Más szóval, a kérdés ilyenkor az, hogy a rendszernek mit kellene tennie.
12
Tervezés A meglévő modell alapján a szoftver konkrét (megvalósításához) vezető utat tervezzük meg. Ilyenkor arra keressük a választ, hogy a meghatározott specifikációt hogyan valósítsa meg a rendszer.
13
Objektumorientált rendszerfejlesztés módszerei
OMT – 1991 (Object Modelling Technique = Objektum Modellezési Technika) Booch – 1991 (Grady Booch – amerikai szoftverfejlesztő) OOSE – 1992 (Object-Oriented Software Engineering = Objektum Orientált Szoftver Fejlesztés) UML – (Unifited Modelling Language = Egységesített Modellező Nyelv).
14
Objektumorientált nyelvek osztályozása
Tiszta objektumorientált nyelvek SmallTalk – 1972 Eiffel – 1988 Hibrid nyelvek C Java – 1986 Pascal – 1986 CLOS – 1988 Objektum alapú nyelvek Amelyekben létezik az objektum fogalma, de nem objektumorientáltak
15
Objektumorientált vizuális fejlesztőeszközök
C++ SmallTalk Object Pascal
16
CASE eszközök CASE = számítógéppel támogatott szoftver-fejlesztés)
17
OO fejlesztési lépések
Analízis Követelmény-feltárás Követelmény-elemzés Feladatspecifikáció
18
Osztályhierarchia-diagram Objektum-diagram Állapot-diagram
Tervezés Osztálydiagram Osztályleírás (osztály neve, feladatleírás, objektumok száma, kapcsolatok, adatok) Osztályhierarchia-diagram Objektum-diagram Állapot-diagram Együttműködési diagram Használati eset diagram Szekvencia-diagram Programterv
19
Objektumok tesztelése Osztályok tesztelése Egységteszt Rendszerteszt
Kódolás Implementálás Forráskód Tesztelés Objektumok tesztelése Osztályok tesztelése Egységteszt Rendszerteszt Dokumentálás Folyamatosan, a fejlesztés minden fázisában.
20
Az élelmiszerbolt OO-terve
Osztálydiagram Használatieset-diagram, forgatókönyv Együttműködési diagram Szekvencia diagram Állapotdiagram Aktivitásdiagram Komponensdiagram Telepítési diagram
21
A rendszernek követni kell az objektumorientált rendszerek tervezésének egyik legismertebb formáját az Adatok-vezérlő-nézet (Modell-Controller-View) tervezési mintát. Ennek alapja, hogy a modell réteg csak adatokat tárol, a vezérlő rétegben lévő osztályok tartalmazzák a művelet/lekérdezést megvalósító osztályokat, míg a nézet réteg csak a megjelenítésért felel. A NÉZET KÖZVETLENÜL NEM FÉR HOZZÁ A MODELLBEN LÉVŐ ELEMEKHEZ.
22
Használati-eset (Use-case) diagram
23
Szekvencia-Diagram
24
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.