Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Reklám etika
2
Reklámtörténet – reklámetika
3000 éve kikiáltók ókori görögök első kóstoltatók – reklámügynökök ókori Róma Cicero csalók-reklámhiénák elleni bírálat, első etikai szabályozási igény Cégreklámok – mai emblémák ősei Lovas szobor talapzatán az első reklámok Anglia III.Henrik – állami jogi szabályozás - cégér
3
Reklámtörténet – reklámetika
1292. bor- és általános kikiáltók – reklámszakemberek első egyesülése XIV-XV cégérek elterjedése művészi reklám Könyvnyomtatáskönyvkatalógus XVII újsághirdetések 1937 első nemzetközi reklámetikai kódex
4
Reklám funkciói Üzenetet hordoz Információt nyújt Tájékoztat
Terméket ajánl Vásárlásra ösztönöz Fogyasztói döntéseket befolyásolja Szórakoztat Erkölcsi értékeket, antiértékeket hordoz
6
Reklámszabadság- Reklámkorlátozás
Érvek a reklámszabadság mellett: Szólásszabadság egy alesete a reklámszabadság Ami termelhető, annak reklámozása is indokolt
7
Reklámszabadság- Reklámkorlátozás
Érvek a reklámkorlátozás mellett: egészségvédelem
8
Gyermek- és ifjúságvédelem Nem hathat a reklám károsan a gyerekkorúak
Fizikai Szellemi Erkölcsi fejlődésére
9
Fogyasztóvédelem
10
Közbiztonság védelme Fegyver Lőszer Robbanószer reklám tilalma
11
Rekláméletet befolyásolja, szabályozza
Gazdaság Jog Erkölcs
12
A gazdaság szabályozó szerepe
Gazdasági átalakulás: Nő a kínálat Bővül a választék Telített és aktív a piac Versenyhelyzet Növekvő reklámtevékenység: Fogyasztót el kell igazítani Vevők érdeklődését orientálni, befolyásolni „Közhírré kell tenni”
13
A jog szabályozó szerepe
Gazdasági reklámtevékenységről szóló évi LVIII. Törvény (2001ben módosították) A kereskedelmi szólásszabadságot megadja, néhány meghatározó össztársadalmi érdek, érték oldaláról korlátozva Nem terjed ki a hatálya más reklámokra (politikai, társadalmi célú) Kerettörvény
14
Etikai szabályozás Erkölcs alkalmas a legszélesebb körű szabályozására
15
Területek jellemzői, ahol az erkölcsi szabályozás indokolt
Tevékenysége, közvetlenül az emberre irányul, vagy nagy hatással van a tömegekre (emberi értékek közvetítése) Kiszolgáltatott az egyik fél, hatalmi pozíció Sajátos konfliktuslehetőség Tevékenységek: Alkotás, kreativitás jellemzi Kockázatvállalással – felelősséggel jár
16
Erkölcs - reklám etika Az erkölcs az embernek mint totalitásnak egy eleme, nem önálló rész Vannak átöröklődő vonások, de döntően változóak Tartalma eszmei-tudati, gyakorlati
17
Reklám erkölcsi szabályozásának eszköztára
Pozitív előírások Megengedés Tiltás Külső eszközök Belső eszközök
18
A. Erkölcsi szabályozás külső eszközei
Szokások Közvélemény Erkölcsi normarendszer Normák élet minden területén jelen van Normák, speciálisan reklámhoz kapcsolódnak
19
B. Erkölcsi szabályozás belső eszközei
Reklámetikai kódexek 1997-es reklámtörvény: jog – gazdaság harmonizálása Magyar Reklámetikai Kódex 1997: jog – gazdaság – erkölcs harmonizálása Kódex a jogot kiegészíti
20
Etikus kommunikáció szubjektív fogalom, így etikátlan kommunikációról, mint véleményről beszélhetünk. Szankcionálni, a Reklámetikai Kódex alapján lehetséges, büntetni szinte lehetetlen a vállalati kommunikációt, pontosabban a reklámozást a reklámtörvény jogilag, míg a reklámetikai kódex erkölcsileg szabályozza egy reklám szövegezése alapján szó szerint igaz lehet, kiskapuk mégis léteznek-> apró betűs részletek, a bújtatott üzenetek az etikus reklámok nem csupán a rájuk vonatkozó törvényi, és etikai szabályoknak tesznek eleget, hanem valamivel többet adnak a társadalomnak (pozitív magatartás, értékrend formálás)
23
CSR (Corporate Social Responsibility) Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása
létfontosságú, hogy a reklámszakma támogassa a CSR programokat, hirdetéseket szüksége lenne a társadalmi felelősségvállalás kommunikációjának jogi szabályozására, mivel a hatályos médiatörvény burkolt reklámról szóló része nehéz helyzetbe hozza a hirdetőket 2007 óta szakértői testület segíti az Országos Rádió és a Televízió Testület Munkáját a CSR kommunikációjának megítélésben etikus multinacionális vállalatok (T-Com, McDondald’s), akik társadalmi felelősséget vállalnak T-Com óriásplakát-kampánya: „előforduló” társadalmi jelenségek, mint családon belüli erőszak, és rasszizmus. A kampány a problémákra hívja fel a figyelmet.
24
Reklám etika +
25
Non-stop 23 óra
26
A körhinta nem okoz hányingert
27
„Gyermek“ élelmiszer – vodka, sör, élelmiszer, vodka, sör
28
Sör – Tankönyv - Cigaretta
29
Speciális paradicsom
30
Esküvői csokrok – törzsvásárlóknak kedvezmény
31
Adidas – bejárat a Nike boltból
32
VIP taxi
33
„Utolsó vacsora“ vegyesbolt – rovarirtó szerek – tisztító szerek
34
Segítsen a láthatatlannak
35
Ajándék
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.