Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A média mint nevelési intézmény

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A média mint nevelési intézmény"— Előadás másolata:

1 A média mint nevelési intézmény
A média nevelő hatása

2 Dilemmák Állam nélküli állam V. Illegitim hatalmak?

3 MÉDIA

4 MÉDIA Informáló Értékközvetítő – értékformáló (nyelv, beszéd)
Szocializációs hatás (legfőbb érték?) Műveltségközvetítő („Legyen ön is…”) Erkölcsösség és média Tolerancia (pedagógiai érték) megjelen(ít)ése Esztétikum (közízlés, szappanopera) Személyiségalkotó szerep

5 Adatok USA: (1982) napi 3-4 óra
Baló György: 16 éves korunkig 2 év tv nézés Hatások: Napi több mint 1 óta tv-zés: beszéd,- s olvasási készség, beszédkészség romlása Irreális hazug világ (klisék) Negatív hősök, devianciák ?

6 Tipizálás (tartalom szerinti)
A gyermekkor-értelmezésektől a gyermekkor haláláig (Aries – Buckingham) Napjainkban: „hiányállapot”, csak a jövőhöz viszonyítva tudja értelmezni A műsorok (hatások) tartalmuk szerint feloszthatók: Erőszak Reklámok szexualitás

7 Gyermekeknek szóló filmek Gyermekekről szóló filmek
Gyerekek a hírekben (kedvelt) Toposzok (klisék) Szülői szerep (cslád) feladatainak átvétele: dada Szülők iskolája: „életszerű helyzetek”, diskurzus Valódi problémák? (Mónika show)

8 Erőszak (következményei): agresszió, az agresszív cselekmények megnövekedése,
-mert nem érthető a cselekmény (okok/motívumok) centrálás Eleve az erőszakos gyerekek nézik Ha 8 éves kor előtt túlnyomó részt agresszív mozit néz: ez 18 éves kor után is megmarad „Éjjeli menedékhely” – halál közömbösség

9 A reklámok 9-10 éves korig a felnőtt információk feltétel néküli elfogadása: reklám készpénznek tekintése (elvárjuk, h. magától távolodjon el a fikciótól) Álomvilág Szociális feszültség erősítése Szükséglet megteremtése (fogyasztói társadalom) „ismeretterjesztés” (coldrex)

10 A reklám világa A reklámok világa utópisztikus közeget kínál
Melyből a felnőttek kizárhatók („videójátékkal játszó gyerekek + gabonaszelet, kis ház a fa tetején) A sugallt gyermeki világ: tiszta, jó, ártatlan (Henkel mosópor), játék, spontaneitás, egzotikum, kaland A felnőttet nevetségessé tenni, kizárni ebből a világból (buszsofőr keksszé válik)

11 Szexualitás Amely erőszakkal társul
Csak testiség (tökésletes nők és férfiak) Nem tanulható egyébként Öncélú

12 Összegzés: Túlzottan egyoldalú a média megítélése (negatív)
Kétségtelen a tudásközvetítő funkció  ez azonban kisebb anyagi haszonnal kecsegtet Agresszivitás elleni küzdelem: 1:1 (videók!) Ha a legkedveltebb forma, legyen helye az iskolában

13 Megoldások Oktatásba bevonás Együtt nézi a család
Magyarázatokkal, interpretációval látja el Eltávolodás a fikciótól Mennyiségi korlát Minőségi korlát Odafigyelés  felelősség, tudatos együttélésre nevelés


Letölteni ppt "A média mint nevelési intézmény"

Hasonló előadás


Google Hirdetések