Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei"— Előadás másolata:

1 A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei
Dr. Bodrogi Andrea Kék Pont Drogambulancia

2 Motivációs interjú Kidolgozói: Miller és Rollnick Célja:
Szerhasználat, mint problémaviselkedés megváltoztatása Alkalmas: Mindenfajta nem kívánatos viselkedés megváltoztatására

3 Szenvedélybetegek terápiája
Miben különbözik egyéb terápiáktól? Nem motivált kliensek Nehéz a szerződéskötés Szerződés-szegések – új és új szerződések Alkalmazkodunk a kliens motiváltsági állapotához

4 Miért nem motivált? Drogfogyasztás: Elvonási tünetek csillapítása?
Drogfogyasztás kezdetén jelentkező pozitív hatások „élvezete”? Vágyik az eufóriára

5

6 A motivácó fázisai Prekontempláció Termináció

7 A motiváció fázisai SZAKASZ LEÍRÁS KONZULTÁCIÓS CÉLOK
Prekontempláció Nem is gondol Információ-közlés a változásra Feedback Kontempláció Ambivalens Ambivalencia átbillentése a változás iránt Önmotiváló állítások előhívása Személyes célok és a viselkedés közötti ellentmondások feltárása Önbizalom támogatása

8 A motiváció fázisai Stratégiák SZAKASZ LEÍRÁS KONZULTÁCIÓS CÉLOK
Determináció Kognitívan elszánt Elszántság a változás iránt megerősítése Stratégiák eltervezése Cselekvés Megkezdte a változást Új akadályok felis- merése és kezelése Visszaesés-megelőzés

9 A motiváció fázisai SZAKASZ LEÍRÁS KONZULTÁCIÓS CÉLOK
Fenntartás A viselkedés Stabilitás biztosítása változás stabil Visszaesés-megelőzés Relapszus Nem kívánt viselkedés Visszaesés felismerése megjelenése Elszánás újra- alapozása Új viselkedési stratégiák Termináció A változás stabil Stabilitás biztosítása

10 A motivációs interjú Javasoljuk a viselkedésváltozást
Az alkohol – és droghasználatot probléma-viselkedésként kezeljük A motivációs interjú célja: A kliens kívánja szerhasználó viselkedésének megváltoztatását

11 A motivációs interjú Direktív, kliens centrikus konzultációs technika
A nem kívánatos viselkedés megváltoztatását célozza Segít a kliensnek felismerni és kifejezni ambivalenciáját Felhívja a figyelmet a szerhasználó életmódban rejlő ellentmondásokra

12 A motivációs interjú Az ambivalenciát a változatás irányába billenti át A nem direktív konzultációval összehasonlítva fókuszáltabb, és célorientáltabb Az ambivalencia vizsgálata és megoldása áll a középpontjában

13 A motivációs interjú 2., Diszkrepancia kialakítása
1., Az empátia kifejezése 2., Diszkrepancia kialakítása 3., Az ambivalencia erősítése 4., A vitatkozás elkerülése 5., Ellenállás kezelése 6., A változtatás képességének támogatása

14 A motivációs interjú gyakorlati alkalmazásának módszerei
konzultációs technikák:   nyitott kérdések visszatükröző figyelem         megerősítés   összegzés

15 A motivációs interjú gyakorlati alkalmazásának módszerei
Információközlés Feedback Előnyök-hátrányok Elégedettség az élettel Hátratekintés Előretekintés A használó személye Segítség a döntéshozásban Szerződéskötés

16 6., Támogassuk a kliens önbizalmát
Szerződéskötés 1.,Mérjük fel a motivációt 2., Adjunk hangot aggodalmainknak 3., Hangsúlyozzuk, hogy a változásban milyen nagy szerepe van a kliens felelősségének 4.,Adjunk világosan érthető tanácsot 5.,Empátia 6., Támogassuk a kliens önbizalmát

17

18 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei"

Hasonló előadás


Google Hirdetések