Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Programozás alapjai
2
Adat: a világban előforduló objektumok számunkra fontos tulajdonságai.
Információ: az az adathalmaz, ami számunkra új ismeretet tartalmaz. Algoritmus:egy feladat megoldását eredményező véges számú lépésben véget érő, egyértelmű szabályokkal megfogalmazható műveletsorozat.
3
Program: a számítógép számára érthető instrukciók sorozata, mely az adatok megfelelő számításaival és mozgatásaival egy feladat megoldását célozza. Ha egy algoritmust a számítógép által értelmezhető és végrehajtható lépésekből építünk fel, programnak nevezzük. Az elemi lépéseket utasításnak nevezzük.
4
Algoritmus tulajdonságai (I)
Lépésekből áll. Végrehajtása lépésenként történik. Minden lépésnek egyértelműen végrehajthatónak kell lennie. A végrehajtásnak mindig van valamilyen tárgya (objektuma). A végrehajtandó instrukciónak valamilyen célja van. Az algoritmusnak általában vannak bemenő adatai, melyeket felhasznál.
5
Algoritmus tulajdonságai (II)
Az algoritmusnak legalább egy kimenő adatot produkálnia kell. Az algoritmus véges számú lépésből áll. Legyen az algoritmus hatékony! Az algoritmus legyen megbízható. A felhasználó szempontjait maximálisan vegye figyelembe. Legyen a program felhasználóbarát!
6
Algoritmusok felépítése
Egy tetszőleges algoritmus felépíthető a következő elemekből: Szekvencia :egymás után végrehajtandó tevékenységek sorozata. Szelekció : választás megadott tevékenységek közül. Iteráció : megadott tevékenységek ismételt végrehajtása. Feltétel nélküli ugrás: vezérlés átadása a program egy megadott pontjára.
7
A folyamatábra jelölésrendszere
Tevékenység-csomópont: Tevékenység A tevékenység-csomóponton áthaladva a tevékenység végrehajtódik. Döntéscsomópont: Igaz Nem F Döntéscsomóponthoz érkezve az F feltételtől függően a vezérlés az igaz vagy hamis ágon folytatódik.
8
A folyamatábra jelölésrendszere
Gyűjtőcsomópont: A nyilak az algoritmus végrehajtása során összefuthatnak. A gyűjtőcsomóponton áthaladva a végrehajtás ugyanazzal a tevékenységgel folytatódik, függetlenül attól, mi történik a csomópont előtt.
9
A folyamatábra jelölésrendszere
Részletezés: tevékenység A részletezéssel jelölt tevékenység nem elemi tevékenység, az egy külön folyamatábrán kifejtésre kerül. Kapcsolódási pontok: A A
10
A folyamatábra jelölésrendszere
Program eleje: start Program vége: stop
11
A folyamatábra jelölésrendszere
Adatbevitel: változó Adatkiírás: adatok
12
Szelekciók Egyágú szelekció (IF…THEN) IF kif. igaz utasítás hamis
13
Szelekciók Kétágú szelekció (IF…THEN…ELSE…) igaz IF kif. hamis
Utasítás 2 Utasítás 1
14
Szelekciók Egymásba ágyazott szelekció igaz hamis IF f1 hamis IF f2
Utasítás 1 igaz Utasítás 2
15
Szelekciók Többágú szelekció igaz IF f1 utasítás1 hamis igaz IF f2
16
Szelekciók Többágú szelekció (CASE) CASE = ESET
Case fifejezés Of érték1: utasítás1; érték2: utasítás2; érték3: utasítás3; … else utasítás end;
17
Iterációk Előltesztelő ciklus (WHILE)
- a ciklus mindaddig ismétli a hozzá tartozó utasítást (a ciklus törzsét), amíg a vizsgált kifejezés értéke igaz. Kif. hamis a ciklus utáni utasítás igaz utasítás
18
Iterációk Hátultesztelő ciklus
-mindig az utasítás végrehajtását követi a feltétel kiértékelése, és mindaddig ismétli a ciklus magját, amíg a vizsgált kifejezés értéke igaz. ciklus magja felt. hamis igaz a ciklus utáni utasítás
19
Iterációk Növekményes ciklus (FOR)
- a ciklusmagot egy előre meghatározott számszor hajtjuk végre. Inicializáló kifejezés Ciklus magja a ciklus utáni utasítás
20
Algoritmusok felépítése
Egy tetszőleges algoritmus felépíthető a következő elemekből: Szekvencia :egymás után végrehajtandó tevékenységek sorozata. Szelekció : választás megadott tevékenységek közül. Iteráció : megadott tevékenységek ismételt végrehajtása. Feltétel nélküli ugrás: vezérlés átadása a program egy megadott pontjára.
21
Strukturált program Szekvencia Szelekció Iteráció
A strukturált programozásban ismeretlen a feltétel nélküli ugrás fogalma.
22
A Pascal program felépítése
Fejléc Típus deklarációja Adatok leírása Eljárások és függvények leírása Főprogram
23
A Pascal program felépítése
Program azonosító; Var változóazonosító: típus; Begin Parancssor (algoritmus leírása); End Mire utal a Type Mismatch hibaüzenet? Mire utal a „ ; ” expected hibaüzenet?
24
A program építőelemei Szimbólumok (pl. :;<*>()=/ )
Fenntartott szavak (pl. begin, var, if, function) Azonosítók - programelem azonosítására használják Címkék Számkonstansok (pl 4,6,3) Szövegkonstansok (aposztróf közé zárt karakter(ek) ) Elválasztójelek (szóköz, megjegyzés)
25
Típusok csoportosítása
A típus az objektumban tárolt érték értelmezését határozza meg. Skalár (egyszerű) típusok: shortint (8 bit) … 127 Byte (8 bit) …255 Integer (16 bit) …32767 Word (16 bit) …65535 Longint (32 bit) … Real (6 bájt) ,9* ,7*1038 Single (4 bájt) * ,4*1038 Double (8 bájt) E-324 … 1.7E+308 Extended (10 bájt) E-4932 … 1.1E+4932 Boolean Char String Mutatók
26
Típusok csoportosítása
Összetett típusok: Tömb típus (array) Rekord típus (record) Halmaz Állománytípus (file)
27
Tömbtípus Type azonosító=array[k1..k2] of típus Var Jellegzetes hibák?
28
Szelekció If feltétel then parancs1;
If feltétel then parancs1 else parancs2; Melyek a sűrűn előforduló hibák?
29
Iteráció Melyek a sűrűn előforduló hibák?
For számláló:=kezdőérték to végsőérték do parancs; Melyek a sűrűn előforduló hibák?
30
Iteráció Melyek a sűrűn előforduló hibák? While feltétel do Begin
Parancsok; End; Melyek a sűrűn előforduló hibák?
31
Beépített függvények readln (); Readln; Write(); Writeln();
Melyek a legsűrűbben előforduló hibák a kíratásnál?
32
Eljárások (procedure) Függvények (function)
Változók típusai: - lokális - globális
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.