Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Forma1 világa Készitette: Kállai Béla

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Forma1 világa Készitette: Kállai Béla"— Előadás másolata:

1 A Forma1 világa Készitette: Kállai Béla
Bevezetés

2 1. Bevezetés Formula1=Forma1=F1 Szabályait a FIA határozza meg
Több állomásból (Grand Prix)-ből áll Egyéni, és csapat-világbajnokság Első futam 1950-ben, idén van az 59. szezon Európa volt a központ, dohányreklám tilalmak, egyre több verseny Europán kívül (Majál, Kína, Bahrein, Szingapúr). Magyar Nagydíj 1986-óta Az F1 a világ egyik legdrágább sportja.

3 1.1 Világbajnokságok Az első nyolc szerez pontot (10,8,6,5,4,3,2,1)
Az a világbajnok, akinek a végén a legtöbb pontja van. Pontegyenlőség esetén első,második helyek száma Niki Lauda 1984-ben 0,5 pontal nyert. Sokszor változott a jelenlegi 2003-óta érvényes Pilótaváltás egy csapaton belül engedélyezett Konstruktőri világbajnoki cím: a legtöbb pontot szerző csapat, a két pilóta összes pontja adja. Címvédő: Kimi Raikonnen és a Ferrari Az idény: március 16.-án kezdődött Ausztráliában és november 2.-án ért véget Braziliában világbajnok Lewis Hamilton

4 1.2 Nagydíjak Nagydíj hivatalos neve az rendező ország nyelvén, pl.: Magyar-Nagydíj Egy ország több nagydíjat is rendezhet, de más néven Luxemburgi nagydíj Németországban, San Marinói olaszországban A legtöbbször Olasz, és Brit Nagydíj szerepelt, eddig minden szezonban Indy 500-as beleszámitott a bajnokságba ig Egyre nőtt a versenyek száma 1984-óta nem ment a számuk 16 alá A versenyek száma egy évben nem lehet több 20-nál Idén rendezték meg az első éjszakai futamot Szingapúrban Országon belül is változhat a verseny helyszíne(Suzuka-Fuji)

5 1.3 Versenypályák Monzai pályán rendezték a legtöbb versenyt
Országúti, városi pályák (Spa,Monaco) Jellemzője a rajt-célegyenes: ritkán nem egyenes, hanem kicsit ives (Spa, Monaco) Boxutca szerepe (tankolás, kerékcserék) A legtöbb pályán óramutató járásával megegyező irányban haladnak (ami ellentétes: Interlagos, Isztambul park) Egyik fő szempont a pályák tervezésénél a biztonság, Monaco csak a hagyományai miatt van még meg. Az új pályák mind megfelelnek, sok a bukótér, a pálya szélessége nem kisebb sehol mint 10 méter

6 Egy kis kitérő Az F1 történetének legsikeresebb versenyzője: Michael Schumacher 249 nagydíjából 91-et megnyert, 7-szeres világbajnok Előtte Huan Manuel Fangio tartotta a világbajnoki címek rekordját, 5-el Ezt csak 2003-ban döntötték meg Ayrton Senna 1994-es halála óta ő volt a legkiemelkedőbb pilóta Fernando Alonso két világbajnoki címmel büszkélkedhet 2005,2006-ból

7 2. A Forma1 története Elődje az európai Grand Prix Motor Racing volt
Az első Francia Nagydíj 1894-ben Le-Mans-ban magyar győztes (Ssisz Ferenc), azóta sem volt kiemelkedő magyar az F1-ben Rendeztek még világbajnoki futamokat (1936-os Magyar Nagydíj) Az első világháború után Alfa Romeok, Bugattik Első és második világháború között az Ezüstnyilak domináltak, két márkát neveztek így: Mercedes-Benz, Auto Union 1946-ban egyeztették a szabályokat A világháború után nem új autókat használtak A es férfiak domináltak, mert a fiatalok a háború miatt nem szerezhettek tapasztalatot. 1949-ben Motoros Gyorsasági Világbajnokság és rákövetkező évben elindult a Forma1 is Silverstonban volt a legelső futam a világbajnokságban, a konstruktőrök csak 1958-tól kapnak trófeát

8 1950-es évek Az 1950-es világbajnokságot Giuseppe Farina nyerte egy Alfa Romeoval Juan Manuel Fangio világbajnok volt 1951,1954,1955,1956, 1957-ben Stirling Moss egyszer sem volt bajnok, mégis a Forma1 egyik legjobbjának tartják Fangio hosszú ideig tartotta ezekkel a címekkel a rekordot Az évtizedet a gyári csapatok uralták: Ferrari, Alfa Romeo, Mercedes Az első konstruktőri címet 1958-ban a Vanwall nyerte 2 literes sűrítő nélküli autókkal versenyeztek, majd 2,5 literessel Majd 2,5 literesekre álltak át, visszatért a Mercedes

9 1960-as évek Ezekben az években jelentek meg a reklámok az F1-ben
Szintén ekkor jelentek meg a elsősorban a brit magáncsapatok (Vanwall, Cooper, Lotus) Nem volt saját motorjuk, másik motorgyártótól vásároltak Legnagyobb hengerűrtartalom 3000cm3 szívómotoroknál, turbósoknál 1500cm3 Ezekben az években többen lettek bajnokok: Phill Hill, Graham Hill(1963), Jim Clark (1965), John Surtees (1964), Jack Brabham (1966), Denny Hulm (1967) 3-szor lett konstruktőri bajnok a Lotus (1963, 1965, 1968), kétszer a Brabham, és a Ferrari, egyszer a Cooper, BRM, Matra

10 1970-es évek 1970-től 1982-ig a Ford-Cosworth motor dominált 155 versenyt, 12 egyéni címet nyert Egyedül a Ferrari tudott versenyképes motort gyártani A 70-es évek első címét Jochen Rindt nyerte, úgy, hogy az Olasz Nagydíj edzésén halálos balesetet szenvedett ig Emerson Fittipaldi és Jackie Steward nyertek felváltva A 70-es évek második felében a Ferrari dominált, Niki Lauda 1977,1979-ben lett bajnok Ekkor kezdték átépíteni a pályákat a biztonság miatt, nem feleltek meg a biztonsági előírásoknak (bukótér, lassú mentés) A 70-es évek végén 80-as évek elején sok technikai újítás, melyekkel sokszor már túlzásba estek Ezeket hamar betiltották Turbós autók 1977-től, 79-ben az első győzelmük

11 1980-as évek 1983-tól domináltak a turbós autók 1000 lóerő
Később korlátozták a túlzott fogyasztás miatt Legerősebb motor 1400 lóerő (BMW) Nem bírták a turbók hosszú ideig ezért megszűnt a használatuk a Forma1-ben 1989-ben Visszatértek a szívó motorokhoz Két legsikeresebb pilóta: Nelson Piquet(1981,1983,1987), Alain Prost (1985,1986,1989,1993) Williams, Mclaren 4 bajnoki cím, Ferrari 2 Ayrton Senna egy címet szerzett, ebben a 10 évben

12 1990-es évek 1990-es évek elején elektronikus segédeszközök: kipörgésgátló, ABS 1994-ben betiltották őket 1994-es San Marinói Nagydíj halálos balesetei után (Ayrton Senna, Roland Raztenberger) előtérbe került a biztonság 1995-ben hengerűrtartalom 3000 cm3 csökkent 750-ről 650-re csökkent a lóerők száma Az első két évben Senna, és a Mclaren végzett az első helyen 1994-ben Michael Schumacher lett a bajnok vitatott körülmények között 1995-ben szintén a Benettonnal 1997-ben Jaques Villeneuve lett a bajnok Mika Hakkinen és a Mclaren volt a bajnok

13 2000-es évek ig a Ferrari volt a konstruktőri bajnok Michael Schumacherrel 2005, 2006-ban a Renault-tal Fernando Alonso lett a bajnok 2007 legnagyobb botránya a Ferrari-Mclaren kémbotrány, aminek során a Mclaren csapattol elvették a csapat pontjait 2005-ös csonka USA nagydíj után (3 csapat indult) 2007-ben egyetlen gumibeszállító maradt 2006-ban Max Mosley az FIA elnöke a zöld jövőt körvonalazta, energiatakarékosság 2000 óta a gyári csapatok uralják a bajnokságot: Ferrari, Renault, BMW-Sauber

14 Összes győzelmek száma
Csapatonként az összes győzelem száma Felhasznált irodalom:


Letölteni ppt "A Forma1 világa Készitette: Kállai Béla"

Hasonló előadás


Google Hirdetések