Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Energia – történelem - társadalom
Szén és olaj a XX. sz. elejéig © Gács Iván (BME)
2
Szén előtörténete Theophrastos (ie. 4. sz.): a kőszénnek (anthrakes) nevezett kövek meggyulladnak és égnek, mint a faszén és a kovácsok használják Plinius (ie. 1. sz.): Germánia északnyugati partvidékének népei »földdel főzték ételeiket és annak tüzénél melegedtek.« Marco Polo a (13. sz.): kínai utazásáról hazatérve leírja, hogy Kínában a szenet már ősidők óta ismerik és használják © Gács Iván (BME)
3
Korai széntermelés a kőszén használatát Angliában már a 853-ban kelt »Saxon Chronicle« is említi legrégibb feljegyzés a szénbányászatról: század Zwickau Anglia: az első bányászati jogosítványt III. Károly 1239-ben adta a newcastlei szénterületre sz.: Belgium, Franciaország, Németország …hőtermelés: fűtés, kovácsolás, fémolvasztás Magyarország legrégibb bányáját 1765-ben Sopron városa nyitotta meg Brennbergben © Gács Iván (BME)
4
Gőzgép elődei Papin fazék 1687 Héron labdája (Heron-Aeolipile)
Ie. 1. sz. Giovani Bianca Steam Engine, 1629 © Gács Iván (BME)
5
Korai gőzgépek 1698 Thomas Savery gőzgépe Dugattyú nélkül,
bányavizet szivattyúzott Thomas Newcomen, 1712 szivattyú hajtás, belső kondenzáció, atmoszférikus nyomású gőz © Gács Iván (BME)
6
James Watt gőzgépe, 1768/69 külső kondenzáció, henger nem hűl le
Első gőzgépek (Watt) James Watt gőzgépe, 1768/69 külső kondenzáció, henger nem hűl le Atmoszférikus nyomású gőz kondenzálása kelt vákuumot Később: „nagynyomású” gőz, tolattyú, kettős működés © Gács Iván (BME)
7
Alkalmazások Szivattyúzás (elsősorban bányákban) Hajózás
Jonathan Hulls, 1736 Robert Fulton, 1807, New York Clermont nevű gőzhajó, 7 km/h © Gács Iván (BME)
8
A Rocket másolata Londonban
Alkalmazások George Stephenson 17 kísérleti mozdonyt épített ben a Locomotion No. 1 (1825) a világ első közforgalmú gőzüzemű vasútját Stockton és Darlington között. Rocket (1829) elnyerte a Liverpool & Manchester Railway Company díját Gőzmozdony Gőzautó Fardier de Cugnot, 1771 Richard Trevithick, 1804 A Rocket másolata Londonban © Gács Iván (BME)
9
A gőzgépek összes teljesítménye
me.: 1000 LE 1840 1860 1880 1896 Európa 860 5 540 22 000 40 300 USA 760 3 470 9 110 18 060 többi 30 350 3 040 7 740 összesen 1 650 9 380 34 150 66 100 1000 LE = 0,736 MW © Gács Iván (BME)
10
Széntermelés felfutása
Világtermelés, millió t/év 1800: kb. 10 millió tonna/év, 2007: millió tonna/év © Gács Iván (BME)
11
Kátrány és olaj előtörténete
Mózes-legenda: földszurokkal vízhatlanná tett fűzfavessző kosár Noé bárkája: kátránnyal tapasztva Mezopotámiában aszfalttal tüzelnek Algír: ókorban petróleum használat Baku: 6. században említik a tűzimádást (föld alól feltörő földgáz begyulladása) lidércfény (mocsarak feletti metán égés) Marco Polo (13. sz): említi Baku gazdag olajforrásait, köztük egy szökőforrást is © Gács Iván (BME)
12
Olajkitermelés Hagyományosan: rongyokkal felitatva, gödrökből kimerve
Olajforrás, Kalifornia Olajtó, Perzsia Olajtó, Baku © Gács Iván (BME)
13
Olajkitermelés Pennsylvania, 1854: Drake ezredes, 10 m-ről nagy nyomás alatt napi 1500 liter kifolyó olaj (Titusville) Titusville, 1860 © Gács Iván (BME)
14
Az olaj szállítása Olajvezetékek:
1877: Fekete Város (Baku) és Sabunchi olajmezői között, : Baku-Batumi között (Fekete tenger) 885 km A világ első tankere: Zoroaszter 1878, Nobel-fivérek (Ludvig tervei alapján) első út: Baku-Asztrahany 54 m hosszú, kb. 300 t olaj (két tartályban) Svédországban épült © Gács Iván (BME)
15
Első automobilok Gottlieb Daimler 1880 Daimler-Maybach, 1895.
Panhard-Levassor 1890 Panhard-Levassor 1896 © Gács Iván (BME)
16
Ford T modell Henri Ford (Galamb József, Farkas Jenő)
1907 szeptember 27. Detroit 4 henger / 2,9 liter / 20 hp 45 mile/h (72 km/h) Gyártás: 1907. október: 11 db 1908: db 1908 …1918. között: db © Gács Iván (BME)
17
Világ kőolajtermelése
millió tonna/év Növekedés 1900-tól napjainkig: szén: 8-szoros kőolaj: 200-szoros 1870: Mt/év 2007: Mt/év © Gács Iván (BME)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.