Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Környezetpszichológia III.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Környezetpszichológia III."— Előadás másolata:

1 Környezetpszichológia III.
A közvetlen környezet Környezetpszichológia III.

2 A közvetlen környezet a háttérben van
általában tudattalan, a kezdeti tudatosság után habituálódik hatással van az arousal szintre, az érzelmekre és a figyelmi folyamatokra

3 Arousal és figyelem mely ingerekre figyelünk fel? a csatornák száma
a csatornák típusa intenzitás információérték az információ relevanciája mintázat és bejósolhatóság befolyásolhatóság

4 Az arousal jelei periferiális: szívritmus, vérnyomás, légzés stb.
központi: kérgi arousal szubjektív tapasztalat: izgalom, feszültség arousal és teléjesítmény Zuckermann: SSS

5 Az érzelmek a környezet külső információ forrás, amellyel állandó kapcsolatban vagyunk a környezet értékelése az érzelmeken keresztül történik (pl. szeretem, nem szeretem) az emberek ki is használják a környezetek érzelmet kiváltó hatásait

6 Mit nevezünk érzelemnek?
szemantikai elemzés: öröm/kellemetlenség kognitív kiértékelés pszichológiai alkalmazkodás nyilvánvaló és célirányos viselkedési mintázat vizsgálati irányok: tipizálás a kiértékelési folyamat (kognitív) az egyes érzelmek közti különbségek az érzelmek kifejezése az érzelmeket kiváltó ingerek jellemzői az érzelmek célja (adaptivitás, drive, motiváció)

7 Mit nevezünk érzelemnek?
terminológiai különbségek: feeling - érzés emotion - érzelem mood - hangulat preferenciák és esztétikai ítéletek affekció: általános kifejezés, az emberi kognitív és fiziológiai működést lefedő fogalom fiziológiai komponensek: adrenalin vérnyomás légzés izomfeszülés hümérséklet emésztés

8 Mit nevezünk érzelemnek?
idegi struktúra: limbikus rendszer az agy legősibb része életfunkciók és érzelmek hipotalamusz és limbikus kortex amygdala a fiziológiai változások mindig devianciát jeleznek a normális testi funkciókhoz képest (homeosztázis) szimpatikus és paraszimpatikus idegrendszer

9 Kísérletek James-Lange féle elmélet (22) Cannon féle kritikák (27)
fiziológiai változás=érzelem Cannon féle kritikák (27) túl lassú nem specifikus mesterségesen nem váltható ki Schachter és Singer (62) az érzelmi élmény és a fiziológiai változások közti kapcsolat a heylzet címkézése különleges fontosságú

10 Kognitív hatások párhuzamosak a fiziológiai változással
a helyzet határozza meg az átélt érzelem jellegét a mentális állapot értelmezése az értelmezési folyamatban részt vevő funkciók: memória figyelem logika

11 Hogyan különböztetjük meg az érzelmeket?
értékelés: az észlelet tárgyak és személyek ránk való lehetséges hatásai alapján helyzetészlelésértékelésérzelemfiziológiai változás -emlékezés hasonló helyzetekre -újabb helyzetek anticipációja -a jelen helyzet hatásának anticipációja a memória hatása

12 A fiziológiai és a kognitív elmélet összekapcsolása
Lyons, 80: a fiziológiai válaszok és a kognitív kiértékelés párhuzamosan zajlanak fiziológiai válaszok helyzet kognitív kiértékelés érzelmi élmény érzelmi kifejezés

13 A környezet és az érzelmek
az érzelmi élmények biztosan köthetők bizonyos környezeti helyzetekhez Rivlin, Proshansky és Ittelson (74): a helyzetek, a szociális környezethez hasonlóan, érzelmeket váltanak ki

14 Mehrabrian és Russell (74)
az érzelmi élményt befolyásolja: a környezet ingerei személyiségvonások aktuális állapot az érzelmek kategorizálása: kellemesség (hedonizmus) arousal (intenzitás) dominancia (kontroll) az egyéni különbségek az SS szintjén jelennek meg

15 Ulrich (83) ha látjuk a tárgyat, az érzelmi értékelés elkerülhetetlen
Zajonc (80): szublimális percepció önfenntartó folyamat: erős érzelem, erős arousal adaptív jellemzők: exploráció és elkerülés, amely a túlélést szolgálják

16 Érzelmek és PEB kogníció és arousal
az érzelmek átélése a jelenlegi információktól és a korábbi tapasztalatoktól függ az érzelmek meghatározzák a viselkedés módját külső és belső információk a normák hatása: konzisztencia, pluralizmus vs. tradicionalizmus közvetlen következmények: társas viselkedés, tanulás stb.

17 Az esztétikai ítéletek
általában csak vizuális tényezőkhöz kapcsolódik, de valójában a teljes organizmus válaszait tükrözi abszolút függés a környezettől: homeosztázis a stressz gazdag környezetben az egyensúly megtartása bizonyos határok közt automatikus és tudattalan


Letölteni ppt "Környezetpszichológia III."

Hasonló előadás


Google Hirdetések