Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAndrea Vargané Megváltozta több, mint 10 éve
1
Repülőterek szerevezeti egységei, kialakítási szempontjai
Közlekedési pályák Repülőterek szerevezeti egységei, kialakítási szempontjai Dr. Rohács Dániel, egyetemi adjunktus 1. Budapesti repülőterek 2. Európai repülőterek 3. Repülőterek csoportosítása 4. Repülőterek tervezése 5. Repülőtéri létesítmények 6. A jövő repülőterei 7. Összefoglaló Rohács Dániel
2
1. Budapesti repülőterek
Történelmi áttekintés 1932: kutatás Budapest új közforgalmú repülőtere helyéről, a meglévő repülőterek kapacitás korlátja miatt Csepel északi része: Úszótalpas légi járművek számára is alkalmassá próbálták tenni, hasonlóan az Aeroexpress Rt lebonyolított hidroplán forgalomhoz Sosem lett polgári repülőtér Ott helyezkedett el a Weiss Manfréd Repülőgép és Motorgyár Rt (harci gépek gyártása) 1935: eleinte Budaörs választása Az érkező / induló utasok függőleges térbeni elválasztása (a világon elsőként) A reptér kapacitása a forgalom növekedésével hamarosan szűknek bizonyult Kedvezőtlen talajviszonyok miatt a pálya felázott Rohács Dániel
3
1. Budapesti repülőterek (folyt.)
Ferihegyi repülőtér Terület a nevét egy gazdag budai serfőzőtől kapta: Mayerffy Xavér Ferenc 1939: döntés a mai ferihegyi repülőtér építéséről (Ferihegypusztán) Kedvezőek a légköri viszonyok és a talaj sík Hátránya: a 30-as években távol esik a várostól 1948: újraépítés kezdete (a második világháború miatt) 1950 május 7: átadás (a mai I-es terminál, és az I-es pálya bizonyos szakasza) 1983: a II-es pálya (gurulóutakkal), irányítótorony, Malév-gép karbantartásra műszaki bázis elkészítése 1985: Ferihegy 2-es terminál átadása (mai 2A) Csak a Malév gépek használták, a külföldi gépek továbbra is az 1-est használták Évi kétmillió utas fogadására volt képes 2000: Ferihegy 2B átadása Külföldi, és a LCC (fapados) légitársaságok használták 2005: 1-es terminál felújítása, a LCC számára 2008: Égi Udvar (2011-ig 216 millio EUR) Rohács Dániel
4
1. Budapesti repülőterek (folyt.)
Párhuzamos eltolt elrendezés Rohács Dániel
5
2. Európai repülőterek Európai repülőterek ~30 HUB
~ km-ént található egy jelentősebb (regionális) repülőtér ~ 50 km-ént egy általános repülőtér Modern gazdaság nem nélkülözheti a repülőtereket Rohács Dániel
6
3. Repülőterek csoportosítása
Repülőterek funkciójuk szerinti csoportosítása Rohács Dániel
7
Speciális (időszakos turista)
3. Repülőterek csoportosítása (folyt.) Repülőterek jelentőségük szerinti csoportosítása Repülőtér sajátosság Nemzetközi A nemzetközi repülések központja, menetrendszerű járatokkal. Többnyire interkontinentális repüléseket is végrehajtanak. Mindenben megfelel a nemzetközi elvárásoknak, az ICAO követelményeknek. Regionális 500 – 700 km-es körzetbe szállít utasokat, árút. Nemzetközi és helyi menetrend szerinti légiközlekedés. Speciális (időszakos turista) A regionális repülőterekhez hasonlatos feladatokat lát el, de csak időszakosan, pl. nyáron vannak menetrendszerű járatai. Másodlagos Kisebb repülőtereket szolgál ki, nincs menetrend szerinti járata, de lehetnek akár nemzetközi (charter) járatai is. Általános Közforgalmon kívüli, magán és sport célú repülések, alapvetően országon belüli, néhány száz km-es körzetben lebonyolódó forgalom, általában füves pályával. Egyedi Sport, vagy egyedi repülésekre használt, kisebb körzetet érint Rohács Dániel
8
3. Repülőterek csoportosítása (folyt.)
Siófok-Kiliti Miami Intl’ Rohács Dániel
9
3. Repülőterek csoportosítása (folyt.)
John Travolta – Jubolair, Ocala, Florida (B707 – 96 MUSD, ház csak 2.4 MUSD, de a felszálló pálya hossza 2.25 km) Rohács Dániel
10
3. Repülőterek csoportosítása (folyt.)
Rohács Dániel
11
4. Repülőterek tervezése
4.1. Előírások, ajánlások Nemzeti: 103/1999. (VII. 6.) Korm. Rendelet: A repülőterek létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének szabályairól Jogszabály terjedelme (milyen repülőterekre terjed ki) Repülőtér létesítésének feltételi, menete Dokumentációk tartalma Szakhatósági hozzájárulások Rohács Dániel
12
4. Repülőterek tervezése
4.1. Előírások, ajánlások (folyt. IV) Nemzetközi (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) ICAO: Airport Desing Manual (DOC 9157) Part 1 – Felszállópálya Part 2 – Gurulóutak, apron, várakozó területek Part 3 – Burkolatok Part 4 – Vizuális eszközök (pl. pálya megvilágítás) Part 5 – Elektromos rendszerek ICAO: Annex 14, Volumes I and II Volume I – Repülőtér kivitelezés és üzemeltetés Volume II – Heliportok ICAO: Airport Planning Manual (DOC 9184) Part 1 – Master Planning Part 2 – Terület felhasználás és környezetvédelem Part 3 – Kivitelezési ajánlások ~ kivitelezési előírások, ajánlások ~főbb tervezési elvek, szempontok Rohács Dániel
13
4. Repülőterek tervezése
4.1. Előírások, ajánlások (folyt. V) ICAO: Annex 14, Volume I Rohács Dániel
14
4. Repülőterek tervezése
4.2. Főbb tervezési szempontok Master Plan fő fejezetei: Várható forgalomi karakterisztikák Fölterület kiválasztás Légi oldal tervezés (pályák, gurulóutak, előterek, navigációs berendezések) Földi oldal tervezés (terminálok, cargo bázis, közúti előtér, utak, parkolók) Egyéb reptéri létesítmények, alrendszerek (üzemeltetési, kereskedelmi létesítmények) Pénzügyi tervezés (beruházási költségek, üzemeltetési költségek) Biztonsági kérdések Rohács Dániel
15
4. Repülőterek tervezése
4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. I) Várható forgalom jellege: Forgalom összetétele (használat célja): Cargo, utas: üzleti, turista Nemzetközi, nemzeti, regionális, privát Forgalom nagysága: MOF: Mértékadó Órai Forgalom alapján (fel/leszállás külön kezelve) 1 0 2 0 3 0 4 2 5 9 6 1 7 13 24 0 MOF 30 napi forgalmom (itt Milánó) napi forgalom napi értékek előfordulása egy év alatt (órában) Rohács Dániel
16
4. Repülőterek tervezése
4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. III) Földterület kiválasztás Domborzati viszonyok Tenger, óceán, tópart közelsége Hegyek, dombok jelenléte Természetes akadályok: pl. kémény, hegy Általános meteorológiai viszonyok Uralkodó szélirány (ha van) Eső, hó, köd gyakorisága Meglévő infrastruktúrák: vasút, metró, autópálya Jövőbeli fejlesztési lehetőségek A kiszolgált város közelsége Védett állatok jelenléte Beépítési költségek Chicago Midway Flyinghippo Rohács Dániel Kitakyushu Airport
17
4. Repülőterek tervezése
4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. IV) Légi oldal tervezés (airside): kifutópálya Boston Rohács Dániel
18
4. Repülőterek tervezése
4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. V) Légi oldal tervezés (airside): kifutópálya elrendezések szimpla párhuzamos párhuzamos, független keresztező 1311m + széttartó összetartó Rohács Dániel
19
4. Repülőterek tervezése
4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. VII) Légi oldal tervezés (airside): terminálok Simple: legegyszerubb, kis repulotereken, kis gepeknek Linear: a simple egyszeru meghosszabbitasa Curvlinear: kedvezobb, mint a linear, mert tobb hely van a gepeknek, es kevesebbet kell gyalogolniuk az utasoknak Pier finger: 1950s when gate concourses were added to the simple terminal building designs Rohács Dániel
20
4. Repülőterek tervezése
4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. VIII) Légi oldal tervezés (airside): terminálok Simple: legegyszerubb, kis repulotereken, kis gepeknek Linear: a simple egyszeru meghosszabbitasa Curvlinear: kedvezobb, mint a linear, mert tobb hely van a gepeknek, es kevesebbet kell gyalogolniuk az utasoknak Pier finger: 1950s when gate concourses were added to the simple terminal building designs Rohács Dániel
21
4. Repülőterek tervezése
4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. IX) Légi oldal tervezés (airside): terminálok Simple: legegyszerubb, kis repulotereken, kis gepeknek Linear: a simple egyszeru meghosszabbitasa Curvlinear: kedvezobb, mint a linear, mert tobb hely van a gepeknek, es kevesebbet kell gyalogolniuk az utasoknak Pier finger: 1950s when gate concourses were added to the simple terminal building designs Rohács Dániel
22
4. Repülőterek tervezése
4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. X) Légi oldal tervezés (airside): terminálok Simple: legegyszerubb, kis repulotereken, kis gepeknek Linear: a simple egyszeru meghosszabbitasa Curvlinear: kedvezobb, mint a linear, mert tobb hely van a gepeknek, es kevesebbet kell gyalogolniuk az utasoknak Pier finger: 1950s when gate concourses were added to the simple terminal building designs San Francisco Rohács Dániel
23
4. Repülőterek tervezése
4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. XI) Légi oldal tervezés (airside): terminálok Simple: legegyszerubb, kis repulotereken, kis gepeknek Linear: a simple egyszeru meghosszabbitasa Curvlinear: kedvezobb, mint a linear, mert tobb hely van a gepeknek, es kevesebbet kell gyalogolniuk az utasoknak Pier finger: 1950s when gate concourses were added to the simple terminal building designs New York - Newark Atlanta Rohács Dániel
24
4. Repülőterek tervezése
4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. XII) Légi oldal tervezés (airside): terminálok Simple: legegyszerubb, kis repulotereken, kis gepeknek Linear: a simple egyszeru meghosszabbitasa Curvlinear: kedvezobb, mint a linear, mert tobb hely van a gepeknek, es kevesebbet kell gyalogolniuk az utasoknak Pier finger: 1950s when gate concourses were added to the simple terminal building designs Rohács Dániel
25
5. Repülőtéri létesítmények
5.1. Repülőtéri navigációs eszközök Instrument Landing System (ILS) Műszeres bevezető, leszállító rendszer, a II vil.háb. után fejlesztették ki anyahajókhoz, de a polgári légi forgalomban csak a ’60-as évektől terjedt el Iránysávjeladó (localiser): Horizontális sugárzási zónát hoz létre a az ellentétes küszöbtől cca. 300m-re 2 sugárnyalábból áll: pálya középvonalában a két jel térerőssége egyenlő (ettől eltérve az egyik jel túlsúlyba kerül) Siklópálya adó (glide slope) Pálya küszöbétől cca. 300m-re telepítve Jelegyenlőségi zónája kijelöli a nemzetközileg ajánlott 2,5-3º siklópályát Helyjeladó (Inner/Middle/Outer Marker: ~0/0.5/4 NM-ra a pályaküszöbtől) Célja átrepülésekor a fedélzeten fény/hangjelzés adása 150 Hz 90 Hz Rohács Dániel
26
5. Repülőtéri létesítmények
5.1. Repülőtéri navigációs eszközök (folyt. I) Microwave Landing System (MLS) ILS hátránya, és az alacsonyabb megközelítési minimumok miatt fejlesztették ki kritikus zónán belüli tartózkodás tilos ILS megközelítés alatt Elve: a pálya középvonalától tekintve pásztázza a légteret +/- 40º-ban egy ciklus alatt két jel a gépről, amiből az idő segítségével hely határozható Előnye Jobb pontosság Működési elve miatt alkalmas teljes megközelítésre (nem csak végső megközelítés) Tetszőleges görbületű megközelítési útvonal ’90-es években rendelkezésre állt, de végül nem terjed el a GPS alapú rendszerek megjelenése miatt (pl. ADS-B) Kritikus zona: Mert a kritikus zonan belul a jelet konnyen eltorzithatja egy masik gep vagy foldi jarmu Rohács Dániel
27
5. Repülőtéri létesítmények
5.1. Repülőtéri navigációs eszközök (folyt. II) Precision Approach Path Indicator (PAPI) Vizuális siklópálya jeladó rendszer Siklópálya szögének függvényében színt változtat a műszer Nappal és éjszaka is használható (látástávolság ~8/30 km) Rohács Dániel
28
5. Repülőtéri létesítmények
5.2. Repülésvédelem légi eszközt bűncselekményhez először 1926-ban alkalmaztak (a szeszcsempészetben érdekelt rivális banda ellen, melynek farmépületére három kis bombát dobtak le az illinoisi Williams Countryban) Célja: Az utasok és az értékek védelme, a jogellenes cselekedetek megakadályozása jogellenes cselekedet Repülésbiztonság szándékos csökkentése (pl radar megrongálása) Élet, gazdasági és kulturális értékek elleni cselekedetek Gépeltérítés Terrorakciók Megszervezése állami feladat Alapjait nemzeti és nemzetközi jogszabály rögzíti Rohács Dániel
29
5. Repülőtéri létesítmények
5.2. Repülésvédelem Rohács Dániel
30
5. Repülőtéri létesítmények
5.2. Repülésvédelem (folyt. II) utasok ellenőrzésének szabályai: egyéni sérelmet ne okozzon legyen jelen intézkedésre jogosult fegyveres egyén ellenőrzött és nem ellenőrzött utasok térbeli szétválasztása poggyászok azonosítása rejtett riasztási eszközök alkalmazása eszközök, módszerek: áthaladásra bejelző fémdetektoros kapu, kézi fémdetektorok röntgen készülékek, személyi motozás elektron befogó detektorok kipárolgás elemzés termikus neutron-aktivizálás röntgensugár elnyelés kutyák Rohács Dániel
31
5. Repülőtéri létesítmények
5.3. Egyéb rendszerek British Airways World Cargo Centre, London Heathrow Rohács Dániel
32
7. A jövő repülőterei Miért szükséges? NASA V/STOL repülőterek
2020-ra a mai forgalom megkétszereződik A rendelkezésre álló repülőterek fejlesztése sokszor korlátozott Zaj problémák NASA V/STOL repülőterek Chicago Midway Rohács Dániel
33
7. A jövő repülőterei (folyt. I)
Multilevel runway A kifutópálya, előtér és a terminál több szintű kivitelezése M.Matas, EUROCONTROL Rohács Dániel
34
7. A jövő repülőterei (folyt. II)
Madeira International Airport M.Matas, EUROCONTROL Rohács Dániel
35
7. A jövő repülőterei (folyt. III)
”Zöld” repülőtér Föld alatti terminál és előtér Automatizált földi kiszolgálás M. Brochard, EUROCONTROL Rohács Dániel
36
7. A jövő repülőterei (folyt. IV)
Airside Landise Separation Landside-airside szétválasztása, landise áthelyezése pl. a városközpontba Több város megosztva használ egy repülőteret Egy nagyváros repülőtér hálózatot hoz létre: repülőtereknek a forgalom iránya szerinti használata A kettő kombinációja M.Matas, M.Brochard, EUROCONTROL Rohács Dániel
37
8. Összefoglaló Európában ~ 20-30 km-ént található egy repülőtér
A repülőterek tervezésére nemzeti, nemzetközi ajánlások, illetve előírások találhatók (pl. ICAO: Airport Planning Manual: Master Plan) Számos szempontot különböztetünk meg (pl. várható utasforgalom összetétele, uralkodó szélirány) Igényeknek megfelelő kivitelezési lehetőségek (pl. peir-ek, satellite-ek) Repülőtereknek számos alrendszere van Alrendszerek közötti megfelelő kommunikáció szükséges A jövő repülőterei több innovatív ötletre épülnek Airport Denver British Airways World Cargo Centre, London Heathrow Rohács Dániel
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.