Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Negyedik előadás Március 11

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Negyedik előadás Március 11"— Előadás másolata:

1 Negyedik előadás Március 11
Negyedik előadás Március 11. A modern fogyasztói társadalom gyökerei és kialakulása

2 Néhány kérdés, amelyre választ akarunk találni
Mit nevezünk fogyasztói társadalomnak? A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a gazdasági-technológiai fejlődés sajátosságaira? A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a nyugati társadalmak kulturális hagyományaira? Közelítenek-e egymáshoz a különböző modern társadalmak fogyasztói szokásai?

3 1. Mi az a fogyasztói társadalom?

4 Modern fogyasztói társadalom az első világháborút követően kezdett kifejlődni
A második világháború utáni Észak-Amerika, Nyugat-Európa és Japán társadalmait is fogyasztói társadalomnak tekinthetjük Jelenleg már a fejlődő világ egy jelentős részét is ide sorolhatjuk

5 Mi jellemzi a modern fogyasztói társadalmakat?
Alapvető élelmezési és lakhatási szükségletek biztosítottak Érdemleges szabadon elkölthető jövedelem a társadalom többsége számára Az anyagi szükségletek jelentős részét a piacon keresztül elégítik ki az emberek

6 2. A gazdasági-technológiai fejlődés és a modern fogyasztói társadalom

7 Az ipari társadalom fejlődésének a következményei
Munkamegosztás mértékének a növekedése: egyre több dolgot szerzünk be a piacról Racionalizálódás: Hatékonyság Kiszámíthatóság Mindezeknek ára van: Személytelenség Homogenizálódás

8 3. A modern fogyasztói társadalom kulturális gyökerei

9 A nyugati kapitalizmus bölcsője
Észak-Nyugat-Európa és Észak-Amerika egyes protestáns közösségei a században A vallási értékek fontosak a gazdasági magatartásban és a fogyasztásban Alapértékek (az akkori katolikus európai illetve más civilizációk értékrendjéhez képest): Szigor Munka fontossága Földi örömök elvetése Racionalitás előtérbe kerülése

10 A kulturális gyökerek hatása a nyugati fogyasztói társadalomra
Termékek puritán megjelenése Célszerűség, egyszerűség fontossága Egyes rétegekben radikális fogyasztás-ellenesség

11 A nyugati kulturális sajátosságok és a gazdasági fejlődés…
...egymástól néha nehezen szétválasztható módon befolyásolják a fogyasztói kultúrát: A nyugati kapitalizmus a puritán kultúra talaján fejlődhetett gyorsan A kapitalista gazdasági fejlődés már a kezdetektől átalakította a mindennapi élet kultúráját

12 4. Egy példa: a gyorséttermek terjedése

13 Az étkezés „iparszerűvé” tétele
A modern piacgazdaság követelményei: Költséghatékonyság Reputáció-szerzés a nagyméretű fogyasztói piacon Következmények: Csökkenő és egységes választék Nem személyre szóló, nincs helyi specialitás Egyszerű ételek, egyszerű étkezés Az evés nem igazi társasági/családi esemény

14 Az étkezés „iparszerűvé” tétele
A modern piacgazdaság követelményei: Költséghatékonyság Reputáció-szerzés a nagyméretű fogyasztói piacon Következmények: Csökkenő és egységes választék Nem személyre szóló, nincs helyi specialitás Egyszerű ételek, egyszerű étkezés Az evés nem igazi társasági/családi esemény De ez csak olyan kulturális közegben terjed gyorsan, amely nyitott az étkezés puritán megközelítésére

15 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre?
Mit nevezünk fogyasztói társadalomnak? Ahol a nagy többség a létfenntartási szint felett szerez be nagy mennyiségben fogyasztási javakat a piacról

16 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre?
A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a gazdasági-technológiai fejlődés sajátosságaira? Személytelenség Homogenizálódás

17 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre?
A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a nyugati társadalmak kulturális hagyományaira? Puritán megjelenés Célszerűség Önkorlátozás, fogyasztásellenesség

18 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre?
Közelítenek-e egymáshoz a különböző modern társadalmak fogyasztói szokásai? A globális márkák és nemzetközi divatok mellett fennmaradtak az értékek markáns eltérései.


Letölteni ppt "Negyedik előadás Március 11"

Hasonló előadás


Google Hirdetések